Fri tävlingslicens för tandempiloter

Idag presenterar Svenska Cykelförbundet och grengrupp Paracykel möjligheten för de som vill bli tandempiloter, att få en fri tävlingslicens, helt kostnadsfritt. Kravet är att man ställer sig till förfogande för Paracykels så kallade ”pilotpol” och kan vara tillgänglig för cyklister med synnedsättning som cyklar tandem att delta i motionslopp, träna eller tävla.

Pilot kallas den som sitter fram i ett tandemekipage, styr, bromsar och växlar.

Trots att cykelsporten växer så det kanakar i Sverige, är detta det största problemet och hindret för sporten att växa just inom klassen tandem där man alltid är beroende av en pilot för att kunna bara cykla, träna eller tävla på olika nivåer.

Jag själv känner av problemet med att värva piloter liksom alla andra tandemcyklister. Riktigt varför det är så svårt att motivera andra cyklister att cykla tandem är väldigt oklart. Jag tror att cykelsporten präglas av väldigt stark individualism och säkert även en viss del rädsla eller att man inte förstår vad det handlar om, att det är väldigt svårt att cykla tandem jämfört med egen cykel. Många förknippar nog tandem med en tung cykel med stålram, tre växlar och ballongdäck från semester på Gotland, men det är inte riktigt så dagens racercyklar fungerar längre.

Jag tror att detta är en bra sak som Svenska Cykelförbundet nu går ut med. Tidigare har cyklisten, piloten eller ens förening fått stå för licenskostnaden, men nu erbjuds det alltså centralt vilket är oerhört viktigt för att förutsättningarna ska bli lika för alla och inte bero på vilken förening man tillhör och hur välvilligt inställda de är till paracyklister.

Däremot ställer jag mig kanske lite tveksam till hur stor effekt det kommer få. Licenskostnaden verkar inte vara den stora biten, utan det verkar istället handla om andra saker och så länge det är på det viset kommer vi inte att se många svednska tandemcyklister ute på dom internationella tävlingsarenorna.

Mitt eget upplägg i detta har varit väldigt fokuserat på att hitta piloter att träna och tävla med och det har varit förenat med mycket frustration och besvikelse. Nu mera sköter jag helt min träning på egen hand till priset av att den får ske inomhus på cykeltrainer, roddmaskin och löpband. Sedan får tillgången till piloter styra vilka tävlingar och motionslopp jag kan delta i.

När jag känner mig som mest negativ undrar jag om det inte är ett svenskt kulturellt problem. Rädlsa och fördomar för människor med olika funktionsnedsättningar, viljan att hjälpa andra människor istället för att förverkliga sig själv och det jag kan känna respekt för att det är svårt att motivera, ideellt arbete.

Samtidigt är parasporten och särskilt grenen cykel så otroligt liten i Sverige. Massor med duktiga cyklister som kämpar sig ner under 7 timmar runt Vättern och liknande, men på grund av konkurrensen kanske inte kommer så värst mycket längre inom ”vanlig” cykelsport. Ville man parallellt satsa som pilot inom paracykel kanske man skulle kunna få se OS-arenor.

Men det kanske inte heller är det som är problemet och hindret. Nu finns ändå möjligheten till gratis licens och kanske underlättar det något.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, tandemcykel, Träning, Tävling, SCF, Svenska Cykelförbundet[/tags]

Roddpass 10000 meter, premiär

Bild: Joakim Nömell i roddmaskin

I fredags levererades en roddmaskin från Concept Träningsredskap AB. Det kommer innebära en otrolig bredd i min träning.

Idag är allt monterat hemma i mitt ena vardagsrum som mer liknar ett gym. Det är dags för ett första ordentligt pass för att känna på kroppen och grejerna. Tidigare har jag kört ett pass på 4000 meter och ett pass på 5000 meter på en träningsanläggning. Idag stod 10000 meter på schemat, mest för att känna på det innan jag gör upp mitt träningsupplägg.

Det känns som om rodd som träningsform är lite på uppåtgående. Mest för att träningskompisar pratar allt mer rodd. Och det är verkligen roligt. Man känner att det tar i väldigt många muskler i kroppen, allt från ben där det kanske tar allra mest, mage, rygg, bröst och armar. Det går fort att få upp pulsen när man rör så många muskler och då är det effektivt och gör stor nytta.

