Dubbla träningspass del III

Som jag skrev igår är det ett bra tecken när kroppen vill ha mer. Trots träningen igår med dubbla träningspass med både cykling och löpning, fanns suget där idag igen. Smärtan i benhinnorna ville inte riktigt ge med sig igår, inte ens efter fjärde kilometern då kroppens smärtstillande endorfiner börjar verka på mig efter ungefär 20 minuter.

Idag började jag med löpningen. Jag tänkte springa i lugnt tempo för att hålla pulsen nere i min tredje pulszon mellan lågintensiv och högintensiv motionsträning. Redan innan första kilometern kände jag att det äntligen började gå bra igen. Jämn och lugn andning, en puls som steg mycket sakta och jag sprang dom första fem kilometrarna i 5:30-tempo utan någon ansträngning alls. Det var som förr, att pulsen började närma sig 155bpm efter ungefär 5km och jag insåg plötsligt att jag skulle greja milen idag och ändå orka cykla sen! Det lyckoruset gjorde förvisso utslag på pulsen :)

Löpningen slutade på dryga 55 minuter med en genomsnittspuls på 157bpm. Värken i benen var lätt de första fyra kilometrarna för att sedan försvinna helt, alldeles normalt med andra ord. Löpningen kan man se här.

Det blev en kort vila för byte av kläder och skor och för att få igång trainerprogrammet i datorn. När jag började cykla min vanliga 42 kilometer långa bana från Bardolino till Verona i Italien, kände jag faktiskt att jag var ganska trött :) Dom första 25 kilometrarna på denna bana är dom mest kuperade. Jag trampade på utan att ta ut mig alldeles men efter ca 21km bestämde jag att det fick vara nog för idag. Den delen av banan som återstod var förvisso mer flack och snabb, men klockan närmade sig 22 och energin började ta slut.

Mot min ambition avbröt jag men känner mig ändå ganska nöjd så långt. Nästa gång fixar jag 4 mil efter milen på löpbandet. Då ska jag börja i bättre tid.

Den här träningsformen är jobbig men riktigt kul. Efter en timmes cykling eller en timmes löpning går återhämtningen lite för fort och jag känner mig inte riktigt genomtrött. Därför känns det inspirerande att byta träningsform och köra mera. När jag klev av cykeln var tröttheten och illamåendet påtagligt, men åter igen efter en tids vila finns känslan där att — en liten stund till skulle nog funka :) Cyklingen kan man se mer i detalj här.

Imorgon ska jag nog ge mig en vilodag alternativt endast cykling.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Löpning, Motion, Träning, Tävling [/tags]

Dubbla träningspass del II

I förmiddags var det invigning av nya cykeln. Jag och MP drog iväg på varvet runt Årsta havsbad, en sträcka som slutar på ganska exakt 30km med lite trixande och är en rätt bra väg och sträcka för att öva lite tempo. Idag var dock fokus att känna på nya cykeln. Cyklingen kan man se här.

Sedan blev det ett pass på löpbandet igen. Känns som ett bra tecken att kroppen inte hade fått nog av cyklingen. Löpningen gick inte så vidare bra. Ont i benhinnorna och en puls som jag inte känner mig nöjd med. Men jag är nöjd med att jag gjorde det. Löpningen kan man se här.

Jag känner mig ändå taggad och på gång. Jag vet att det snart släpper och varför det är tungt. Det gäller bara att inte vara för otålig och ha alldeles för bråttom.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Löpning, Motion, Träning, Tävling [/tags]

Invigning av nya cykeln

I onsdags hämtade jag min nya cykel. Tyvärr är inte livet bara en lek, man måste jobba lite också så monteringen drog ut lite på tiden. När jag skulle byta hjul i onsdags kväll ramlade kassetten av. Det har jag aldrig varit med om förut men den måste ha varit felmonterad från fabrik.

Nåja, det gjorde ingenting eftersom den ändå skulle flyttas till de nya Mavic-hjulen. Jag har inget verktyg för att montera kassetter så jag tog mitt fina hjul under armen och gick till min lokala favoritbutik Sportson för att få hjälp. Inom någon minut satt kassetten på plats på det nya hjulet och jag hade lärt mig lite nya saker på köpet :)

Igår hörsammade vännen Daniel mitt rop på hjälp och kom för att hjälpa mig att linda dom båda bockstyrena. Jag tror egentligen inte det är så svårt även om man inte ser, men jag kände inte att jag orkade gå och köpa nya lindningar om jag skulle misslyckas. Dessutom är det alltid bra att se någon göra först. Daniel gjorde det snabbt och flinkt och glädjande nog fick nya cykeln väl godkänt tror jag :) Kanske kan jag locka honom till ett test framöver :)

Idag var det så dags för den första cykelturen. MP kom och vi gav oss iväg på en 3-milsrunda runt Årsta havsbad. Allt fungerade bra och växlarna som Daniel passade på att justera igår funkade i det närmaste perfekt.

MP sprang midnattsloppet igår och jag känner mig ännu inte helt i form, men ändå gick det bra. Totala hastighetssnittet blev 30km/h trots trafik. Pulsen låg fortfarande lite högt men jag kan se att pulstopparna blir lägre och färre.

