Båten konserverad inför vintern

Nu är äntligen båten konserverad inför vintern. Dock ännu ej täckt. Jag fick rådet av flera verkstäder att inte använda spolmuff till mitt Volvo-drev eftersom impellern inte sitter i drevet utan uppe i motorn. Det visste jag såklart, men att spolmuff inte var att rekommendera i det läget visste jag inte. Man rekommenderade varmt att antingen sänka ner drevet i balja vilket är uteslutet eftersom duoprop-dreven är så stora och jag inte har någon så stor balja, eller att helt enkelt ta bort sugslangen från drevet och koppla på en slang ner i en hink den vägen. Det var en del pyssel med det med men ändå förhållandevis smidigt. Hissade upp drevet för att komma åt och ändå är det rejält trångt. Men efter att jag plockat av avgasbälgen så fick jag även bort sugslangen och hade faktiskt turen att den sugslang jag bedömt skulle stämma och tagit med mig, passade precis.

Först körde jag motorn varm på ”några” hinkar sötvatten. Hade tagit med mig trädgårdskaret hemifrån som rymmer en och annan liter vatten. När jag kört igenom några sådana spann blandade jag 20 liter glycol och sötvatten och körde igenom lagom till maskin hade blivit varm och gick hyfsat jämt på tomgång.

Kall, frusen och genomvåt packade vi ihop och lastade in i bilen och åkte hemmåt. Nu är det bara täckningen kvar. Presenning har jag köpt men hann inte fixa någon provisorisk ställning idag.

[tags]Båtar, Windy 22, Vinterförvaring, Båtmotor, Motor, Motorer[/tags]

Kall och regnig dag på marinan

Jag och lillebror åkte ut för att konservera och täcka båten. Spöregn och halvstorm och riktigt kallt! Först handlade vi Gardena-kopplingar på Clas Olsson — eller en variant av Gardena var det nog för att få till vattnet och till slut lyckades vi. Handlade även Presenning, Presenningrep och spännband. Till slut kom vi iväg och i år har jag båten liggande bara 15 meter från vattenposten vilket är trevligt. Men vi kom inte så långt idag. Enligt instruktionsboken skulle man koppla bort sugslangen från skölden i motorrummet och stoppa ner den i hink med sötvatten och sedan glycolblandnng. Problemet är bara att det aldrig skulle gå så trångt det var och sugslangen var grov, säkert 45mm. Alternativet var att lossa den vid vattenpumpen men då gå miste om genomkörning av backslaget och det vill man ju inte.

Så vi gick efter varvspersonalen och frågade hur man annars kunde gå till väga. Min plan var att plocka drevet och ansluta sugslangen på utsidan istället men dels vågade jag inte börja montera av drevet själv första gången och jag saknade verktyg och regnvattnet rann från badbryggan ner i nacken på mig, inte helt kul.

Men idag fick jag lär amig att det finns spolmuffar man spänner runt drevet och som täcker hålen som motorn vanligtvis suger kylvatten igenom och ansluter en slang med gardenakoppling till en hink. Lät väldigt smart och klart mycket enklare. Då kan man ta tag i avmontering av drev nästa säsong istället när man kanske är ute i lite mer god tid. Kanske inte är så troligt, men ändå :-)

Tråkigt nog var marinans spolmuff med kärl upptaget och skulle så förbli till mörkrets inbrott. Så vi kom inte så långt denna dag utan fick plocka ihop och åka hemmåt. Jag har ägnat eftermiddagen åt att jaga efter en butik som säljer spolmuffar men lyckades inte just denna dag. Båtaccenten som jag normalt sätt tycker är bra och som är min hovleverantör svarade bara att ”vi har inte tillbehör till Volvo-drev”. Öhh — nähä! Måste ju vara de mest vanliga dreven på jorden.. Så jag ringde vidare till hovleverantör nummer två, SeaSea i Segeltorp som är nummer två enbart av geografiska skäl. Där blev det nästan napp. De hade men inte till duoprop-dreven. Men där fick jag tips om ett annat ställe som säkert hade men då var klockan över 17 så allt var stängt. Jag får fortsätta imorgon min jakt eller hoppas på att varvets grejer är lediga. I vart fall försöka dra över en presenning och få hem kapellet.

