Söndag till sjöss

Det börjar minsann glesna med fartyg ute på havet nu när augusti lider mot sitt slut. Eller kanske bara det berodde på vädret denna dag som kanske inte var helt tilltalande? När vi gav oss ut kom också några regnstänk och det blåste kraftigt från sydväst. Vi rundade Himmelsö och Herrö på insidan och fick det väldigt lugnt ändå på väg upp förbi Frinsholmen och Jungruhuvud och hittade en trevlig vik på västra Muskö där vi ankarade i lä för vinden.

Då kom såklart solen fram och regnstänken upphörde. Där intog vi sallader, kaffe och munkar och hade ingen större lust att åka hem. Även om det känns i vinden att sommaren ebbar ut så finns många fina dagar kvar innan det är dags för upptagning hoppas jag. Men vattentemperaturen har sjunkit till 16 grader så åtminstone för i år är det färdigbadat för min del.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Posted from .

Grabbtur till Askö

20090822-IMG_8794Egge hämtade upp mig efter lunch med bilen redan fylld med mat och pilsner och vi åkte gemensamt ut mot marinan. Vi kom iväg lite sent hemifrån, så vi packade i båten och intog lunchen innan vi drog iväg.

Vi hade inte bråttom och tuffade i 6–7 knops fart ner mot Nynäshamn för att bunkra bränsle. Det var varmt och skönt och ganska mycket båtar ute. Vid macken satt vi och planerade vägen mot vårt mål som vi bestämt till Askö i Trosas skärgård. Gamla invanda platser i närheten av vårt båtvarv är alltid trivsamma och inget fel på, men då och då är det skönt med lite nya äventyr och ner åt det hållet var det väldigt länge sen jag åkte. Senast måste ha varit någon gång i tonåren med föräldrarna.

Vi valde inre vägen genom Dragets kanal på insidan av Järflotta istället för att gå runt. Nere vid Landsort styrde vi västerut mot Askö. När vi kom fram hade vi lagt 15nm bakom oss. Vi kom fram perfekt i tid straxt före 6 lagom tills man blev fika och middagssugen.

Vi hade en hel strand, Storsand för oss själva. Vi monterade grillen på en klippa och satte fart på den. Det var en sån där grill i form av en hink som jag aldrig provat förut. Men den rymde en ordentlig mängd briketter och var något mellanting mellan värdelös engångsgrill och för stor klotgrill. Det blev i alla fall en perfekt värme även om grillytan inte är så enorm. Men för två funkade den perfekt!

Grillat kött, Coops jättegoda potatissallad och en mängd Landsorts Lager från Nynäshamns Ångbryggeri, inte mycket mygg och en svag vind från nordväst och lätta vågor, kan det bli bättre? Där satt vi och pratade skit.

Men ingen sjötur utan dramatik! Ungefär 21:45 sitter vi där, en snabbgående båt med utombordare kommer farande ute i mörkret. Man ser bara lanternorna. Sedan hörs två skarpa smällar som av metall mot sten, en rusande motor och sedan tystnad. Lanternorna låg plötsligt stilla ett antal 100 meter utanför och det enda man såg var en skugga som rörde sig där ute. Jag bedömde att det nog ”gick bra” eftersom jag inte hört något skrov mot sten, alltså förmodligen ingen läcka. Men vi försökte ändå göra oss uppmärksammade med busvisslingar och blixtar med kameran utan någon reaktion. Eftersom det rörde sig där ute och inga nödsignaler eller rop kom, så var det inte läge att lägga ut med båten. Dels var vi inte nyktra vilket kanske hade kvittat för det korta avståndet om det stod liv på spel vilket det ju inte gjorde. Dels hade vi ju själva bara lanternor och inga sökarljus.

När klockan slog 22:20 och båten fortfarande låg kvar där ute förstod vi att den inte skulle komma därifrån för egen maskin. Jag ringde först Stockholm Radio för att få prata med Sjöassistans om de fått in någon begäran om hjälp och i så fall meddela att vi fanns här vid behov. Men där hade man inte hört något. Jag bestämde mig för att ringa sjöräddningen för att antingen ge dom ett larm eller säkerställa att dom redan fått det.