Jag har aldrig cyklat med högprofilhjul någon gång men alltid velat prova. Dessa Carbonhjul från Mavic väger säkert en tredjedel av mina gamla hjul. Jag tycker att jag känner stor skillnad i hur det rullar bättre alldeles bortsett från det alldeles förtjusande ljudet som uppstår i sådana hjul. Suset från fälgarna och det nästan kvittrande ljudet från ekrarna som är platta istället för runda.

Det saknas bromsgreppshandtag på mitt bakre bockstyre vilket gör att jag inte riktigt kan utnyttja alla positioner fullt ut. När vi kom tillbaka kände jag lite domningar i händerna, så det behövs nog lite justering av sittställning. Men på det hela taget var det en kanonbra upplevelse. MP som ändå är ganska lång upplevde avståndet till styret som lite långt. Nog för att sadeln var längst bak och gick att skjuta fram flera centimeter, men det är ändå lite oroande vad gäller ramstorleken. Det blir problem när cykeln i första hand ska passa mig som sitter bak och i andra hand så många piloter som möjligt. Det är försent nu, men en medium-ram hade nog inte gjort något. Nu får det bli kompensation med styrstammar och sadelposition istället och hoppas att det räcker för dom flesta jag cyklar med.

Nu är det en dryg vecka kvar till årets näst sista tävling och det är dags att lägga i en högre växel :)

[tags]Cykel, Cykling, Tandemcykel, Paracykel, Svenska Cykelförbundet, SCF, Funktionshinder, Funktionsnedsättning, Synskadade, Träning, Tävling, Motion[/tags]

Ny tandemcykel, Carraro 950

20140813-231000.jpg 20140813-231015.jpg

Idag fick jag hjälp av min kollega Dennis att åka till Köping för att hämta min nybeställda tandemcykel. Frakten från Italien slutade inte riktigt där den var tänkt, men det gick bra ändå.

Den gamla cykeln har tjänstgjort förtjänstfullt i snart tre år och det är nu dags att uppgradera. Förutom att den nya cykeln är betydligt lättare och utrustad med nya högprofilshjul, finns möjlighet att ytterligare byta till lättare och bättre komponenter vart efter för att få ned vikten och öka prestandan.

Eftersom jag har så bråttom med allt och inte orkade vänta på montering, hämtades den direkt på DHLs depå i byggsats. Nåja, inte så farligt. Styren, sadlar och pedaler ska monteras och originalhjulen ska bytas och sedan är det klart.

Nu rullar vi hemåt igen. Får se om jag orkar börja monteringen redan ikväll :)

[tags]Cykel, Cykling, Tandemcykel, Paracykel, Svenska Cykelförbundet, SCF, Funktionshinder, Funktionsnedsättning, Synskadade, Träning, Tävling, Motion[/tags]

Löpning utomhus

Idag var det premiär för utomhuslöpning med min kollega. Vi sprang varvet runt Långsjön som vanligt i närheten av jobbet i Älvsjö. Det är första löppasset utomhus för mig efter sommaruppehållet med alla skador och det känns riktigt skönt att vara igång.

Springa på löpband i all ära, men att springa ”på riktigt” är en trevlig variation. Det blir också en annan balansträning. Löpband är statiskt i underlag men utomhus förekommer kanter, vägbulor, grus, små stigar och backar.

Jag blev ändå förvånad att det gick så lätt idag. Tempot var ganska lågt men jag trodde det skulle räcka med tanke på min dåliga form. Jag kände mig inte speciellt trött efter passets slut trots en medelpuls på 159bpm vilket är ett par slag över det önskade.

Nu hoppas jag på en lång och fin höst innan vintern då det blir löpband så det räcker :) Dagens tur kan man se här.

[tags]Löpning, Motion, Träning, Tävling [/tags]

Cykling Södertörn 60km

Bild: Ett gäng cyklister på en parkering Bild: Ett gäng cyklister på en parkering Bild: Två personer lagar punktering vid vägkanten

Idag var det dags för ännu en tur på cirka 6 mil. Vi var 5 morgonpigga cyklister som samlades i Långbro och gav oss iväg söderut genom Huddinge, Farsta Strand, Skogås, Handen och Tungelsta. Där vek vi västerut på väg tillbaka igen. Under turen fick jag och min pilot Jonas punktering. Tidigare cyklade jag med lite tjockare och grövre däck och fick aldrig punktering. Men nu med 25mm slicks händer det betydligt oftare.

Vädret var strålande, lagom varmt, ca 22 grader och lite vind. Varje gång klockan ringer 06:30 en helg undrar jag vad jag håller på med egentligen. Men så fort cykeln rullar mot pendeltåget och samlingsplatsen är tröttheten som bortblåst. Då kommer jag på att jag egentligen älskar tidiga sommarmorgnar med vackert väder, inga bilar, fågelkvitter och hjuvliga dofter som ligger kvar efter natten. Friskt men ändå varmt.

Jag är fortfarande lyrisk över att vara igång igen. Hela sommaren blev förstörd på grund av mina skador men nu är jag på väg upp igen. Förvisso från en djup svacka men ändå upp :)

Imorgon kör jag sista sträckan med Ride Of Hope från Uppsala till Stockholm för att samla in pengar till Barncancerfonden. Startavgiften på 400kr går till dom men för en vecka sedan startade jag dessutom en egen insamling och på bara en vecka har jag med vänner och bekantas hjälp samlat in 5200kr! Målet är 10000kr. Dit nådde jag inte riktigt tills imorgon, men insamlingen fortsätter åtminstone resten av året och jag har lite planer på hur den ska kunna fortsätta.