Så vi får fortsätta imorgon och hoppas på bättre väder. Mer motgångar så ber jag varvet ta av drevet åt mig. Skitlätt säger alla men i boken står ingenting om hur man gör och i vilken ordning och vad man bör tänka på etc. Däremot står det att man ska vara försiktig med att saker bakom båten inte blir nedstänkta när man kör igenom vatten :-). Det är bra och pedagogiskt!!

[tags]Båtar, Windy 22, Vinterförvaring, Båtmotor, Motor, Motorer[/tags]

Båten upptagen

Jag och MP åkte ut till marinan för att sno åt oss en sista tur med båten innan upptagning som jag beställt till nästa vecka. Men när vi kom ut var bryggplatsen tom och båten uppe på land. Lite snopet att inta kaffe sittandes på en båtvagn på land men det gick bra det också. Tittade igen slangar och kopplingar inför vinterkonserveringen. Men det var inte det man var inställd på så inte ens sådana grejer hade jag med mig. Men nu fick jag se båten underifrån också och det såg fint ut, inga skador. Drevet behöver målas lite och bättra på lite där färgen börjat flaga men annars helt ok. Kommer bli en ny erfarenhet att demontera drev. Tjuvkikade på en båt bredvid hur det ska se ut och det verkar inte vara så svårt.

[tags]Båtupptagning, Windy 22[/tags]

Sista turen för i år

Skönt att det blev ännu en sån där härlig söndag med sol och vackert väder. Tanken var att byta olja och oljefilter i båten vilket ju alltid är en bra ursäkt att ta en extra lång tur för att få oljan riktigt genomvarm. Jag och Egge avgick hemifrån redan vid 8.30-tiden med kaffe och smörgåsar ut mot marinan. Vi valde att runda Herrö under Högbron mellan Herrö och Himmelsö och upp längs västra sidan av Herrö. Eftersom ingen av oss ätit frukost gjorde vi ett stopp i viken bara på andra sidan vägen från marinan. Sedan fortsatte vi upp längs Herrö och och ner mot Skramsösund där jag ringde mina föräldrar för att se om dom var hemma och ville ha besök. De har ju inte heller sett nya båten.

Vi bjöds på kaffe på bryggan i solen och blev sittande alldeles för länge och pratade, och tittade på nya bastun som höll på att byggas. När vi väl lyckades slita oss tog vi ungefär samma väg hem fast genom det tidigare förbjudna sundet mellan Muskö och Skramsö och tog sedan Rännilen/Yxlö Kanal tillbaka mot hemmahamnen Wik-Inn Marina igen.

Oljebytet gick bra och den nya manuella handpumpade vakumsugen jag skaffat fungerade utmärkt. Jättefina utrymmen runt maskinen. Bara oljefiltret satt inte helt lättillgängligt men det gick ganska bra utan spill. Vi körde igenom oljan och fick som vanligt efterfylla lite när filtret fyllts på men sedan var det klart och jag kan beställa upptagning och fortsätta med konserveringen. Känns lite trist att ta upp nya båten innan man knappt hunnit använda den. ändå konstaterade vi att vi hunnit med fler turer och tillryggalagt mångfallt fler distansminuter nu än totalt med förra båten. Farten och smidigheten är helt klart avgörande :-)

Läs även Egges artikel i ämnet.