Detta blev andra gången i mitt liv jag ringer 112 och jag blev lite full i skratt när jag ringde ”112 vad har hänt?” Fan, här satt jag vid en varm grill på en sandstrand med en kall öl i handen och jag fick en tvångstanke om att säga något i den stilen, men bad istället om sjöräddningen. Där hade man heller inte fått in något larm men tog alla uppgifter och lovade att skicka ut en enhet och vi ombads meddela om båten tog sig iväg för egen maskin.

Efter ca 20 minuter hördes donandet långt bort av dubbla motorer och snart syntes lanternor och blåljus i fjärran och en stund senare slogs sökarljuset på. Man hittade båten vid den lilla kobben och från vår position såg det ut som om man sökte även i vattnet med sökarljuset. Shit, tänkte jag, man borde kanske ringt tidigare. Bara 15–16 grader i vattnet. Sjöräddningsenheten uppehöll sig där ute rätt länge innan den började bogsera båten iväg. Först då, hämtade vi min bärbara VHF i båten. Det kändes ju lite skamligt att sköta sjöräddning via telefon när man har radio. Men den låg i båten säkert 50 meter bort — långt att gå!

Via VHF ropade jag upp sjöräddningsenheten, meddelade att det var anmälaren som undrade om allt gått bra. Jodå, inga personskador och båten var nu på väg mot säker hamn. Då gick det att andas ut igen.

Vårt skitprat fortsatte i båten med chips och ölkorv tills sömnen lockade. Jag fick för första gången inviga vår nya båt som jag inte hunnit sova i än. Jag intog aktersoffan som jag alltid gjorde när jag var liten. Den funkade perfekt fortfarande bara det att nu var jag så lång att jag nådde från sida till sida om jag sträckte på tårna. Tur att man inte är lång!

Det fina med den platsen tyckte jag alltid var alla ljud som kom oisolerade. Vågskvalpet och fram emot morgonen fartyg på avstånd och sjöfågel. När solen började göra bastu under kapellet gjorde jag som när jag var liten, vek upp bakre flärpen på kapellet och kunde kura ihop i sovsäcken igen med frisk luft som luktade hav och salt. Kan det bli bättre?

Men det var segt att vakna. Men så går det när man lägger sig för sent! En lätt frukost innan vi tog en promenad på ön — man måste ju åtminstone ha sett lite mer än stranden av ett nytt utflyktsmål =). Sedan plockade vi ihop, tömde grill och kastade sopor och städade sand ur båten innan vi la ut. Det tog en stund. Nu var vi dock inte ensamma längre på stranden. Tre båtar till hade hunnit komma och folk badade, åt och pratade. Underbar stämning!

Precis klockan 12 la vi ut och styrde öster ut mot Landsort och hem igen. Första sträckan mellan Askö och Landsort var skumpig men väl norr om landsort blev det nästan kav lugnt igen. Vi åt lunch i en vik på järflotta innan vi körde de sista distansen hem.

En kanontur med fint väder även om man kände i vindarna att högsommaren bytts mot sensommar. Glad att vi hann med åtminstone en sån här grej denna sommar när båten legat på verkstad halva sommaren.

Fortsätt läsa ”Grabbtur till Askö”

Posted from Sweden.

Kort söndagstur till sjöss

Idag var verkligen en strålande dag! Soligt och bara lite vind. Och man vill verkligen passa på när sommarens dagar är räknade och nu när båten fungerar igen.

Men det blev ingen avancerad resa. Dels kom vi iväg sent eftersom jag behövde sova ut och barnen var på friidrottsskola. Dessutom har vi kört en del och jag har strötankat ur smådunkar och har verkligen ingen koll på hur mycket bränsle som finns i båten. Enda lösningen vore att åka ner till Nynäshamn och tanka fullt och sedan nollställa tripmätaren i GPSen, men det har jag inte råd med idag =).