Så nu känner jag mig redo inför imorgon. Då ringer klockan ännu tidigare :)

Dagens cykeltur kan man se här.

[tags]Cykel, Cykling, Tandemcykel, Paracykel, Träning, Tävling, Motion, Barncancerfonden, Ride Of Hope, Barncancer, Cancer, Insamling[/tags][/tags]

Förmiddagstur i norrort

Idag var det dags för en ny tur norr om tullarna med utgångspunkt från Frösundavik igen. Den här gången fungerade tekniken bättre än när vi körde i tisdags då min GPS lade av någon gång under träningen. Jag och min pilot körde på en lånad cykel och den här gången tog jag mig tid att montera GPS-fäste och kadensmätare på rätt sätt.

Det var strålande väder idag, nästan för varmt för att stå stilla men vinden fläktade skönt under cyklingen. Färden bar uppåt förbi Sollentuna och mot Upplands Väsby där vi vek av söderut igen och följde åter igen samma sträcka som vi ska cykla med Barncancerfonden och Ride Of Hope som kör den sista sträckan på sin resa från Umeå till Stockholm.

Det känns skönt att vara igång igen med träningen. Jag har bara lite problem med min högra axel fortfarande efter nyckelbensfrakturen. Den värker lätt och blir stel efter en stund och idag på den lånade cykeln satt jag heller inte perfekt. Och även om orken i backarna tryter fortare än före mitt avbrott så känns det bra, speciellt om man har lite andra cyklister att jaga då och då :)

Imorgon bär det av igen ut på en 60km-runda på Södertörn.

Dagens tur kan man se med karta och allt här.

[tags]Cykel, Cykling, Tandemcykel, Paracykel, Träning, Tävling, Motion, Barncancerfonden, Ride Of Hope, Uppsala, Stockholm[/tags]

Kvällstur i norrort

Ikväll var det dags för en liten cykeltur på andra sidan stan för lite omväxlings skull. Svenska Cykelförbundets paracykelgren har prova på-aktiviteter för tandem- och handcykel som drar igång igen inför hösten, men vid detta första tillfälle kom ingen som ville prova på. Istället drog vi iväg på en liten tur med start från Rehab Station Stockholm i Frösundavik och cyklade norrut genom Sollentuna och tillbaka genom Danderyd.

Det bör ha blivit en runda på ungefär 6 mil men tyvärr vet jag inte exakt då min GPS återställde sig under cykelturen. Alla vet hur nördig jag är på det här med att alla cykelturer och löprundor måste loggas och hur störd jag blir om det strular — som denna gången :)

Jag vet inte exakt varför GPSen svek mig denna gången. När vi kom tillbaka och det var dags att spara och njuta av analysen, ville GPSen att jag skulle välja språk, kön, vikt, längd etc. Något hade hänt under vägen.

Jag och min pilot cyklade för dagen på en lånad cykel som inte hade rätt GPS-fäste. Det jag hade med mig passade inte den tjockare diametern på styrstammen så jag fick förvara GPSen i cykelväskan på ramen. Då GPSen har pekskärm tror jag väskan låg och nuddade pekskärmen och letat sig in i menyn för inställningar och återställning. Det är lite långsökt men inte omöjligt och någon annan förklaring kan jag inte komma på.

Så nu är jag på väg hem från en cykelrunda som inte loggats och därmed har den inte ägt rum :) Jag blir seriöst galet irriterad när det blir såhär. Jag vet att det är lite sjukligt men loggningen är så viktig för mig att tiden känns bortkastad om den inte blir av :) Så är det naturligtvis inte, träningen blir inte mer effektiv för att den loggas.

Så nu blir det hem och göra om alla inställningar igen. Dock verkar alla sparade aktiviteter finnas kvar. Och jag ska ta en backup av inställningarna om det händer igen :)

I övrigt en skön cykeltur med bra väder. Vi var ett tandemekipage och en vanlig cyklist. Kroppen kändes OK även om orken tröt fortare än i våras, självklart. Pulsen ligger också lite högt men efter så långt träningsförbud känner jag mig ändå på gång.

Nästa söndag kör jag och piloten med Barncancerfonden och Ride Of Hope från Uppsala till Stockholm, en sträcka på knappt 9 mil i fartgruppen 28–32km/h. Det bör inte vara några större problem även om det kommer dyka upp en del backar längs vägen. Några träningspass till bör jag hinna med innan dess.

[tags]Cykel, Cykling, Tandemcykel, Paracykel, Träning, Tävling, Motion, Barncancerfonden, Ride Of Hope, Uppsala, Stockholm[/tags]

Dubbla träningspass

Senast jag försökte mig på dubbla träningspass var i mars. Det var grymt roligt och jag var i bra form. Nu när jag känner mig återställd från mina skador med ett brutet nyckelben och en bortopererad blindtarm vill jag så snabbt som möjligt komma igång igen.

Längre uppehåll har jag haft förr men ändå kunnat prestera bra efter några veckor. Men den här gången var det annorlunda. Det kanske inte är så konstigt, med ingen riktig träning sedan i mitten på maj förutom sporadiska, försiktiga försök.