[tags]Windy 22, Muskö, Båtar, Båtmotor, Motor, Oljebyte[/tags]

Båttur med barnen

Jag och Egge och mina tre stora tog nya båten ut på en tur. Vädret var växlande, riktigt skönt i solen och lite september-svalt i skuggan och inte särskilt blåsigt. Vi styrde på barnens önskemål över mot Rånö och lade till vid Rånö-källans restaurrangbrygga. Resan tog ungefär en halvtimme vilket annars brukade ta närmare 2 timmar med gamla båten, helt suveränt.

Butiken visade sig vara öppen och eftersom Egge glömt sitt ansvarsområde — bullarna — i bilen så bunkrade vi nytt fikabröd och fikade i båten.

Hemvägen gick via Nynäshamn där vi klev av och åt på ett gatukök där vi slogs med getingarna. Förvånande att dom fanns kvar såhär sent på säsongen.

Väl hemma i viken igen körde vi några repor fram och tillbaka för att se hur fort vi kunde få båten att gå men lyckades bara med 37,5 knop.

Trötta men nöjda åkte vi sedan hemmåt.

[tags]Windy 22, Rånö, Rånö Källan, Nynäshamn, Båtar, Båtliv[/tags]

Ny GPS till båten

Jag har skaffat ny plotter till nya båten, en Garmin GPSMAP 525S. Tyvärr måste jag låta min kära stora 10″-plotter gå vidare då den är för stor för nya båten, skulle sticka upp ovanför vindrutan. Den navigator som följde med var förvisso standard helt OK, också en Garmin men denna är något alldeles speciellt och nu tycker jag plottrarna börjar bli kompetenta. 525S har både plotter och ekolod vilket jag tycker är ett måste. Bara att få ha ett enda instrument så minskar man både på utrymme och kablar. Sedan finns tillbehören Garmin GFS10 bränslemätare. Man ansluter den på bränsleslangen och i instrumentet så mäter den i realtid bränsleåtgången ganska så exakt. Då kan man se exakt vid ett speciellt varvtal hur mycket motorn drar just då och optimera körningen. Allt visas i 525S-instrumentet.

Till detta beställde jag en genomskrovsgivare för djup och vattentemp. Har man ekolod och ändå måste ha en genomskrovsgivare så ska man få veta temperaturen också innan man badar :-)

Men jag får vänta med att testa instrumentet tills i vår. Givaren är restnoterad och kan ändå inte installeras förrän i vinter eller vår när båten är på land.

[tags]Windy 22, Garmin, Ekolod, Sjökort, Navigering, Navigator, GPS, Båtar[/tags]

Hemtransport av ny båt

windy-22-utan-kapellJag får tydligen båtbytar-tankar ungefär vart annat år för nu var det dags igen. Annars brukar jag ju titta efter båt runt båtmässan i mars. Den här gången ville jag kika på något mer snabbgående och hittade en jättefin, välskött Windy 22 DC som jag föll lite extra för eftersom vi hade en sådan när jag var 12–13 år. Vi semestrade i en sådan en gång och åkte Göta kanal och det är väldigt bra båtar.

När affären skulle bli av frågade jag Egge om han ville köra hem en ny båt, inte riktigt lik andra vi kört samma väg. Denna gång skulle trippen ta ca 2 timmar istället för 8 timmar :-)

Vi lämnade marinan i Gustavsberg vid tre-tiden och åkte ut genom Farsta-viken och ut på Baggensfjärden. Vi stannade och tankade på Shell vid Restaurangholmen. På Shell fick jag beröm av personalen av det fina skicket på båten vilket jag firade med att tanka 98 istället för 95.

Sedan bar det ut på Baggensfjärden igen, vidare ner mot Ägnöfjärden och Erstaviken. Nu tog jag inte tid men den streckan tog med tidigare båtar timmar medans vi nu tog oss ner till Smådalarö på betydligt kortare tid. Vi segade oss ner i 5 knop genom Dalarö kanal och där är det trångt och grunt. I just Dalarö kanal hade förre ägaren förstört ett set propellrar som nu nyrenoverade låg med i båten men vi klarade oss bra utan att skrapa i botten. Väl genom kanalen fikade vi innan vi susade ner mot Gålö. Vill snittade 25–28 knop och hade sällskap med sjöräddningen ner mot Muskö. En oerhörd känsla att susa fram i den farten över ganska stora vågor som knappt kändes.