Det här första lite längre passet var såklart jobbigt. En del kortare pauser för dryck och vila. Jag hade också lite pyssel med tekniken då jag just nu inte har någonstans att förvara telefonen på ett bra sätt och jag hade också svårt att höra röstinformationen som telefonen läser upp var annan minut om tid, distans, tempo, puls etc. Jag får ordna en bra lösning.

Distansen idag blev 10184 meter på tiden 46:30. Det gav en takt på 2 minuter och 17 sekunder per 500 meter och en medeleffekt på 136 watt. Det är antagligen inte så mycket att skryta med i dom här sammanhangen. Medelpulsen slutade på 143 slag per minut så jag jobbade inte allt för hårt.

Idag körde jag utan handskar och det genererade lite blåsor i händerna. Jag antar att man härdas rätt snart eller så får jag komplettera med gymhandskar.

Nu ska det bli roligt att köra vidare och fortsätta utvecklas. Så som det känns i axlar och rygg nu och även baksida vader är jag säker på att det kommer göra skillnad. :)

[tags]Rodd, Roddmaskin, Concept2, Träning[/tags]

Landsvägspremiär 2016

Vi samlades idag vid BMX-banan i Älvsjö, 5 cyklister varav ett tandemteam bestående av mig och pilot Thomas. temperaturen var måttlig och jag var välklädd, känd för att ständigt frysa. :) Men idag kändes det bra även om just vinden fortfarande är lite rå.

Planen för dagen var en runda på 60km i lugnt tempo då vi hade cyklister med mindre mil i benen. Vi rullade mot Farsta och Handen, vidare ner till Tungelsta, Gamla Södertäljevägen mot Pårlamalm och tillbaka till Huddinge och Älvsjö. Det gick mestadles lugnt och vår medelhastighet slutade på dryga 24km/h vilket återspeglades i min låga genomsnittspuls på 133bpm. Ändå hittade vi några sträckor där vi körde lite, några backar där jag lyckades skrämma upp pulsen lite kortare perioder. I dessa stunder kändes benen bra och flåset lade sig snabbt efteråt. På det viset känns det att mina 2400km på inomhuscykel gjort nytta.

Någon kraftmätning blev det inte idag varken på mig eller piloten. Jag hade ingen lust att montera kraftmätarna för denna korta tur, så det fick bli vanliga SPD. Men så som turen var upplagd hade det ändå inte blivit några mätvärden att ha nytta av.

Det var en trevlig runda och det var väldigt trevligt att ha med flera cyklister.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Träning[/tags]

”Everest” 8848 meter klättring slutfört

2016-03-26_1926090

2016-03-26_2019391_clean

Officiell ”everesting” inom cykling, innebär att man under ett och samma tillfälle cyklar 8848 höjdmeter utan sömn. Man får stanna för mat och andra naturbehov, men i övrigt ska det genomföras utan uppehåll.

I Zwift har man skapat en virtuell everesting-utmaning som också går ut på att cykla 8848 höjdmeter, men det görs under betydligt mildare omständigheter. När man aktiverar utmaningen räknas alla cykelaktiviteter man gör och de höjdmeter man samlar på sig läggs till och när man uppnått 8848 meter, låses en Trek Emonda-cyke upp. Sedan ska man kunna fortsätta och vid 50000 höjdmeter, låses en Tron-cykel upp.

Idag klarade jag av det första steget i utmaningen, 8848 höjdmeter. Sedan jag började använda Zwift som träningsverktyg, har jag totalt klättrat över 18000 höjdmeter vid det här laget, men jag började med att anta en distansutmaning, Ride California. Till nästa steg är det ganska långt men man får ta det i delmål och längs vägen finns all träning jag behöver. Klättrandet kommer gå betydligt fortare nu ändå med den nya mountain expansionen då de tidigare, flackare banorna erbjöd max 200 meters klättring per 30km. Nu är det betydligt mer.

Imorgon blir det vilodag och sedan blir det lite tempo i flack terräng.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Zwift, Träning[/tags]

Watopia Mountain Expansion

Med sjukdom i kroppen dom senaste dagarna, har jag nu hunnit köra de nya mountain-rutterna i Zwift. Det blev en hel del klättring och även om det inte kändes bra i kroppen nu, så kommer det bli bra träning framöver.

Jag kan inte säga något om den grafiska miljön, men dom som ser säger att det är vackert och häftigt. Snöklädda berg, höga stup, branta backar med tvära kurvor och en bergsby.