Men med tre tävlingar och 2 motionslopp kvar den här säsongen vill jag verkligen hinna komma i så bra form som möjligt. Några mirakelresultat räknar jag dock inte med.

Så idag bestämde jag mig för löpning följt av cykling. Motivationen var ett stort problem då jag tycker det är lite tungt att ha tappat så mycket och det blev inte bättre direkt när jag började löpningen och ganska snart såg vartåt det barkade.

Löpningen var jobbig. Jag skulle bara springa 5km och idag hade jag aldrig orkat milen som annars känns lätt. Även om pulsen lade sig runt 165–167bpm och höll sig där ganska bra, så hamnade den där ganska fort. Efter loppet måste jag ändå motvilligt medge att jag känner mig nöjd med resultatet efter givna förutsättningar. 5,03km på 25:59 med en genomsnittlig puls på 162bpm. Jag hade trott det skulle gå sämre, det kändes så under tiden. Löpningen kan man se här.

Bytet till cykel tog lite tid. Mest för att jag slogs med min vilja att avstå att fortsätta vilket var mer mentalt än fysiskt. Men efter en stunds vila och vätskeåterställning så vann den positiva sidan. Om knappt 2 veckor ska jag cykla 9 mil med Barncancerfondens Ride Of Hope som kör en delsträcka i ett längre lopp från Uppsala till Stockholm och jag ville orka utan att sinka någon.

Så det var bara att bita ihop och köra igen. Tanken var att cykla en 42km lång tempobana som inte är så speciellt kuperad, men efter ca 30km kom illamåendet och då bestämde jag mig för att det fick vara nog för idag.

Men även den här gången blev jag positivt överraskad. Jag körde samma bana för 4–5 dagar sedan och bröt vid 30km även då. Det är en mentalt jobbig gräns när man ”bara” har 12km kvar och de sista tunga backarna just är avklarade och rätt flack terräng återstår. Den gången hade jag ett hastighetssnitt på 31km/h och idag slutade det på 35,9km/h. En klar förbättring med andra ord. En genomsnittlig puls på 159bpm som förvisso är klart över vad jag tidigare haft men ändå en rimlig nivå. Cykelaktiviteten kan man se här.

Så nu känner jag mig ganska trött och nöjd med mig själv trots att jag inte riktigt fullföljde mitt sista mål. Förutom att jag vill orka dom sista planerade aktiviteterna den här säsongen, så vill jag definitivt bli av med fettet runt magen som blivit de här inaktiva veckorna och definitivt syns i de tajta cykelkläderna. Det blir en ganska bra morot.

Trots att jag känner förutsättningarna, är det inte lätt att ladda om mentalt och att det just är de mentala hindren som är de största. Jag vet att jag har grundfysiken och en kropp som svarar snabbt och bra på träning. En lång rad aktiviteter jag sett fram emot ställdes in på grund av mina skador, jag är på en nivå som är sämre än på mycket länge och trots att det är sommar och sol ute, massor med cyklister och fina vägar, sitter jag på min trainer inomhus med en bordsfläkt som ända fartvind. Löpband och cykeltrainer när de flesta andra bara kan sticka ut och cykla eller springa. Det blir extra tungt att hantera sådana här lägen.

På något vis känns det lättare att skriva av sig. Nu är jag ändå nästan helt återställd igen och det är ”bara” att sätta fart tillbaka upp igen. Min axel värker lite vid positionsbyte men det stör inte längre och blir sakta bättre och bättre. 3 potentiella nya piloter ska jag också provcykla med om några veckor. Det ökar mina träningsmöjligheter om vi trivs med varandra.

Nu, lite välförtjänt sömn efter ett långt inlägg.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Löpning, Motion, Träning, Tävling [/tags]

Besök hos Haninge Fysiocenter

Den senaste veckan tycker jag värken i mitt brutna nyckelben ökat och det känns inte normalt. Jag har haft svårt att lyfta och sätta upp håret och liknande rörelser, men nu är det svårt att föra den armen framåt och uppåt och till och med att föra handen till munnen. Jag har inte belastat eller gjort mig illa så vid det här laget borde verkligen läkningen ha gott långt efter sjette veckan.

Jag frågade min husläkare vid ett besök för min andra skada med blindtarmen om vad hon trodde men jag märkte ganska direkt att det inte fanns någon kunskap om sådant. Jag fick tipset att gå till en sjukgymnast. Det kändes fel men visst, jag provar.

Idag besökte jag därför en hos Haninge Fysiocenter. Lite frågor och en undersökning och det ganska väntade svaret, att en läkare bör titta på det så det fortsätter läka rätt och inte behöver justeras. Frakturen och en spricka känns ganska tydligt och man ser även att nyckelbenet och axeln är snett.

Så nu blir det till att få en ny tid hos husläkare för att säkerligen bli remitterad till ortopeden på Huddinge Sjukhus för ny röntgen. Det känns som två långdragna historier med både nyckelben och blindtarmsoperation som jag ärligt talat börjar bli ganska trött på…

[tags]Sjuk, Sjukhus, Huddinge Sjukhus, Nyckelben, Röntgen, Vårdcentral, Vårdcentralen, Cykel, Cykling, Tandemcykel, Paracykel, Funktionshinder, Funktionsnedsättning, Synskadade, Träning, Motion, Tävling[/tags]

Cykling till Nynäshamn

Idag hade jag och MP bestämt att ta en lite längre cykeltur. Det blev den första lite längre turen på många veckor för mig och vädret var strålande. Jag gillar inte att säga för varmt, men det var faktiskt väldigt varmt. En genomsnittstemperatur på 26° i skuggan och vi hade ganska lite skugga under färden. Cykeldatorn visade en maxtemperatur på 36° som nog mer speglar värmen i solen.