Klockan var närmare tre när vi la ut, jag, Mia, Emilia, MP och hans barn. 2 reducerade familjer, men med kaffetermos och bullar. Motorn hann knappt nå arbetstemperatur när vi susat ut ur viken, rundat Kaffeholmen och åkt tvärs över fjärden in i en vik. Resan tog kanske 3 minuter och skulle ha tagit 33 med gamla båten =). Nu kändes det fånigt kort. Men vi fick åka båt och vi fick bada och dricka kaffe på svaj med vågornas kluck mot skrovet.

Igår när vi var ute badade jag inte. Vet egentligen inte varför, inte på humör trots att det sades vara varmt i vattnet. Ekolodet visade då på 20–22 grader men det trodde jag inte på. Men idag visade det samma sak och idag hoppade jag i. Och idag var det väldigt behagligt, lätt över 20 grader och det gick att ligga i länge och man ville inte riktigt gå upp. Jag simmade från solfläck till solfläck och bara låg och njöt en bra stund.

Väl uppe igen blev det lite svalt i vinden men när man torkat blev det snabbt behagligt igen. Vi drack en sista kaffe innan vi plockade ihop och styrde hemmåt igen.

Jag hoppas verkligen det blir en lång skön höst. Även om det kanske är slut med badandet och att ligga i gassande sol på fördäck så kan det finnas många underbara båtdagar kvar innan det är dags att ta upp. Jag brukar vänta tills det hänger iskristaller i tamparna och man får bygga täckställning och konservera med jacka och vantar. Just då önskar man att man tog upp lite tidigare =).

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Posted from Stockholm County, Sweden.

Powertrimfel del II

IMG_2408Ibland känns det bra att medge att man haft fel och gjort dåligt ifrån sig på det mest enkla sätt. Egentligen är svagström som i båtar inga konstigheter. Man har plus och minus, man har antingen spänninge ller ingen spänning och oftast byter man en säkring eller en kontakt så är problemet löst.

Men nu har jag spenderat en hel del tid med att försöka felsöka mitt icke fungerande powertrim som slutade fungera på väg hem från semestern på Rånö.

Och nu såhär i efterhand är ju allting som alltid väldigt enkelt. Två relän som får spänning från en vippknapp, relän som släpper till spänning från annat håll och ger en pump liv antingen åt ena eller andra hållet för att pumpa upp eller tömma hydraulkolvar. Två relän krånglade till det för min hjärna och det faktum att allt i mitt elsystem är så bra gjort och jag var tvungen att klippa lite för att kunna mäta.

Det skumma var att jag inte fick något utslag när jag mätte på huvudmatningen som ska driva pumpen. Minus var jordad i motorblocket och pluskabeln satt i något jag tolkade som en kabelsko vid startmotor och tändspole. Efter ett tag upptäckte jag att det inte fanns någon spänning på ena sidan kabelskon men på andra. Aha, kanske en säkring? Det såg verkligen inte ut som en säkring som jag tänker mig som. Men bortmonterad visade det sig stå ”55A” på den och det var ingen kontakt mellan kontaktskruvarna.

En stunds letande hos de närmaste båtbutikerna ledde mig till Lindströms båtvarv ute på Dalarö. Det blev en liten tur för att få tag i säkringen.

Det mest ironiska i den här historien kommer vi till nu. det är inte att jag är en glad amatör som ständigt lär mig nya saker. vi är alla människor och allt jag lärt mig, har jag lärt mig själv i stort sett. Undra på att det går långsamt! Men ironin var ändå att det visade sig sitta en säkring i reserv med buntband på en kabel alldeles nära vilket hade sparat den där resan till dalarö. Men både jag och Egge som båda gnuggat våra hjärnceller fram till detta, hade noterat att den satt där men inte förrän efterråt förstått att det var en säkring. Men nu sitter den kvar där, i reserv tills nästa gång och då vet jag om det =)

Dagen slutade med en tur upp genom rännilen, runt Yxlös norra udde och ankring med kaffe och bullar vid Byviken. Där åkte jag mycket vattenskidor som barn.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from Stockholm County, Sweden.