Hittills finns två rutter i bergen och båda är ganska långa och utmanande. Den första är en ”Mountain 8”, 56.6km lång och 1088 höjdmeter. Den andra kallas ”the pretzel” och är 65.5km lång och totalt 1312 höjdmeter. Den senare bär ända upp till toppen med snöklädda vägar på drygt 500 meter över havet.

I mitt nuvarande tillstånd körde jag först 32km på ”Mountain 8”-rutten och ikväll körde jag drygt 26km på ”the Pretzel”-rutten innan kroppen tog slut. Med halsont och hosta bör man kanske inte köra på det här viset och det syntes också på mina effektvärden. En puls på 155bpm och långt ifrån en medeleffekt på 200 watt.

Den senaste veckan känns det som om utvecklingen mer gått baklänges än framåt. Jag tyckte det gick så himla bra de här första 8–9 veckorna med konstant, långsamt men stadigt ökade medelvärden och nu är det plötsligt svårt att hålla dem uppe igen. Viktkurvans nedåtgående trend har stannat av och jag vet väl med mig att jag har svårt att hålla en bra kost. Men för det finns bara en lösning; att bestämma sig och ta nya tag.

Det blir en lugn kommande vecka för att låta förkylningen gå ur kroppen. Med lite tur är jag på banan igen till långledigheten över påsken och kan ta i desto mer.

Nedan följer lite slumpmässiga bilder som jag tagit när jag antagit att miljön varit fin. Hoppas de säger något om hur det ser ut.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Zwift, Träning[/tags]

Watopia Mountain Expansion släppt!

Idag släpptes den efterlängtade uppdateringen till Zwift innehållande nya tuffa banan i bergen. Det gör att det nu börjar kännas väldigt komplett med en flack, en lite backigare och en grym bana i bergen samt kombinationer av dessa för lite mer varierade rutter.

I den nya uppdateringen ingår två nya utmanande rutter, en ”Mountain 8”, en 60km lång rutt och en ”Mountain Pretzel” på 65km. Själva grundbanan verkar vara runt 30km och enligt uppgift 1900 meters klättring.

Ikväll blir det premiär i bergen och en uppföljare med lite bilder blir det helt säkert.

Här kan man se trailern för den nya uppdateringen. Klart häftigt!

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Zwift, Träning[/tags]

Träningspass efter träningsvärk

2016-03-17_1932431

2016-03-17_1917290_clean

Idag blev det så äntligen ett första träningspass efter mitt första löppass för i år. Det resulterade som väntat efter träningsvärken från helvetet. Så med dryga 200 mils cykling i benen i år, kan man lätt konstatera att helt andra muskler används vid löpning för den som trodde något annat. :)

Alltid efter kortare eller längre uppehåll i löpträningen, har min familj lika roligt åt mig när jag går som en skadeskjuten kråka i trapporna hemma. Ni som tränar mycket ben vet helt säkert att uppåt går ganska bra att gå medan nedåt är helt hopplöst, tvärt emot vad många kanske tror. Så den här veckan har jag roat mig att gå sidledes ner för trapporna med båda händerna i trappräcket som en mycket gammal man. :)

Men nu är det bättre igen. Träningsvärken gjorde sig bara lätt påmind idag, främst i muskelfästen runt knän. Så det kändes hög tid att veva ur benen lite. Det blev 2 varv och 32km på Richmond-banan i Zwift. Jag siktade inte på något rekord, utan mest på att röra på benen och få upp pulsen lite och fokuserade mer på ”tryck & dra”-teknik. Tyvärr kan jag i efterhand inte se om jag lyckades bra eftersom mitt wattmätare som annars kan ge sådana värden inte gör det just när jag kör i Zwift. Dessutom verkar jag ha tappat kontakten med pulsmätaren, för några sådana värden fick jag inte heller med idag.

Men det kändes bra att svettas lite och medeleffekten låg på 212 watt idag utan någon överdriven ansträngning.

Fredag och lördag blir det mer cykling och på söndag blir nästa löppass.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, tandemcykel, Zwift, Träning[/tags]

Första löppasset 2016

Idag genomförde jag det första passet löpning 2016. Löpningen har verkligen hamnat i skym undan till förmån för all cykling. Jag har varit så biten och fast besluten att komma ikapp. Sedan har jag nog lite svårt att fokusera på två grenar samtidigt och det måste jag försöka ändra på.

