Fortfarande ingen båt i sjön

Nu är båten inne på sin sjette vecka på land.

Först tar man upp båten, lovar att skadan ska lagas ”ganska omgående”. Tre veckor senare när vi sjösätter MPs båt, har fortfarande ingen ens tittat på skadan i kölen på min båt. Personal på varvet följer med och tittar, lovar att börja. En vecka senare blottas skadan. Nu är vi inne på sjette veckan och jag har fått löfte om sjösättning till helgen efter midsommar, det är tre dagar dit och i söndags när jag var ute och tittade var båten i samma skick som för en vecka sedan, plastad en gång. Återstår minst en plastning, behandling med epoxy ett par vändor och sedan bottenmålning. Skulle bli mycket förvånad om vi kan åka ut som planerat i helgen. Nu är det ju inte deras fel att båten läcker men man blir så trött när folk inte håller vad de lovar, att man måste åka dit och jaga för att det ska hända något. Det värsta är ju sedan att det kommer en faktura på skyhöga belopp. Och vi som har varit kund på samma marina i sex år borde kunna få viss service. När man pallade upp båten visste man att skrovet läckte, ändå tittade man inte längs bottenstocken vid lyftet var det droppade, trots att det när vi tittade dagen efter såg det tydligt. Så man råkade palla båten rakt på skadan. Annars hade vi plockat in annan kompetens för länge sedan så kanske inte halva sommaren gått till spillo. Och som sagt, båten är inte i sjön än…

TackTick akustisk kompass

TackTick audio compassJag fick tips av en kompis som seglar att han och hans tjej köpt en akustisk kompass från ett företag i England. Det sades att TackTick som är en stor kompasstillverkare gjort än för blinda seglare som piper.

Den fungerar så att en seende skeppare låser kompassen på den kurs man ska styra. Avviker man sedan från kursen piper kompassen på ett sätt om man avviker åt babord, och ett annat om man avviker åt styrbord. Kompassen drivs som många av TackTicks kompasser av solceller.

Jag blev så glad när jag kontaktade firman för att höra mig för om kompassen fanns kvar och vad den kostade och fick veta att den slutat tillverkas men att det fanns två exemplar kvar. Jag lade genast beslag på det näst sista exemplaret! Nu selgar ju inte jag men jag ska genast testa den i båten.

[tags]Båtar, Navigering, Navigation, Kompass[/tags]

Skadan blottad!

Och dessutom på väg att lagas.

Jag som lekman tyckte inte det såg så allvarligt ut. I mail från min marina beskrev man skadan som ”vidsträckt” men beskrev inte så mycket mer än så och jag tänkte mig en stor krater i bottenstocken på båten. Idag åkte vi dit och tittade. Skadan var förvisso vidsträckt, ett område på 70–80cm längs kölstocken. Man har gått på i hög fart (om nu den båtens hastighet kan kallas hög fart =)) och fått ett par krosskador på 3–4 ställen längs sidorna på bottenstocken. Inget raktunderifrån. Det var ett antal direkta hål och några icke genomgående bulor. Men på det hela taget såg det OK ut. Det var renslipat och stod för torkning. Senare på kvällen ringde min far som kört förbi och tittat och då hade man även lagt ett första plastlager. Det ska antagligen plastas igen, slipas och behandlas men det är på väg åt rätt håll. Båten har ju legat på land i snart en månad vilket jag tycker är lite för lång tid men som sagt, nu är den snart i igen hoppas jag.

Mer läckage

Efter att vi sjösatt båten igen efter att ha plastat igen den trasiga genomföringen, fortsatte vattnet att komma in men i mindre mängd än tidigare.

