Byte till mobila växeln del II

Allt kan bli en följetong bara man vill det. Och måste man ändå försöka komma på en rubrik så varför inte fortsätta där man senast slutade. Och alla vet vad det handlar om :)

I juni skrevs första delen av Byte till mobila växeln. Jag tycker det har funkat bra hittills förutom interna diskussioner av religiös natur, Telia vs Tele2. Men jag tror på det hela taget alla är nöjda. Visst är det lite småsaker som inte funkar tillfredställande, bland annat det jag skrev om att mobilnumret borde visas när man hänvisningskopplat sitt fastnätsnummer men ändå vill ringa ut. Exempelvis om man är på semester och inte vill bli nådd på fastnätsnumret. Sedan tycker jag det är lite störande att när man trycker ”##” för att koppla samtal så skickar man två DTMF-toner i örat på kunden vilket väl är mindre snyggt kanske. Tele2 ska ju uppgradera sin växellösning i början av nästa år som det ser ut nu så då kanske vi får lite buggar ordnade och kanske lite nya kul features vad det nu skulle vara. Just nu saknar jag inga nya funktioner.

Men idag var Tele2 jobbiga :( Deras svarstider tycker jag är acceptabla och man får ofta bra svar. Särskilt av företagssupporten. Jag hade beställt ett nytt mobilabonnemang till en kollega och bad dem knyta det till ett ledigt växelnummer. SIM-kortet kom dagen efter och det gick att ringa in men inte ut. När jag ringde för att kolla vad som blivit fel hade tydligen även deras företagskundtjänst börjat med idiotförklaringen ”prova kortet i en annan telefon och ring nån annan gång” typ. Jag ljög och sa att vi testat i 15 telefoner minst, för när skulle telefonfel generera den typen av fel? Jag frågade om allt såg bra ut till den nämnda anknytningen och allt såg bra ut. Men idag ringde jag igen när det fortfarande inte funkade. Bad att få bli kopplad till en riktig växel-tekniker och äntligen.. I inspelningen som gjordes när avtalet ingicks sas tydligt ”mobilnummer xxx ska kopplas till anknytning xxxx”. När jag förtydligade min fråga vilket nummer är kopplat till anknytning XXXX så var det MITT mobilnummer!

Äntligen löste sig problemet men hade jag inte ställt den frågan hade det säkert gått ett varv till. 4 dagar av frustration och spenderad tid på rent slarv, gud så onödigt!!

Andra bloggar om: , , , , , ,

Posted from .

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.