Dels för att löpning är en av mina favoritgrenar så klart och för att det är en väldigt effektiv träningsform som dessutom kompletterar cyklingen väldigt bra tycker jag.

Jag bestämde mig för att springa minst 5km denna första gång för att vara lite ödmjuk mot kroppen så att jag sen kan ta den ohjälpligt kommande träningsvärken utan allt för stora besvär. När jag började springa kändes den låga hastigheten 10km/h som utgångshastighet för uppvärmning alldeles för låg. Man känner det liksom att man har svårt att hitta en ryttm, om man ska jogga eller springa, så jag kunde lätt öka till 12km/h och då kändes tempot bra.

Redan den känslan i benen var positiv och så har jag inte känt förut, att kunna börja på den högre hastigheten. Jag började undra om jag ändå inte skulle springa milen som annars är min standarddistans. Det är lagom i tid, straxt över 50 minuter så träningen inomhus inte hinner bli tråkig, men ändå tillräckligt lång för att bita lite.

Men på tredje kilometern kände jag att jag nog skulle hålla mig till min ursprungliga plan 5km. Det fick bli lagom idag trots att tiden, 26 minuter i mitt tycke är för kort. Då hinner kroppen knappt vakna och inte göra någon nytta som distanspass. Hade jag lagt upp det som intervallträning hade det varit en annan sak.

Den totala tiden blev 29:08 och aktiv tid 26:11 och ett medeltempo på 5:13 per kilometer. 3 minuters spilltid vet jag inte riktigt vad den gick åt till förutom en drickapaus och fix med en hörlurskabel, men pauserna blev uppenbarligen längre än vad det kändes som.

Medelpuls på 162bpm vittnar också om att det var ett ganska jobbigt första pass vilket väl inte är att förvåna sig så mycket över. Inget att känna direkt stolthet över förutom att det äntligen blev av och att det nu bara kan bli bättre igen.

Snart börjar utesäsongen och då hoppas jag det blir lite utomhuslöpning på riktigt så att man kan få njuta av lite andra dofter och intryck än lukten av varmt löpband och ett väldigt statiskt underlag.

[tags]Löpning, Löpband, Träning[/tags]

60km gick lite tungt

2016-03-12_1418160_clean

Efter en lång tids flyt i träningen, gick det för första gången lite tungt den här veckans pass. Onsdagens 60km-pass kändes väldigt tungt, mest mentalt och ändå visade det relativt bra värden efteråt. Men jag lyckades inte få upp min medeleffekt över 200 watt. Därför blev det två vilodagar torsdag och fredag eftersom benen värkte och huvudet inte riktigt var med mig.

Idag blev det ett nytt 60km-pass och det kändes inte heller speciellt bra. Vid analysen efteråt var det sämre tid och sämre effekt än onsdagens pass, flera minuter sämre faktiskt. Jag kände tidigt att det inte skulle bli några rekord och gick därför in för ett lågintensivt träningspass istället med en medelpuls på 147bpm.

Men det är väl sådär, efter ett långt uppehåll gör man stora framsteg i början på vägen tillbaka och prestationerna överträffar varandra. När man börjar komma upp i nivå minskar framstegen och ibland blir det också lite bakslag. Då är det utmanande att hålla igång och inte tappa sugen.

Jag är så klart lite rädd för mentala bakslag nu när våren närmar sig och bekanta runt omkring börjar cykla utomhus, det som var det som mest av allt tog knäcken på mig i mitten av förra säsongen. Två av dom piloter jag cyklade med förra året har meddelat att dom vill satsa på egen karriär i år och jag inser att det blir svårt att tävla i den utsträckning jag önskar. Mina möjligheter till träning utomhus lär bli ganska små och då gäller det att inte tappa sugen igen. Jag har bestämt mig för att inomhusträningen inte ska bli min fiende igen och jag hoppas det ska fungera.

Just dessa dagar är jag inte så avundsjuk på utomhusträningen. Det är fortfarande svalt ute och köld är ingenting för mig. Då är det ganska skönt att sitta inne i solen som skiner in genom fönstret och fläkten och den öppna balkongdörren får släppa in vårvinterluften.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Zwift, Träning[/tags]

Medalj för Barkarbybrevet 600km 2015

Bild: Medalj för 600km cykling

I maj förra året, körde jag och två till ett så kallat ”brevet-lopp”, Barkarby – Rettvik tur och retur, en sträcka på 600km. Man kan väl säga att det var en erfarenhet att cykla 36 timmar i streck utan sömn. Dessutom hade vi en massa motgångar då en av deltagarna bröt efter 20 mil och vi hade ständiga problem med punkteringar, sönderskurna däck på grund av grovt grus och en kedja som ständigt gick av och som vi till slut fick kappa länk för länk tills vi inte längre kunde nyttja alla växlarna.