Man blev lite trött minst sagt. Det var bara att börja om igen, demontera så mycket som möjligt av båten för att göra så mycket av skrovet som möjligt synligt. Pumpa ur allt vatten, torka rent överallt där jag kom åt och sedan försöka ta reda på var det rann. Jag, pappa och bror var involverade en halv dag i letandet och slutsatsen blev att läckan måste finnas någonstans i bottenstocken, någonstans från motor och bak till början av propellerhylsan, ett avstånd på cirka 2 meter. Där kunde vi inte lysa och se ner. Men vattnet kom inte framifrån och inte bakifrån och inte från sidorna. Så i tisdags åkte båten upp igen. Själv var jag tvungen att åka på jobb till Gotland men min pappa åkte och tittade och hittade snabbt problemet. Rakt under backslaget fanns en gammal lagning från en grundstötning, en liten spricka på ca 2–3cm. Man verkar ha gått på grund och sedan bara plastat över skadan utan att göra det rätt. Så under vintern har antagligen uppallningen eller frosten skadat lagningen igen som om den gjorts på rätt sätt borde vart starkare än resten av skrovet. Jag kan ibland ta till fusklösningar när det gäller mindre vitala grejer men man blir så trött när folk gör såhär med ett skrov. När man ändå tar upp och lagar så gör man det slarvigt. Nu ska vi ta bort allt skadat material runt skadan så att man får ny fräsch yta att plasta och se till att det inte finns några sprickor för vattnet att krypa in i. Och såklart hade vi ingen nytta av försäkringsbolaget, de hade om och men-paragrafer i båda skadefallen — såklart..

Läckan lagad

Den läckande fartgivaren är nu åtgärdad. Målsättningen var att ta bort den, täta om den igen och sedan plasta igen hålet i höst. Givaren används ju inte längre. Men personalen på marinan plastade på en gång eftersom dom också tyckte det var meningslöst att lägga ner tid och pengar på något som ändå skulle göras om om några månader. Jag som aldrig plastat skrov skulle ju behöva lång tid på mig för att lösa det och jag ville ju ha i båten fort igen. Men dom har ju lite annan rutin på sådant här. Så nu är båten i sjön igen och förhoppningsvis helt tät så att vi äntligen kan börja den invändiga storstädningen. Jag ska skura skrovet och kölsvinet, göra rent runt motor och sedan vaxa upp alla ytor invändigt. Sedan ska jag skära till nya mattor av typen balkong/pluppmatta om jag kan hitta något annat än grön =) Mattorna som legat i är nog orginal från -82 och utsöndrar ett enormt finkornigt damm som liksom kletar fast överallt och så fort man rör eller lyfter en matta, sitter dammet
överallt. Så nu ska dom ut. Där efter ska sötvattenpumpen på toan skruvas fast igen och cirkulationspumpen till kylvattnet i motorn ska bytas ut. Vidare ska jag montera akustsik tempvarnare så att man inte behöver hålla stenkoll på instrumenten hela tiden. I höst blir det fler genomföringar som ska bytas ut, gamla skruvkranar som ärgat sönder och droppläcker när man tömmer toatanken tex, inte så roligt. Men det blir som sagt ett senare problem. Man får väl använda toan minimalt tills dess. Jag längtar något enormt efter premiären på Rånö Källan. Jag skulle kunna leva där i ögonblicket, en julikväll med en god maträtt, en sval pilsner, barnen som leker ute på gräsplanen och den underbara personalen som till och med står ut med våra förvisso ganska trevliga ungar trots att de ibland är ända ute i köket och hjälper till med avdukningen. Det är så långt från all stress, sura miner och perfektionism. Och sedan gå ner till båten när krogen stängt, spela lite sällskapsspel medans
barnen tittar på film, nattbada och sedan sova. Och snart, är vi äntligen där igen!

[tags]Båtliv, Rånö, Rånö Källan[/tags]

Läckage funnet

Aldrig får man vara riktigt glad!