Turen ner gick och kändes väldigt bra. Det känns så klart i kroppen att nivån inte är den samma. Musklerna tar slut fortare och pulsen skenar lätt. Men vi höll en bra fart ner, 1 timme och 12 minuter utan paus och ett genomsnitt på drygt 32km/h.

Framme i Nynäshamn var självklart målet gästhamnen. Värmen gjorde sig lite påmind och vätskebristen som gjorde mig lätt illamående. Vattnet i flaskan var solvarmt och jag fick helt klart flashbacks till Nicaragua där vattnet man drack sällan var under 30° :) Då som nu tyckte jag det var ganska äckligt. Men i hamnen bunkrade vi med kall dryck och mjukglass och njöt en stund nere på bryggan. Att jag längtade efter båt är väl ingen idé att ens nämna…

Vägen hem gick trögt. 1 timme och 22 minuter färdtid och 7 minuters paus längs vägen. Genomsnittsfarten sjönk till 28km/h och min genomsnittspuls som vägen ner legat på 154bpm, låg nu på 161bpm. Ska man lita på cykeldatorns höjdmätning är det betydligt mer uppför än åt andra hållet och motvinden var stundtals ordentlig.

Men det är inget snack om att distansen satt spår i kroppen. Jag valde att inte ta ut mig ännu mer trots att vätskebalansen kändes helt OK på hemvägen.

Nästan 8 mil blev det idag, en lång väg och en mycket lång väg tillbaka till min tidigare nivå. Men jag är på gång och allt är bara en fråga om tid. Nu ska jag gå hem och träna mer på trainer och hoppas det blir mer landsväg med kanske lite svalare temperaturer. Jag kommer även försiktigt prova på löpning för att se hur det känns i kroppen.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Motion, Träning, Tävling [/tags]

Trainercykeln får service

När jag cyklade i helgen senast strulade min framväxel redan från början och ungefär i mitten av mitt träningspass hoppade kedjan ner på minsta kransen fram och det gick inte längre att växla. Ett glapp i pedalerna kom och gick så nu efter ungefär 200 mil var det verkligen dags för service.

Cykeln är köpt på XXL i Kungens Kurva och där har jag också livstids service vad gäller växlar. Men utan bil går det inte att ta sig dit då man inte får ta cyklar på bussar. Så det var bara att rulla ner till favoritbutiken Sportson i Haninge som ligger inom gångavstånd. Jag lämnade in den igår och idag kom ett SMS som meddelade att cykeln var klar samt priset. Jag gillar verkligen Sportson, både för deras höga servicenivå och kunnande och för deras rimliga priser när det gäller just justering av växlar och helservice av cykeln i olika nivåer. Det var helt klart värt dom pengarna och det hade blivit dyrare att betala någon kompis bensinpengar för att köra över den till Huddinge för service. Eftersom cykeln bara körs inomhus blir slitaget inte speciellt mycket.

Nu har jag fått tillbaka den och allt fungerar så klart perfekt. Glappet i pedalerna berodde på att vevpartiet behövde dras åt vilket också gjorde att framväxeln inte längre fungerade. Så nu är det bara att trampa vidare :)

[tags]Cykel, Cykling, Träning, Tävling, Motion, Sportson[/tags]

Tävlingslicens 2014

Bild: En tävlingslicens från Svenska Cykelförbundet

Idag skulle jag och min pilot deltagit i ett första SM för paracyklister i Götene. Tävlingen anordnas av CK U6. Vi har deltagit i cykelklubben SMACKs tempotävlingar tidigare men för dessa behövs ingen tävlingslicens.

Men nu var det en riktig nationell tävling som ger internationella UCI-poäng och för det krävs en licens. Vi beställde våra för några veckor sedan och nu börjar det kännas på riktigt :)

Nu blev det inget SM för mig i år på grund av alla skador, framför allt min nyligen bortopererade blindtarm med efterföljande komplikationer, men plastkortet har kommit och, barnsligt kanske, men det känns ganska häftigt ;) Det ger ändå känslan av att det är på gång och att det om inte annat finns något att sträva efter. Klubbens egna tempotävlingar fortsätter under sommaren och början på hösten och dom ska vi försöka delta i innan det blir dags att gå in och träna över vintern.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Motion, Träning, Tävling, Tävlingslicens, SM [/tags]

Provtur och ny pilot

I kväll var det så dags för en första provtur på cirka fem veckor. Cykeln har stått där i förrådet och känt sig ledsen och ensam, ungefär som jag…

Det var både dags att prova om det gick att cykla lite försiktigt trots mitt öppna operationssår som håller på att läka, och för att prova att cykla med en ny pilot. En kollega från en annan enhet som bor nära och nyligen börjat brinna för cykelsporten var väldigt sugen på att prova cykla tandem vilket jag givetvis inte tackar nej till. Ju fler engagerade piloter, desto mer träningsmöjligheter för mig.