Natten var mest intressant. Vi vände i Rettvik någon gång mitt i natten någon gång och förutom kedjekrångel och en liten felkörning så hade jag svårt att hålla mig vaken på sadeln. Samtidigt doftade det fantastiskt, var väldigt stilla, bruset från små bäckar längs vägen och skönt när det blev morgon och solen äntligen började värma. Men jag som har problem med att ständigt frysa, led lite där en period.

Men vi tog oss i mål även om det var på håret för den utsatta tiden som vi under normala omständigheter borde ha klarat med råge. Nu var det minutrar till godo, men vi klarade det.

Idag, sent om sider och efter lite påminnelser, kom äntligen medaljen för den genomförda prestationen och det är inte utan att man känner att man behöver den. :)

Kommer jag göra om liknande lopp igen? Ja det är inte otänkbart. Vi hade ganska mycket otur den gången, bland annat vägvalet som inte var bra för tandem. Att missförstånd sedan uppstått så att vi hade fel reservdelar med oss, sånt händer. Att däcken skars sönder på det grova gruset var inget vi kunde gjort något åt annat än kört en annan väg. Men helt säkert har man lärt sig något av det. Dock vill jag att vädret är gynnsamt eftersom jag hatar att frysa. ;) Men jag skulle nog vilja prova en sådan distans igen för att få en revansch på den urusla tiden vi hade senast. Vi får se om det blir av.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Träning[/tags]

Watopia mountain expansion släpps snart

Bild: Zwift-cyklist från sidan

Det har länge funnits önskemål om en mer kuperad bana i bergen på den virtuella ön Watopia i Zwift. Nu har det börjat närma sig släpp helt klart.

En anställd på Zwift har postat en aktivitet på Strava som verkar visa den nya rutten och i den kan man utläsa att rutten verkar innehålla en 9,6km lång stigning med en klättring på ca 1900 höjdmeter och en genomsnittlig stigningsgrad på 3,8%. Därefter går det utför igen i 5,9km med en genomsnittlig lutning på 6,1%. Enligt den postade aktiviteten tog stigningen 30 minuter att genomföra och vägen ner igen ca 6 minuter. Det är antagligen en lagom tid för att trampa ur benen efter en sådan utmaning. :)

Idag har det också publicerats bilder på Instagram, så nu är det verkligen nära. Jag ser mycket fram emot den nya rutten som jag kommer kunna använda den återstående månaden innan utesäsongen börjar på allvar för att bygga mer muskler i benen.

Referens: zwiftblog.com

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Zwift, Träning[/tags]

Mot Alla Odds-gänget klara för Nordic Classic Weekend 2016

Bild: Mot Alla Odds 2013 deltagare gruppbild

Gänget från 2013 års upplaga av SVTs realityserie Mot Alla Odds har åter bjudits in till Nordic Classic Weekend på gotland. Det är arrangören Nordic Sport & Event som åter bjuder in oss att delta i Nordic Classic Running och Nordic Classic Biking.

I år ser det ut att bli fem deltagare som har möjlighet att närvara. Gotlands egen son Niclas Rodhborn och Sonia Elvstål kommer köra 10km i rullstol, Nina Lundberg ska köra Race Runner i år igen och Per ”Pax” Axensköld och Angelica ”Titti” Österberg kommer delta i löpning 5 eller 10km. Själv cyklar jag den långa distansen på 18 mil och pilot i år blir Thomas.

Träningen har varit i full gång enda sedan jul och jag hoppas att alla dessa tusentals kilometer på inomhuscykeln ska visa resultat. Någon eller några turer utomhus hoppas jag också på om vägarna blir torra och rena och om det går att få till något med min pilot.

Datumet är spikat till lördagen den 16:e april.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Löpning, Rullstol, Träning, Gotland[/tags]

Mardrömmar om träning

Träning kan ge många resultat och en del är ganska lustiga. Tre nätter i rad har jag drömt ”mardrömmar” som handlat om träning. Som alla drömmar man vaknar till, är dom verkliga och obehagliga, men när man skriver ner dom och tänker på dem en stund senare är dom obegripliga eller lustiga.