Efter sjösättningen i måndags upptäckte jag att båten läckte, inte mycket men 50–60 liter på ett dygn. Och när jag behövde nyttja länspumpen sprack handtaget. Pumpen har antagligen suttit i sedan båten byggdes och såklart inte nyttjats speciellt flitigt. Plasten har väl torkat av ålder och när den fick jobba okristligt mycket gav den vika, just när man behöver den som bäst! Felsökningen satte igång. Det självklara är givetvis alla genomföringar, kranar, slangar, roder och propelleraxel. Efter den kontrollen visade det sig att propelleraxeln och rodret var helt täta. Ett par av skruvkranarna till toan var klart sönderrostade och droppade men det största problemet med tätheten var från septitanken när kranen var stängd, klart otrevligt :)! Det visade sig vara tätningen kring fartgivaren till ett Silva-instrument som läckte. Tätningsmassan bubblade högst betänkligt innåt och man kände klart trycket av vatten utifrån. Där kom en strid ström vatten och när vi körde kom större mängder in på grund av det ökade trycket utanför. På måndags tas hon upp för att montera om givaren med ny tätning. I höst ska jag nog plasta igen hålet eftersom instrumentet var trasigt och är urplockat. Sedan ska jag skölja ur skrovet med sopa och sötvatten och pumpa rent och tvätta skrovet vid propelleraxeln och smörjningen till den, där har man spillt mycket fett genom åren. Där ser man hur viktigt det är att gå igenom allt helst innan man sjösätter. I år hade vi brådis att få henne i sjön och det straffade sig bevisligen. Sedan ska länspumpen bytas ut och sedan är det cirkulationspumpen till kylningen bytas, har köpt en ny men inte satt i den än. Sedan är det instrumenteringens tur som ska fixas till, montera VHF och Navtex. Så det finns att göra men nu känns det rätt OK igen när felet ”bara” var en droppande genomföring.

Sjösättning

Så var det då äntligen dags för sjösättning!

Så var då äntligen båten i sjön. Efter 2 dagars slit med tvättning och vaxning och bottenmålning. Maria och jag har verkligen slitit som djur för att få det klart. Det har ju verkligen känts som om man gått miste om massor med fina veckor från påsk och frammåt. Vi tog såklart en kort tur för att kontrollera att allting fungerade vilket det ju såklart gjorde. Båten glänser nu utvändigt men är katastrofalt skitig invändigt men vi ska påbörja städningen nu när den är sjösatt.

[tags]Båtar, Sjösättning[/tags]

Micron sjösatt

Nu är Micron i sjön.

Det var inte helt lätt att hitta släp hosnågon av mackarnai närheten. De flesta hade fåttsina stulna och inte skaffat nya men vi hittade ett till slut och det blev en liten omväg. Jag och MP fick på båten på släpet med stor hjälp av Jepser som var förste vevmästare och till slut kunde vi åka iväg och garaget blev klart mer rymligt utan båt i. Tyvärr visade det sig att styrningen hakat sig när vi sjösatt den. Antagligen pågrund av allt saltvatten och att jag inte oljat och gjort rent ordentligt i höstas. Vi misshandlade styrningen lite för att få den att släppa så det måste lagas men det har gjorts en provisorisk lösning tills vidare. Det blev på grund av styrningen en väldigt kort provtur tråkigt nog.

[tags]Båtar, Sjösättning[/tags]

Båten avtäckt

Äntligen är båten avtäckt.

Äntligen har vi fått tillbaka vårt kapell från årets översyn. Några sömmar lagades och kapellet impregnerades och tvättades. Idag tog mormor hand om barnen och jag och Maria åkte ut och täckte av för att under morgondagen kunna bottenmåla och vaxa och med lite tur boka in en sjösättning före Valborg.

Premiärtur ut till båten

Dagen började med störtregn och blåst från att ha vart så fint en hel vecka.

När jag vaknade i morse lade jag ner min plan at åka ut till marinan. Det regnade i sidled och var riktigt otrevligt. Men fram mot 15-tiden klarnade det upp och solen tittade framoch värmde ordentligt. Jagändrade mig och packade ryggsäcken full med kaffe och bulle och båttillbehör och gav mig iväg. Fick börja med att avlägsna enorma mängder vatten från pressäningen som samlats runt skarndäck. Min konstruktion med linor för att hålla upp täckningen hade inte funkat. Min svindyra 2000kr-pressänning hade repats upp på ett ställe där det fanns en vass kant, klart iriterande. I båten var det stökigt och skitigt,som jag lämnade det. Fendrar, jösstake och glycoldunkar låg om vart annat och man förbannar sig själv varje vår att man inte städar upp mer innan man lämnar skutan för vintern. Men det är väl inspirationen som saknas. Men nu är i alla fall kapellet inlämnat på översyn, förra sommarens krånglande cirkulationspump till kylningen är nyinförskaffad och visade sig vara rätt pump. Jag hade givetvis inte tagit med den gamla hem över vintern utan handlade ny på måfå. Ibland har man tur. Och det finns såklart att göra, ett par fönster ska tätas, instrumenteringen ska flyttas lite och kompletteras med akustisk templarm som jag köpte förra året och VHF-radion ska äntligen monteras. Har hittat en perfekt plats där den kan monteras infällt utan att göra åverkan på plasten, men då måste som sagt instrumenteringen flyttas några centimeter. Men det blir ett projekt när hon ligger i sjön. Så fort kapellet är klart ska jag börja fundera på bottenmålning och sjösättning. Marinan har byggt in mig lite så jag vet inte hur dom ska lösa det om de som ligger utanför vill sjösätta senare.