Jag tycker det är intressant att höra hur nya cyklister upplever tandemcyklingen. Än så länge säger alla i stort sett samma sak, att det inte är någon direkt skillnad mot att cykla själv, förutom att man måste tänka mer i förväg och också kommunikationsbiten. Jag trodde själv i början att det skulle kännas tyngre att styra men hittills har alla sagt att så inte är fallet.

Vi tog en runda på drygt 2,6 mil med start i Handen och runt Årsta havsbad. Tempot blev direkt ganska högt och jag kände ganska direkt att formen inte är den bästa vilket ju inte är så konstigt.

Jag gjorde som jag brukar när jag cyklar med nya piloter, drar inte för mycket information på en gång. Bara det allra viktigaste om att pedalerna är sammankopplade så att man helst ska kommunicera när man vill sluta trampa för att det inte ska kännas obehagligt eller att trampa på och nyttja bromsarna istället. Det är också viktigt att säga till om man behöver lätta på rumpan eller dricka så att båda är med på vad som händer.

Det får inte bli för mycket på en gång för då kan det både bli för mycket att ta in och kännas mer komplicerat än vad det i själva verket är. Den nya piloten Dennis hade en väldig naturlig fallenhet för just kommunikationsbiten. Utan att jag bad om det, beskrev sträckan framför i flera etapper, ungefär nu kommer en raksträcka, sedan ett långsamt utför och därefter en lång backe med högerkurva. En del människor har bara det där och andra behöver träna lite mer och behöver påminnas.

Mer om tandemcykel kan man läsa i min artikel fakta och fördomar om tandemcykling där jag försökt lite mer i detalj beskriva hur det är på lite olika nivåer. Allt från enkel motionscykling till tävlingscykling.

Dagens lilla tur slutade som sagt på 26,2km och med en medelhastighet på 32,65km/h som jag faktiskt är lite imponerad av. Pulsen låg som väntat ganska mycket högre än i våras och benen var rätt slut efter ett så kort pass. Så det finns lite att ta igen. Av mina skador kände jag inte mycket. Axeln värker lite fortfarande när jag stödjer på armen och gör vissa rörelser. Men operationssåret kändes inte av alls och har inte heller blodat något. Karta och info hittar man här.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Motion, Träning, Tävling [/tags]

Avanmäld SM Paracykel Tempo 2014

På torsdag skulle jag ha deltagit i Cykel-SM, det första för paracyklister. SM anordnas i år av CK U6 Cykel i Götene.

Men idag avanmäldes jag, och det gjorde ondare än alla nålar i armväck och allt annat jag fått utstå de senaste 5 veckorna… :( Jag hade planerat så mycket för den här våren och sommaren, anmält mig till samtliga stora lopp i Stockholm och båda loppen vid Vättern, börjat tävla för att få poäng i disciplinen tempo och min stora önskan var en plats i landslaget. Vårens träningspass utomhus kändes så bra! Jag kände mig stark och uthållig och det var bara början på säsongen. Runt 200 mil inomhus på cykeltrainer och det skulle bli många hundra mil till ute på landsvägarna.

När jag och min pilot Patrick körde omkull under SMACK-rundan 2014 och jag bröt nyckelbenet var det förvisso trist. Jag tvingades avanmäla mig från den första upplagan av Gran Fondo Stockholm men det var väl ingen enorm katastrof. Ett nyckelben läker och vurpar händer de bästa.

När jag tvingades åka in akut för magvärk och det ledde till en blindtarmsoperation var säsongen förstörd. Det blev inte bättre av att det nu också lett till följdkomplikationer med en inflammation i operationssåret som förlänger återhämtningen ytterligare några veckor.

Hela tiden har jag varit inställd på att cykla SM trots allt om än med sämre resultat. Enda tills idag har jag tänkt att det borde funka, trots ett öppet operationssår på magen och en ganska nyligen ihopsydd buk. Dessutom över 5 veckor utan att ha kunnat träna det minsta. En viktnedgång på över 4kg varav merparten helt säkert muskler och inte fett. Ja, ni hör ju själva! :) Men jag ville verkligen det här så himla gärna! Att få stå där på startlinjen med de andra cyklisterna. Känslan i kroppen är svår att beskriva, rädd, taggad, nervös, ryckig, vill iväg, vill vinna… Allt det där i en plågsam kompott av känslor som är så outhärdligt härlig :) Dessutom ett historiskt SM för paracyklister, god chans till en medalj. Vid det här laget skulle jag ha varit i väldigt bra form och jag skulle ha gjort mitt bästa.

Ändå är det en rätt skön känsla i allt det ledsamma när förnuftet springer ikapp än. Sjukskrivning, läkning, återhämtning och för att sakta börja om igen, inte för fort för att förstöra och förlänga någon läkningsprocess. Det finns fler tävlingar i höst, om än inte så många och sen finns en lång, lång vinter och sedan kommer nya motionslopp, träningar och tävlingar. Och tänker jag efter riktigt noga, vill jag nog att min första placering i ett SM ska vara så bra som möjligt och inte bara för att delta och med stor sannolikhet bli utklassad.