Motor- eller drevproblem del VIII

IMG_8763Nu har jag fått något jag tolkar som ett slutgiltigt besked från mitt varv som jag anser åtminstone bidrog till att skadan på mitt drev uppstod. Beskedet är såklart det väntade, att man gjort som man brukar och att det är normalt och brukar funka bra. Ingen ursäkt eller annat förslag till kompensation. Och ärligt talat hade jag väl inte väntat mig det heller.

Och såklart är det svårt att säga när kuggarna i drevet skurit och kanske har det varit vatten i oljan vid tidigare tillfällen, å andra sidan var det så pass mycket vatten i oljan att det mycket väl kan ha uppstått efter mycket lite körning enligt 2 oberoende verkstäder. Men jag anser helt klart att varvet borde ha sagt till att oljepåfyllningsskruven hade trasiga gängor och man borde inte ha använt flera packningar för att täta. Och helt klart är att när de öppnade drevet, fanns inget vatten i oljan.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra eller vad man kan kräva. Jag är urusel på sånt här. Helt klart är att det känns som väldigt onödiga pengar som kunde gått till annat och bättre. Kanske är det lite mesigt men jag tänker nog åtminstone föreslå att de krediterar årets kostnader för båtplats och sjösättning och upptagning. Det känns som ett minimum och som bara är kostnader för deras tid och inget som ska ut ur kassan. Även efter en sådan kompensation, är det mig det svider mest för.

Har någon vart med om liknande tar jag tacksam emot tips och råd.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from Stockholm County, Sweden.

Powertrimfel

IMG_2408Sällan varar ett glädjeämne särskilt länge, det är ett känt gammalt faktum. I slutet av maj sjösattes äntligen båten och ett missljud hördes från drevet när jag startade båten. allt det där kan man läsa om i bloggen i serien Motor- eller drevproblem. Vi fick tillbaka båten veckan före semesterveckan på Rånö och allt fungerade förträffligt. Det blev en dyr service men verkstaden vi anlitade, Regal Service var snabba och bra. Trots att reservdelarna var sjukt dyra hölll dom en bra prisnivå både på transport och arbete.

Hydraulpump PowertrimPå väg hem från Rånö var det tydligen dags för nästa del att gå sönder. Sista biten från bad och in till bryggplats drog vi på fullt för att sota ur lite ;) När jag trimmade upp drevet för att få båten att gå bättre i vattnet och göra 3 knop till, gick hydraulpumpen till powertrimmet sönder. Just då orkade jag inte ta tag i det men har idag varit ute och mätt och kontrollerat. Båda reläerna för upp och nertrimning klickar och ger ström ifrån sig och lägger jag ström direkt från batteri på pumpen händer ingenting.

Den har ju varit dålig enda sedan vi köpte båten. Drevet har inte stannat i det läge man trimmat det till utan sjunkit ner och jag har fått trimma upp det igen vart efter. Det beror antagligen på kolvar eller pump. Men kolvarna verkade täta och då återstår bara pumpen. Men jag hade tänkt ta tag i det senare eftersom det inte varit något stort problem.

Men nu gav den tydligen upp själv. Antagligen klarade den inte av det höga trycket på maxfart. En ny komplett pump kostar runt 8000kr så jag ska såklart se om jag kan få tag i en begagnad men det ser inte så ljust ut.

Det som är bra med det är väl förutom att det är hanterliga problem och rätt små och lätt att byta, dessutom ett problem mindre sedan som lär hålla ett bra tag. Nu är drevet renoverat och då är det bara motor kvar som kan bli riktigt dyrt. Det tråkiga är att även sådana här rätt små saker, en liten elmotor, en plasttank med 2 kopplingar för hydraulslangar, kan vara så sjukt dyra! Men så är båthobbyn, allt kostar oförtjänt mycket pengar och en del saker varken går eller vill man köpa på Biltema. I värsta fall är det redan färdigåkt för i år och båten får ställas upp och jag får spara lite pengar under vintern.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from Stockholm County, Sweden.