Slutligen körde vi ner över Hårsfjärden på insidan Muskö och ner genom Yxlö kanal och Rännilen innan vi rundade Herrö och susade upp i torsviken och hem till Wik-Inn Marina.

Vi anlände på utsatt tid sånär som på 10 minuter. Fruar och barn väntade. Vi tog en kortare provtur och fick anledning att testa trimplanens effekt nu med lite mer människor i båten behövdes dom. Men i övrigt inga problem med 5 vuxna och 5 barn, helt otroligt! Slutligen grillade vi korv och stillade vår hunger innan vi åkte hemmåt.

Mer bilder och fakta hittar du på Windy 22-sidan.

[tags]Windy 22, Nynäshamn, Muskö, Dalarö, Mysingen, Båtar, Stockholm radio, Båtköp[/tags]

Titta på ny båt del II

windy-22-utan-kapellFör lite drygt en vecka sedan var jag och tittade på en Windy 22 (Läs här). Man kan väl säga att jag direkt blev förälskad och nu har jag varit titta igen. Egge och Karin följde med som smakråd, det är alltid skönt att ha med lite externa åsikter och få lite stöd i sina beslut :). Men deras uppfattning var som min så nu ska det bli affär.

Det var en äcklig och regnig och trist dag. Det blev ingen provtur denna gång men vi fick lyssna på soundet av V8 igen. Otroligt lättstartad och går fint.

Så nu ska jag värma mig med lite té och slutföra mitt tänkande och beslutsfattande.

[tags]Windy 22, Båtar, Motorbåt, Motorbåtar, Båtköp, Båtmotor, Motorer, V8[/tags]

Titta på ny båt

windy-22-utan-kapellIdag var jag och Joche och tittade på en ny båt. Jag har surfat lite annonser och hittade denna. Verkade vara i otroligt fint skick. Har tittat på den här typen av båtar egentligen varje gång jag bytt båt men nu bestämt mig för att det skulle bli en sportigare och snabbare båt. Och eftersom vi hade en sån när jag var liten var det ett bekant och pålitligt val.

Det blev ganska impulsivt. Vi drog iväg på lunchen och stämde träff med säljaren. Tittade på båten och tog en provtur. Kul att få åka lite V8, så hur det nu än blir har jag åtminstone gjort det ;)

[tags]Windy 22, Båtar, Motorbåt, Motorbåtar, Båtköp, Båtmotor, Motorer, V8[/tags]

Båttur med Egge och karin

Ett sent båtår i år men nu var det dags för tur igen.

Egge, Karin och lilla Tuva och vi hade bara med oss Emilia. Vi åkte upp genom Rännilen mellan Yxlö och Herrön och lade oss i hyfsat lä bakom norra Yxlö, denna gång utrustade med nytt ankare. Vi åt sallad och fikade innan vi tuffade hem igen.

[tags]Båtar[/tags]

Sommarens grabbtur

Så var det dags för sommarens grabbtur som vi börjat göra till en tradition!