Det kommer bli tungt att börja om från början igen, det vet jag sedan förr. Det kräver mer psykisk kraft än fysisk och hopplösheten och meningslösheten känner jag redan av. Det gäller att ta sig ur det där och bestämma sig. Vägen fram till nästa tävlingssäsong är väldigt lång vilket gör att den i första hand inte går att ha som morot. Jag får försöka börja se fram emot att kunna träna över huvud taget och sedan de 2 återstående motionsloppen i början av september och de 2–3 tempotävlingar jag kommer hinna delta i innan säsongen är helt slut. Därtill kan man hoppas på en lång och bra höst med möjlighet till mycket utomhusträning innan träningen inomhus med spinning, löpning och cykel på trainer tar vid.

[tags]Cykel, Cykling, Tandemcykel, Paracykel, Svenska Cykelförbundet, SCF, Funktionshinder, Funktionsnedsättning, Synskadade, Träning, Motion, Motionslopp, Tävling, SM[/tags]

Klubbkläder

Bild: Joakim Nömell i cykelkläder från klubben SMACK

Idag släpade jag mig med min värkande kropp upp till Märsta och cykelklubben SMACKs klubblokaler för att hämta ut lite kläder till mig och min pilot Thomas. Om ganska precis två veckor, torsdagen den 26/6 kör vi vår första riktiga nationella tävling, vårt första Svenska Mästerskap för bland annat tandemcykel i grenen tempo. Sträckan vi ska cykla på kortast möjliga tid denna gång blir 28km.

Det har varit en del förberedelser, vi har beställt tävlingslicenser och för att få ställa upp måste vi cykla i klubbens kläder. Så idag möttes jag av en barnledig klädansvarig i klubben som hjälpte mig få ihop våra uppsättningar och det känns som ett steg närmare tävlingen :)

För min del blir målet med tävlingen mest att delta denna gången. Jag har hittills inte kunnat träna speciellt mycket på fyra veckor och det är ganska lång tid. Dessutom dröjer det nog lite innan jag kan börja lite försiktigt igen efter min blindtarmsoperation. Så jag är mest glad om jag kan starta och komma i mål denna gång.

[tags]Cykel, Cykling, Tandemcykel, Paracykel, Svenska Cykelförbundet, SCF, Funktionshinder, Funktionsnedsättning, Synskadade, Träning, Motion, Motionslopp[/tags]

Ingen Vätternrundan 2014

Bild: Joakim Nömell & Thomas Egrelius vid bakluckan på en bil

Så klart blir det ingen Vätternrundan för mig i år. Mina två team-kamrater är nu på väg ner till Motala för att köra och min pilot som aldrig kört så långt på egen hand får nu göra det för första gången. Det grejar han helt säkert galant.

Självklart är jag besviken, det var mycket jag sett fram emot som inte längre går att genomföra på grund av mitt brutna nyckelben och bortopererade blindtarm. Allt på en gång :) Men det är inte mycket att gräma sig över utan bara ladda om för det som återstår i år och för nästa säsong 2015.

Jag hoppas det ändå blir mycket landsvägscykling i sommar innan hösten och vintern kommer och tvingar in oss cyklister på andra träningsredskap. Jag ska försöka köra ett hårdare upplägg med spinning nästa innesäsong, men än är det långt kvar dit.

[tags]Vätternrundan, Vättern, Cykel, Cykling, Tandemcykel, Paracykel, Svenska Cykelförbundet, SCF, Funktionshinder, Funktionsnedsättning, Synskadade, Träning, Motion, Motionslopp[/tags]

Jag engageras i Projekt Paracykel

Bild: Joakim Nömell vid tandemcykel

Svenska Cykelförbundet – SCFs gren för paracyklister driver sedan något år tillbaka ett projekt med medel från Allmäna Arvsfonden, i samarbete med några andra aktörer ett projekt för att få fler människor med fysisk funktionsnedsättning att prova på och börja cykla. Det handlar om handcykel, liggcykel, trike, tandemcykel eller till exempel någon annan form av anpassad racercykel, Om man av någon anledning inte kan använda en vanlig cykel för att man har nedsatt balans eller rörlighet i kroppen.

Cykling och rörelse över huvud taget leder som alla vet till bättre hälsa och också för många funderar det som smärtlindring att träna och röra på sig. Cykel är en väldigt skonsam form av aktivitet för kroppen som inte ger samma belastning som andra sporter.

Jag har själv cyklat för trivsel sedan 2004 och aktivt sedan 2012 med målet att nå det svenska paracykellandslaget för tandemcyklister. Jag har nu engagerats i projektet för att hjälpa till med att bättre nå gruppen med synnedsättning som behöver cykla tandemcykel. Det här gruppen har lite ytterligare tuffa utmaningar som jag själv råkat ut för, att hitta piloter att cykla med. Har man en synnedsättning kan man inte ge sig iväg själv när vädret och andan faller på. Det måste planeras med en tillgänglig pilot/ledsagare vilket är ytterligare ett steg att passera. Därtill ska en cykel inköpas och en bra tandemcykel av instegsmodell för landsvägsbruk börjar på ca 25000kr vilket är 4–5 gånger mer pengar än vad en seende cyklist behöver lägga ut på sin första cykel. Att arbetslösheten bland människor med funktionsnedsättning är hög är ingen nyhet och med det följer också inkomstsvårigheter.

Min uppgift i projektet blir att försöka stimulera och få fler synskadade att intressera sig för cykelsporten. Jag ska försöka se på vilka sätt man kan engagera fler piloter, kanske ute lokalt i cykelklubbarna vilket hittills för mig personligen har visat sig näst intill omöjligt. Jag kommer också börja med att försöka få till en standard vid tävlingar och motionslopp, så att piloter och ledsagare eller så kallade medcyklister får fria startplatser för att en paracyklist inte ska behöva drabbas av dubbla kostnader.