Man kan helt klart säga att jag snöat in på cykelträningsverktyget Zwift och det har lyft min träning otroligt sedan premiären dagen före jul. Det är så klart en hel del saker som förändrats inom mig också i mitt sätt att tänka och förhålla mig till sporten och det min funktionsnedsättning innebär, men det har varit avgörande.

Mina drömmar de tre senaste nätterna har alla varit lika. Man har fått ett meddelande från Zwift att affärerna inte gått som man hoppats, att man inte fått tillräckligt med kunder och därför kommer att lägga ner tjänsten. Under nedläggningsfasen får vi Zwift-användare bara cykla på den ena flacka banan och inga förtjänster, priser och poäng eller nivåer kommer längre att delas ut. Känslan när jag i drömmen cyklade i Zwift, var en ödslig öken och total ensamhet.

När jag vaknade och skakat drömmen av mig och insett att det just bara var en dröm, började jag ändå fundera på om det verkligen skulle hända. Att gå tillbaka till det gamla trainerprogrammet vore en rejäl utmaning i motivationsteknik. Där finns inga ”XP”-poäng, levels, achivements, inga cykeltillbehör att förjtäna vart efter man presterar, inga ljudeffekter, inga andra virtuella cyklister runt om i den virtuella världen som i den verkliga världen sitter på samma sätt som jag, och sliter i sina vardagsrum, garage eller träningslokaler. Det gamla trainerprogrammet från tillverkaren Elite känns dessutom inte verkligt på samma sätt. Antingen är banorna för flacka och man cyklar orealistiskt fort. På min favoritbana snittade jag lätt runt 40km/h. Eller så var banorna uppe i bergen alldeles för kuperade och tråkiga på det viset istället.

Så skulle det verkligen försvinna vore det inte bra för mig, det är solklart. Den insikten gör å andra sidan att de 10 amerikanska dollar det kostar varje månad, är väl investerade pengar.

Nu ska jag släppa drömmarna helt och inleda en ny arbetsvecka. :)

[tags]Cykling, Cykel, Zwift, Träning, Motivation, Drömmar, Mardrömmar[/tags]

2000km inomhuscykling loggade 2016

Bild: Zwift cykelbild

Idag slog tippmätaren i Zwift över till 2000km sedan min premiär i Zwift dagen före jul. Det känns ganska imponnerande.

Här är lite onödig data:

  • Distans: 2000km
  • Total tid: 57 timmar 51 minuter
  • Totalt antal höjdmeter: 15216 meter
  • Beräknad FTP: 247 watt
  • Förbrända pizzor: 121st

Alla kurvor går i rätt riktning, vikten går ner, genomsnittlig puls sjunker och medel- och maxeffekt stiger sakta men stadigt. Tyvärr har jag inte noterat vad min beräknade FTP låg på när jag började med Swift, men det tog lång tid innan jag kom över 200 watt i medeleffekt och nu passerar jag snart förra årets värden. Innan utesäsongen är i full gång, är mitt mål att ha nått en FTP på 300 watt. Får se hur realistiskt det är.

Dagens pass bestod av 60km på den kuperade Watopia Figure 8-banan. Den är min klara favorit även om den är på sina ställen är sjukt jobbig, vilket ju faktiskt är meningen. Tyvärr fick min effektmätare ”spunk” idag av någon anledning och visar en maxeffekt på 1700 watt och således en medeleffekt på 332 watt, klart osanna värden. I mitten av passet var jag tvungen att kliva av cykeln och hjälpa döttrarna med smörjning av löpbandet och där hände något med effekten. Kanske när jag steg av cykeln. Sådant stör mig lite eftersom jag vill ha riktiga värden, speciellt sådana här dagar när det känns bra i kroppen. Men det måste ha varit en tillfällig peak vid avstigning eller påstigning av cykeln eftersom inga konstigheter syns i Zwift vad gäller hastighet eller liknande. Den var, som väntat, ganska låg.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Zwift, Träning[/tags]

Imperial Century 100 Miles / 161km

Bild 1 från Zwift

Bild 2 från Zwift

I Zwift finns 2 upplåsningsbara priser för långa distanser, en så kallad ”Metric Century” där man cyklar 100km vid ett och samma tillfälle. Denna slutförde jag i början av januari. Den andra är en så kallad ”Imperial Century” där man cyklar 100 miles, dvs 161km vid ett och samma tillfälle och den slutförde jag idag. :)

Jag har laddat en stund för denna distans. 161km är en lång distans generellt och inomhus är det en verklig utmaning inte minst mentalt. Jag beräknade att den skulle ta ca 5 timmar att genomföra och idag var det alltså dags.