Vi kom iväg vid 13-tiden på lördagen och tuffade ut mot skärgården. Vi skulle luncha vid Slangholmarna men på grund av ett missöde och slitna tampar hade vi inte längre något ankare så vi fick vackert fortsätta över Mysingen mot Rånö. Det blåste än hel del och somliga av oss blev sjösjuka medans vi andra klarade oss fint =) Väl framme på Rånö fick vi ändra turens planer eftersom vi inte lyckades få tag i ett nytt ankare ute i skärgården på någorlunda nära håll. Vi lade oss vid Rånö-källans brygga och intog stället för första gången detta året. Jag, Joche och kenny åt standardrätten, fläskfillé och skärgårdens absolut godaste potatisgrattäng. Sedan hinkade vi pilsner i stor mängd, Landsorts lager. Sedan fortsatte vi kvällen med korvgrillning på bryggan. På söndagen tuffade vi ner mot Nåttarö för att se om det fanns en ledig bryggplats vilket ju var dömt att misslyckas i högsäsong. Så vi fick vackert tuffa upp till Rånö igen och låna Rånö-källans brygga en natt till. Det hade varit gott att ankra i fladen
norr om Nåttarö men detta funkade minst lika bra eftersom vi även hade en hund med oss som hade varit bökig att få ner i jolle och in till land för rastning. Morgonen efter vaknade vi alla tidigt. Jag på grund av svall från en tidig turbåt och för att jag oftast vaknar tidigt i båt. trots det kände jag mig utvilad. Kvällen innan hade dessutom slutat tidigt och bara med några glas vin så det var inte så tungrott. Men Joche och Kenny hade en upphämtning vid flyg att passa och jag ville inte köra så hårt hem så vi tuffade ut vid 9-tiden över en näst intill spegelblank Mysingen och tillbaka hem mot Torsviken och sedan hem. Åter igen en trevlig tur med god mat, öl och trevlig sällskap. Hoppas vi hinner göra om det en gång till i år innan sommar och semester är slut.

[tags]Rånö, Rånö Källan, Nåttarö[/tags]

Kort båttur

Äntligen årets första sväng med båten!

Mycket senare än vanligt och i år tog det tid innan lusten infann sig. Men idag sjösatte vi Micron. Det var inte lätt att hitta en mack i närheten som fortfarande hyr ut båtsläp och som inte fått sina stulna. till slut hittade vi ett på OKQ8 i Bollmora och kunde köra ut lilla båten. Där efter tog jag, Joche och kenny en kort sväng med båten och kaffetermos för att se så grejerna höll vilket dom gjorde såklart.

[tags]Båtar[/tags]

Båten avtäckt och vaxad

Nu äntligen är båten avtäckt och vaxad samt bottenmålad.

I år slog jag nog reckord i sen start men det har vart så mycket annat på spisen på helgerna med jobb och radioamatörutbildning och liknande. Och de få lediga helger som funnits har det regnat. Men denna dag bjöd på strålande sol. Några av barnen åkte ut till farmor och farfars landställe och badade och lekte hela dagen medans vi andra målade och vaxade pärlan. Alltid lika glädjande när man ser resultatet efterråt. Lite otäckt bara att båten rörde sig i bockarna när man gick på den vilket jag fick påtala för marinan. Det var klart obehagligt att gå på den. Men nu är det äntligen klart och i veckan ska den förhoppningsvis sjösättas. En hel del jobb återstår. förutom vaxning invändigt och en rejäl rengöring så återstår en del elarbeten. Men jag hoppas få lite mer tid nu framöver.

[tags]Båtar[/tags]

Nya VHF-apparater

Idag har jag varit och handlat nya VHF:er till båten. Dels köpte jag en Nexus NX2500 med tillhörande Navtexmottagare NX2600. Jag har letat efter en liten smidig VHF som inte bygger så mycket på djupet och fick tips om Silva S15. Men den hade utgått och ersatts av Just NX2500.

Det var en snygg smidig och kompakt VHF med numerisk knappsats på micken. trevigt med den var också att man kunde göra riktade DSC-anrop till andra landstationer eller fartyg som man har MMSI-numret på. Navtex-antennen ansluts i maskinens baksida och ser ut som en större modell av GPS-svamp. Men ingen extra mottagare för den. Den sitter inbyggd i ”svampen” och får ström från VHFen och sänder data, förmodligen med NMEA till VHFen. Den kommer om någon vecka eller så.

Sedan köpte jag Icoms M33, den första flytande handapparaten. Mycket lätt och trevlig och skyst hölje. Den fick jag med mig hem idag. Får se när Nexusen kommer in i lager.