Sedan får vi se vad fortsättningen blir. Projektet är treårigt och det är således knappt två år kvar. Det ska bli kul att se om och vad vi lyckas prestera tills dess och hur det sedan kan fortsätta. Min största oro inför detta är att det blir ytterligt svårt med finansieringen efter att stödet från Arvsfonden försvinner. Men det blir nästa utmaning. :)

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, tandemcykel[/tags]

Det blir ingen Halvvättern 2014

Jag blir så besviken när saker inte blir som planerat och när det dessutom bara är roliga saker som skiter sig… Jag hade sett fram emot Halvvättern så sjukt mycket! Som en liten uppvärmning inför riktiga Vätternrundan nästa helg.

Det var så mycket som var roligt med det här loppet. Patrick ställde upp som pilot för andra gången på ett långt motionslopp och det verkar som om han också tycker det är kul. Dessutom skulle en grupp paracyklister, två tandempar och ett gäng handcyklar starta tillsammans kl08:02 i en egen startgrupp imorgon. Dessutom älskar jag som kanske bekant, äventyr, även dom lite mindre och att packa, lasta cykel och fara till en annan stad, hotell, stämningen i Motala, att stå där på startlinjen, cykla ett antal timmar, gå i mål och känna sig trött men bra och hänga på sig medaljen…

När vi körde omkull under SMACK-rundan 2014 och jag bröt nyckelbenet förstod jag att jag inte skulle kunna köra Gran Fondo Stockholm 2014 och jag befarade att de båda Vätternloppen låg i farozonen när ortopeden sa 4–6 veckors avhållsamhet från träning. Även om jag skulle kunna köra Vättern så skulle det bli svårt att hinna träna till dem.

Men dagen före det första loppet nere vid Vättern, Halvvättern 2014 vaknar jag, nyckelbenet känns rätt OK. Det är bara vissa rörelser jag gärna undviker. Däremot väcks jag vid 4-tiden av en mage som smärtar något vansinnigt och det är allt för välbekanta smärtor…

Trots att jag vet, försöker jag ändå med allt, mild och lättsmält mat, värktabletter, hårdbröd och vatten men inte mycket blir bättre. Hela nedre delen under naveln skär som knivar, det är svårt att gå upprätt och svårt att sträcka ut benen.

Ända fram till någon timme innan vår planerade avfärd vägrar jag acceptera att det är kört. Rör mig så mycket det går, men det vill inte ge med sig. Jag packar cykelväskan, laddar kamera och GPS, plockar ner kläderna från tvättställningen…

Till slut hinner ändå förnuftet ikapp på något vis. Jag kan knappt gå, vet att det inte går över som i ett trollslag, det är inte så troligt att jag ska klara att cykla 15 mil om lite drygt ett halvt dygn. Nu kan vi avboka hotellet och jag kan få tillbaka startavgiften på min försäkring, men försöker jag starta imorgon så skulle det bara bli en kostnad. Magen är tyvärr ganska central när man cyklar.

Det var ett nederlag faktiskt. Nu är det bara att försöka bli hel igen, både nyckelben, magvärk och den förkylning som ligger och stör i bakgrunden.

[tags]Halvvättern, Vättern, Cykel, Cykling, Tandemcykel, Paracykel, Svenska Cykelförbundet, SCF, Funktionshinder, Funktionsnedsättning, Synskadade, Träning, Motion, Motionslopp[/tags]

Försöker komma igång igen del II

Bild: Joakim Nömell på cykel dricker yoghurt

Ikväll genomförde jag mitt första träningspass på cykeltrainern efter min nyckelbensfraktur för två veckor sedan. Det skulle ha blivit utomhuspremiär ca 8 mil idag på förmiddagen, men jag vågade faktiskt inte riktigt köra ”på riktigt” ännu. Mitt nyckelben värker fortfarande och vissa rörelser går trögt att genomföra och när jag rört mig mycket finns en liten spänning i nyckelbenet som inte är behaglig. Men direkt ont gör det sällan längre.

Men ikväll var det alltså dags att prova köra på trainer. Det blir statiskt och inga påfrestningar som det kan bli vid kurvor eller inbromsningar och jag får öva lite bålmuskulatur genom att träna på att inte stödja för mycket på händerna på styret.

Och det gick riktigt bra. Givetvis känner jag av min skada och får vara försiktig när jag för höger arm fram till styret och inte heller för stora rörelser i sidled. Jag har fått lära mig att kroppen avger ämnen vid hård träning som motsvarar en viss kemisk dos smärtstillande medel och vid slutet av träningspasset kändes det också helt OK.

Nu börjar jag känna mig lite hoppfull inför Halvvättern nu på söndag följt av Vätternrundan en vecka senare. Jag kanske inte kommer vara i absoluta toppform och att jag inte ska känna av axeln över huvud taget vågar jag inte riktigt tro på. Men att inte kunna genomföra loppen alls vore ganska knäckande faktiskt.

Så nu ska jag göra kväll med en nöjd känsla i kroppen :)

[tags]Cykel, Cykling, Tandemcykel, Träningscykel, Motionscykel, Trainer, Spinning, Spinningcykel, Träning[/tags]