Båtmässan 2007

Så var det då äntligen dags för årets båtmässa.

Jag och MP åkte dit som nu börjar bli en tradition. Men det var första mässdagen och helt klart fel dag att gå på. Trångt och mycket folk. Men i övrigt var det det gamla vanliga i stora, mellanbåtar och tillbehörshallen. Det mest förtjusande i A-hallen bland vidundren var ett norskt märke som jag inte hölrt talas om förut, Viksund. Underbar planering och enorma utrymmen och inte så plastigt som det annars tenderar att vara. Annars är ju Targa och Nordväst mina klara favoriter och högsta önskan =)

Båttäckning del 2

Så var äntligen båtarna täckta.

Det känns ganska skönt att det äntligen är gjort. Den här dagen var lite solig och 12 grader varmt så det kändes mer vårigt än vintrigt. Men vintern kommer ju att komma så det känns klart bättre att stå där i mildväderän i snöstorm. Nu hade jag alla rätta beslagen så det gick fint att smälla ihop 4 takstolar och nockregel och det blev väldigt stadigt. Så nu har jag tagit adjö av båten tills i vår.

En båt täckt

Så har vi spenderat en dag i regn och rusk på varvet..

Det var en del verksamhet där trots den sena årstiden. En flitig båtägare med skrapa och varmluftspistol som klokt nog inte sparar allt till våren. Jag och MP har täckt hans båt och nu återstår bara min. Det saknades en del beslag och reglar för att det skulle bli riktigt bra. Men tiden räckte ändå inte till. Nu är man hemma och blöt in på bara kroppen, naturligtvis helt fel klädd för vädret. Men som jag brukar säga, det som inte dödar det härdar =)

Båten uppe

Idag åkte jag och MP förbi marinan för att se så våra båtar låg där vi ville och att allt såg bra ut.

Förra måndagen togs de upp men vi kunde inte närvara vilket ju heller inte behövdes. Nu låg båtarna på samma ställe så blir det lite roligare att vårrusta sen. Plockade hem de sista flytvästarna och dynorna och klappade om henne för näst sista gången i år. Nu återstår bara täckningen och jag längtar redan efter våren, knakande is och Rånö-källans underbara mat och miljö. Skulle ge mycket för en sval julikväll där ute nu med god mat, trevliga vänner och en kall pilsner och sedan krypa ner trött, mätt och lycklig i ett kluckande skrov. Men det är en stund kvar tills dess.

[tags]Båtupptagning[/tags]

Konservering

Vi får inte ihop det med konservering och upptagning på samma dag så nu får det bli såhär =)

MP ska ut och resa, marinan har fullt upp och kan inte de dagar vi kan..Så nu konserverade vi båtarna i sjön så får de dras bort till upptagningen när det blir tid för det. MPs sjövattenkylda maskin gick fort att köra igenom, det var värre med min som dessutom behövde få nytt vatten även på sötvattensidan. Det var ett jädra pyssel eftersom termostaten öppnar först när den blir varm och jag kände mig ändå inte säker på att allt var utbytt. Men med tanke på hur mycket glycol och vatten som gick åt så måste det vara OK nu. Det är alltid ett jädra pyssel med slangar, hinkar, vatten och glycoldunkar. Smutsigt, blött och jäkla tråkigt med höstarbete. Fick med lite saker hem också. Nu är det bara upptagning och täckning kvar.

Hemtransport av Micron

Så börjar hösten göra sig påmind och det är dags att frakta hem lilla båten.