[tags]Båtar, VHF, Icom, Nexus[/tags]

Årets sista besök på Rånö

Vi hade ju bara hunnit med 2 besök på Rånö och måste försöka hinna med ett till innan säsongen var slut. Vi bestämde med Egge och Karin, vädret såg ut att kunna vara fint men blåsigt. Vi åkte vid två-tiden och stannade till vid Slangholmarna för fika med kaffe och bulle och tuffade sedan vidare mot Rånö. Då var vädret OK och Mysingen hyfsat lugn men vi visste att det skulle blåsa upp mot kvällen.

När vi närmade oss Rånö hade det också blåst upp märkbart från sydväst. På Rånö-källan var maten som vanligt i toppklass och så också servicen den här gången. Synd bara att det var så fruktansvärt kallt och blåsigt så vi mest kastade i oss mat och dryck och vid kaffet satt alla och huttrade och vi bröt upp ganska fort.

När vi tuffade hem hade det helt klart blåst upp. Redan i sundet mellan Rånö och Nåttarö gick sjön krabb och då vet man vad som väntar ute på Mysingen. Vinden var rätt OK men vågorna var inte att leka med och Karin mådde illa och Miranda kräktes lite. Vi fick styra något längre söderut för att hålla upp mot vågorna för att sedan komma i lä vid Bedarön och Ramklöv. Men mitt ute på Mysingen började den förbannade motorn att gå varm igen. Ett elfel gjorde att instrumenteringen och därmed cirkulationspumpen dog igen. Den här gången upptäckte Egge det i hyfsad tid och jag lyckades få igång elen innan motorn värmenöp. Men tempen ville inte gå ner under rött så vi var tvungna att slå av och fylla på nytt kylvatten då det redan börjat koka bort. I det läget svor och förbannade jag båten ganska duktigt. Alltid i dåligt väder och alltid med Egge och Karin. Vi funderade på om vi någonsin kunnat erbjuda en strapatsfri båttur men kunde komma på någon på rak arm.

Till slut gick maskineriet igen och med glappande elsystem tog vi oss in på lugnare vatten och kunde tuffa hemmåt. Elen glappade i takt med vågorna. Jag kände mig mest maktlös och trött som redan bytt en hel del elkablar och termostat. Men det här var tydligen något nytt. Kablar som tagit stryk av värmen är min gissning, det glappar inte när maskineriet är kallt. Så det bästa är väl att riva skiten och göra om från början vilket ju inte är så skoj. Men då får man ju det åtminstone som man vill ha det. Den som installerade motorn i vår båt för 2 år sedan, har dragit matarkabeln med alla sladdar under motorn i kölsvinet och upp så någonstans har det blivit varmt.

När vi lade till vid Wik-Inn Marina var åtminstone jag väldigt trött efter överfarten. Trött på att det inte tycks sluta strula vilket är trist för våra medresenärer och jobbigt för mig som inte kan slappna av ordentligt.

[tags]Rånö, Rånö Källan[/tags]

Grabbtur till Nåttarö

Vi beslutade oss för att göra en favorit i repris från förra året.

Jag, Joche och Kenny lastade och tankade båten och på fredagskvällen gav vi oss ut och tuffade över Mysingen mot Östmarsfladen på nåttarö. Vi kom iväg vid 19-tiden och kom fram vid halv nio-snåret, lagom tills det började skymma. Vi rastade hundar och tände grillen på sandstranden. Där satt vi och grillade fläskkarré och korv och drack pilsner. När kylan kröp på, grillglöden falnat och myggen blev lite för påträngande flyttade vi in i båten istället. På lördagen gick vi några svängar på nåttarö och tittade på Stora Sand på ostsidan och besökte lanthandeln så fick djuren sig en riktig promenad också. Vi kokade färskpotatis och åt fyra sorters sill till lunch och på lördagskvällen grillade vi på klipporna istället för att slippa sanden överallt. Det var helt otroligt mycket mygg, man hörde svärmen och den stod som en mur en bit bort men grillen skyddade oss från att de skulle bli allt för påträngande.