Rånö 2009 del IV

Alla bilder hittar du på vår semestersida Rånö 2009.

Så var det då över för denna gången och det känns inte bra. Vi hade först planerat att stanna en vecka till själva utan våra kompisar om samma stuga fanns ledig. Grannstugan blev förvisso ledig nästa vecka men då hade vi redan styrt om den budgeten på resan till Gotska Sandön. Och egentligen tror jag väl barnen hade ruttnat om vi stannat en vecka till. Fast man vet aldrig! Det man vet helt säkert är att nästa vecka förmodligen kommer bjuda på kanonväder och att jag hade behövt mer vila, mer bastu, bad i havet och promenader.

Igår var det dagen D som barnen hade längtat efter, lördagsgodisinköp i Rånö livs. Vi gick dit efter lunch och åt lite glass och satt en stund på bänkarna innan några av oss blev otåliga efter en kort stund och ville tillbaka till stugbyn. Jag ville nog helst gå och ta en öl på Rånö Källan en sista gång och förstod nog inte vad som var så brådis med all tid i världen. Men jag känner ju själv rastlösheten av att ligga på en strand hela dagarna och vi har väl alla olika sorters rastlöshet. Och jag hade ju kunnat välja att stanna om jag velat.

Igår kväll grillade vi lax och åt färskpotatis och romsås. Grillningen över vedeld lyckades aningen bättre men det var fortfarande svårt att få det färdigt fort.

Efter maten tog vi en sista bastu. Det har verkligen känts perfekt med det upplägget detta år. Tidigare år har vi gått till duschrummen som knappt kunnat leverera något vatten och det har varit svårt att skölja ur håret. Men i bastuhuset fanns 2 duschar som minsann inte snålade på vattenflödet och dessutom hade riktigt varmvatten. Så i år har jag kunnat tvätta håret massor med gånger och aldrig känt mig sådär skitig som tidigare år. Det hör i och för sig till och man blir ju inte skitig på samma sätt som i stan tycker jag.

På kvällen igår satt jag som vanligt och täljde träflis till brasan i öppna spisen. Vi var ju tvungna att elda upp den sista veden mest för att det går och är kul än för att det behövdes någon värme. Jag har täljt mycket den här veckan, som en sorts ro för själen, bara sitta och tänka på kniven, flisorna och inget mer. Men igår slant jag och skar mig i fingret. Det tog inte så illa, ett hack i höger sida på pekfingret som var ganska djupt men fortfarande bara i hudlagren. Men det måste ha träffat någon blodåder för det blödde som helvete. Så nu går jag med bandagerat höger pekfinger, mitt viktigaste finger och hoppas det läker fort. Men jag tog det som ett tecken på trötthet, okoncentration och att jag redan var på väg hem i tankarna.

Men packningen tog vi inte tag i förrän idag på morgonen. Ganska bra kontroll och vana så det gick fort att få ihop väskorna och bära ner dem till båten. Och nu när vi varken hade matkassar eller läsk och öl att släpa på, blev packningen väldigt minimal. Såklart blåste det en del idag igen, men fortfarande västlig vind ca 11 sekundmeter. Vackert väder och inte så mycket sjö, faktiskt inte ens gäss på vågorna trots att det blåste så mycket. Så på det viset är vindriktningen bra.

De andr agick till Waxholmsbåten straxt före 12-tiden och vi la ut precis efter 12. Hem gick det att köra lite fortare, 27 knop över mysingen gjorde att resan tog 15–16 minuter. Framme på marinan lastade vi ur och packade bilen och när allt det där var klart hade inte ens Waxholmsbåten hämtat upp dom andra på Rånö ännu.

Så vi rotade fram badkläder och susade ut över vattnet igen, bara en kort bit till Kaffeholmen straxt utanför viken där marinan ligger. Det var säkert 17-18 grader i vattnet, bet lite i tårna men klart badbart. Blåste lite och växlande sol.