Jag och MP hyrde släp och hämtade hem lilla båten. Som vanligt tar allt längre tid än man tror så det blev en väldigt snabb tvättning. Får skrapa bort mer alger sen hemma i garaget. Har inte hunnit bygga bockar än så vi hade lite pyssel att på två personer lyfta ner den från släpet på klossar på golvet. Men det gick till slut med Mias hjälp. Och så var vårt tomma, hyfsat städade garage fullt igen =)

Bryggsegling med barnen del II

Ships, läsk och videofilm gör sig riktigt bra i soffan, men det slår ändå inte ett kluckande båtskrov.

Denise och Emma ville egentligen sova över i båten själva och nog för att dom börjar bli stora så är det lite väl långt hemifrån om något händer eller om någon får hemlängtan eller blir mörkrädd. Men jag har ju aldrig varit svårflörtad när det gäller att sova i båt. Vi lastade ships, läsk och film och åkte ut till båten. Trots september var det varmt och sköänt ute meni vattnet var det svinkallt. Ändå badade tjejerna som galningar trots att det var näst intill kolsvart ute. Jag badade definitivt inte utan satt på bryggan och huttrade i tjocktröja och var handduksvakt. Tråkigt nog är ju fortfarande vår värmare ur funktion men det gick bra ändå. Vi tittade på Drömkåken och käkade gotterier. Jag sov gott som vanligt men ungarna vaknade mitt inatten antagligen av kylan. Jag måste försöka få värmaren fixad utan att bli ruinerad =)

Nynäs Offshore Race 2006

När sommaren lider mot sitt slut bjuder traditionen båtrace utanför Nynäshamn.

Vi lånade bort ett barn och lånade in ett annat och packade kylväskor och badkläder och gav oss ut mot Yttre Gården och Bedarön utanför Nynäshamn för att titta på offshore. Egge och Karin var med.Vi satte barnen i micron på släp och det var varmt och skönt men inte så mycket sol. Tävlingen varade en timme och efter det fikade vi en stund innan vi tuffade upp mot en badvik där barnen badade som galningar och vi körde eget race med Micron. Emma som vi hade med oss hade aldrig åkt vanlig båt någon gång, än mindre liten snabb. Så där brände vi nog några liter och även vi ”män” blir som pojkar även om farten inte kan mätas ig med offshore-båtarna =)

[tags]Offshore, Nynäshamn[/tags]

Nu har båten fått sitt namn – Minda

Omröstningen hemma är klar och nu har båten fått sitt namn!

Först ville barnen att hon skulle heta Luna efter TV-serien ”Barnen på Luna” men det var mer en segelbåt än en motorbåt. Sommarens serie ”Emblas hemlighet” förde först upp namnförslaget Embla men till slut enades vi om ena huvudrollens namn, Minda. Så nu återstår dop och att köpa bokstäver, men det får nog bli till sjösättningen i vår.

Sjösättning

Så var det då dags för MP att sjösätta sin båt, aningens sent kanske =)

Träbåtar mår ju halvbra av att ligga på land länge. Nu gick det åt mycket tätning och ändå fick vi slita som djur första timmen trots att båten hängde i kranen en stund. Igår vid 17-tiden sjösattes hon och några timmar senare klarade vi oss utan kran och med tre pumpar. Vid 10-tiden på kvällen drog vi bort henne till bryggan vid min båt så att vi kunde ta skydd mot mygg och fukt men ändå hålla koll. MP flyttade in kopplingen till stora länspumpen in i min båt så vi kunde sitta där och slå av och på pumpen vid behov. Straxt efter 12 klarade den sig på dess egna pump trots att den pumpade ganska ofta. Vid 1.30 inatt gick vi och lade oss och hade klockorna ställda på varsitt pass. Jag gick upp vid halv fyra och allt såg bra ut, likaså vid 6-tiden när MP gick upp. Vid 9-tiden idag åt vi frukost och tog Micron upp till Frinsholmen och tog ett förmiddagsdopp. Det blåste lätt nordlig och solen dolde sig bakom målnen så det kunde varit skönare i luften. Men vattnet var helt okej. När vi kom tillbaka körde vi MPs båt för egen maskin bort till rätt bryggplats. Då uppstod nya strålar in i skrovet antagligen av vibrationer och spånningar i skrovet. Men fortfarande gick det med dess egna pump. Vid 2-tiden kom Ulrika med mat och fika och vid 16-tiden åkte vi hem. Det blir väl ett återbesök ganska snart för att se så allt fungerar som det ska.