På söndagen åt vi frukost och rastade djuren och vid tio-tiden tuffade vi så sakta hemmåt. Vid Slangholmarna gjorde vi halt och kokade färskpotatis och åt upp sillen. Det var blåsigt och inte så skönt ute. Båten som fått ny termostat och en del elkablar utbytta skötte sig fint, inga tendenser till varmgång. Dock är det något i båten som drar mycket el för redan på lördagen började navigatorn larma för låg batterispänning. Innan avfärd på fredagen monterade jag två nya 80AH batterier och vi använde i stort sett bara kyl och lite belysning under helgen. Borde ha räckt tycker man. Men det får undersökas senare. Kanske var batterierna inte fullt laddade trots att volttalet tydde på det. Eller så är det bara jag som tror gott om mitt kylskåp och räknar fel helt enkelt.

[tags]Rånö, Rånö Källan, Nåttarö, Båtar[/tags]

Nynäs Offshore Race 2007

Har ju blivit lite av tradition att titta på det =)

I år var det dock ingen som ville följa med. MP hade en spekulant på sin båt och därefter åkte han och jag ut med kaffetermos mot Bedarön och ankrade upp bland andra åskådare. Som vanligt kom vi precis lagom till första starten klockan 12 och fick pyssla en stund innan vi lyckades ankra eftersom det bara är sandbotten där. Vi låg nästan ända uppe vid start. Det var blåsigt och på gränsen till att vara för hårt väder för ett bra race. Långa varvet var förkortat så dom hade det nog tufft när dom rundade utanför ramklöv och det guppade rejält inne mellan Bedarön och fastlandet och blåste ordentligt från sydväst. Vi rattade in Nynäshamns närradio och fick på så vis racen recenserade på samma gång. Efter racet tuffade vi hemmåt och avlsutade med middag hemma hos oss.

[tags]Offshore, Nynäshamn[/tags]

Marine Instrument Talker

Realtime control MITRealtime control MIT internal

Jag har ägnat våren och sommaren åt att surf aoch leta lite efter hjälpsamma produkter, dels för egen del och dels i tjänsten. Och jag har hittat lite saker. Just detta är en ”Marine Instrument Talker” från Realtime Control, ett australiensiskt företag. MIT är en enhet som kopplas till marina navigationsinstrument som sänder någon form av information i NMEA 0183-format som MIT sedan kan läsa upp med väldigt syntetiskt tal. Det är en rektangulär låda med ett antal knappar på. Den ansluts till ström, NMEA ut från instrumenten som ska tolkas samt en högtalare. Den kan bland annat läsa upp fart, kurs över grund, djup och vind och lite andra saker jag inte hunnit utforska än. Ska förhoppningsvis hinna installer adet i båten ihop med min Garmin 2110C. Då kan man bli lite mer delaktig i navigationen och slippa fråga om fart och kurs stup i ett =)

Läs mer och lyssna gärna på ett smakprov på sidan om Marine Instrument Talker

[tags]Båtar, Navigation, Navigering, GPS, Ekolod, Plotter, Sjökort, Vattendjup, Vattentemperatur, Fart, Hastighet, Knop[/tags]

Båten äntligen i sjön

Efter dryga sex veckor är båten äntligen i sjön!

Det var på tiden nu när halva sommaren redan gått. Efter sex veckor på land är båten äntligen i sjön. Vi var och tittade till den igår och konstaterade att den var tät och sjösatt. Nu återstår bara ett gigantiskt städprojekt och återmontering av sötvattenpump och dragning av nya slangar. Men nu går det åtminstone att använda grejorna. Hoppas på en provtur i helgen oavsett väder!