Jag satte mig på cykeln runt 14:30 idag efter att ha laddat med vattenflaskor, bars och gel. Jag kände mig motiverad att slutföra denna utmaning en gång för alla och inte spara den längre. Dom första 9 milen gick bra. Jag valde banan Watopia Figure 8 som är 3 mil lång per varv och 234 höjdmeter. Alltså en ganska kuperad bana med 2 flacka och 2 kuperade partier. Jag tyckte först att just denna bana var tung men lämpade sig väl för tempo- och intervallträning, men inte kanske för långa distanser. Den platta banan kändes å andra sidan alldeles för lätt.

Dom första 3 varven flöt på bra och jag låg lätt runt 220 watt i genomsnittlig effekt utan minsta anstränging. runt 10 mil var ett depåstopp inplanerad där min fru skulle servera kaffe, bullar och banan längs ”vägkanten”. Den sista och tionde milen fram till ”depåstoppet” gick väldigt tungt och jag sa till mig själv att jag får se hur det känns efter depån. Ett visst illamående började göra sig påmint, men så hade jag kört 10 mil och definitivt slarvat med näringsintaget under tiden.

Depåstoppet var juvligt och väldigt välbehövligt. Jag kände mig rätt utpumpad. Kaffet, kanelbullarna och bananerna försvann och sögs upp av kroppen så att jag nästan kunde känna det rent fysiskt. Jag hade som vanligt börjat få problem med rumpan och avsittningen gjorde gott.

När kaffet var urdrucket och vattenflaskorna påfyllda bestämde jag mig ändå för att fortsätta. ”Bara” 6 mil kvar och att sluta nu skulle innebära att jag ändå måste göra om det vid ett senare tillfälle. Det skulle helt klart inte bli roligare då. Så det var bara att köra vidare. Nu handlade det verkligen om att sätta upp delmål. Två hela varv + 1 mil återstod och att ha ett helt varv som delmål var nu alldeles för stort. Eftersom varje varv kan brytas ner i 3 partier satte jag varje parti som ett sådant delmål och till slut blev varje backe ett delmål. Nu handlade det inte längre om några 220 watt i genomsnittseffekt. Största boven i dramat var nog rumpan. Det är såvrt att ta i om rumpan protesterar och man börjar kompensera sittställningen och förlorar mycket på det. Att stå upp korta stunder var skönt. Nog för att det nöp i låren i dom tunga uppförsbackarna, men jag kände ändå att det fanns kraft kvar i benen.

När jag hade ett varv kvar tog jag min sista gel för att få mer enrgi den sista timmen och när jag rullade ut från det 5:e varvet och bara hade en mil kvar gick resten på vilja. Jag gjorde ett annat vägval för att få en platt slutspurt istället för den sista kuperade delen som annars väntade. Jag hade ändå inte så mycket att komma med längre.

För att få ihop 161km fick jag rulla fram och tillbaka lite på målrakan och när den jag slutfört distansen och en famfar spelades upp, tog det inte speciellt lång tid för mig att sluta trampa och komma av cykeln.

Jag var tvungen att sitta en stund. 4 liter vatten hade gått åt och två tröjbyten under tiden, men nu var det klart. Jag känner att jag kanske inte behöver göra om det här i brådrasket även om jag har en målsättning att göra en 18-milare före mitt första motionslopp på Gotland i mitten av april samt en virtuell Vätternrunda före den riktiga i mitten av juni. Vi får se hur det blir med det. ;)

Nedan följer lite fakta om aktiviteten. Men jag ska nog vara nöjd trots allt. Medelpulsen på 139 slag per minut säger mig att kroppen inte var så trött egentligen även om den är utslagen inklussive 18 minuters pauser för mat och toalettbesök och vattenpåfyllning. Den totala tiden blev 4:58 och den totala färdtiden 4:40. Medeleffekten blev till slut ynka 184 watt och min maximala effekt 466 watt och den maximala medeleffekten under 20 minuter blev 213 watt. Medelhastigheten för hela passet blev 34,5km/h.

[tags]Cykel, Cykling, Paracykel, Tandemcykel, Zwift, Träning[/tags]