På väg hem maxade vi båten. Fick upp den i 38,5 knop. Jag lyckas tydligen inte få upp den över 40. Lekte lite med powertrimet för att få den i rätt läge i sjön men det gick inte fortare än så. Dock hände något med powertrimet eftersom det inte längre gick att hissa upp eller ner drevet när vi lagt till. Något elfel eller hydraulpumpen som inte klarade belastningen. Jag blev mest trött och ledsen efter att ha lagt ner dryga 40000kr på drevservice =( Så jag drog på kapellet, klappade hejdå och på återseende. Får kika på det där i veckan och hoppas att det är något lätt. Fast det är det ju sällan.

Och nu är vi hemma, tvättmaskinen går redan och barnen pysslar som galna i sina rum som alltid när vi kommer hem från att ha varit borta någon längre stund. En ganska trivsam stämning och känsla förutom det där vemodet att det ännu en gång är över, långt till nästa gång och en känsla av att ”batterierna” som var så tomma bara börjat få nytt liv.

En sak är dock säker, att vi återvänder nästa år!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

Rånö 2009 del III

Alla bilder hittar du på vår semestersida Rånö 2009.

5:e dagen med bara 2 dagar kvar och jag skulle nog ljuga om jag sa att jag inte känner lite ångest över att det snart är slut för i år! Men jag ska njuta så länge det går!

Idag fredag har det inte hänt så mycket till en början. Tanken var att gå på en långpromenad och plocka blåbär något som misslyckades i förrgår. Precis när vi skulle gå kom en båt in till bryggan och ville lasta ur. Jag och MP tänkte först flytta oss motvilligt tillbaka upp till Skutviken, men vips låg vi inklämda innanförf en båt som raskt började lasta av. Kort därefter kom 2 båtar till och la sig utanför och alla fick bära sin packning över båtarna. Vi skämtade lite om Rånö som värsta Smögen med båtar i flera led utanpå varandra. Tyvärr var kameran på annan plats, annars hade det varit en kul bild.

Så vi fick sätta oss ner och avvakta. Jag plockade ner kapellet och vi drack en kall öl i solen och tittade på hur de slet med sin packning. Fanns ingen plats för oss i kedjan, allt flöt på så bra. Annars hade vi såklart hjälpt till.

När urlastningen var klar och vi hade bestämt att låta båten ligga kvar nu när vi ändå legat i vägen, hördes en väldigt välbekant röst från bryggan. ”Jocke, hör du vem det är?” Jag hatar verkligen sånt där och vägrade såklart gissa. Men det visade sig att den andra båten innehåll Linda med familj, en tjej från gymnasietiden som då var tillsammans med min bäste vän. Vi sågs senast på mitt bröllop 2002 men sedan dess bara sett hennes namn på Facebook.

Det blev ett kort möte och inte mycket sagt förutom det vanliga och sen försvann hon. Jag fick den där välbekanta klumpen i magen, saknaden av förlorade vänner och en svunnen tid. Hade såklart velat prata mer, men så blev det inte.

Sedan blev det bastu ikväll igen. Har nog blivit beroende =)

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Utflykt till Utö

Alla bilder hittar du på vår semestersida Rånö 2009.

idag bedömde vi att vädret var tillräckligt fint för en utflykt. Först var målet Nåttarö och dess underbara sandstränder, men vi var alla överens om att just denna dag inte var någon baddag.

Så här bröt vi det som blivit en tradition även det och åkte istället norrut till utö. Ingen lång resa, 7–8 distansminuter, en resa i lugn takt på ca 20 minuter. I gästhamnen hade vi lite problem att hitta en ledig plats så vi bunkrade bränsle först och hittade till slut en. Tilläggningen gick bra även om det var väldigt mycket båtar och ankarlinor kors och tvärs :)

Vi åt medhavd matsäck på bryggan innan vi bestämde oss för att planlöst gå en liten sväng på ön. Utan karta så följde vi första bästa väg upp från gästhamnen, genom ”Utö city” med en restaurang, en ICA och lite sådant och otrligt mycket flakmoppar och traktorer. Väldigt få vanliga fordon. Jag har ju varit här förr med mina föräldrar men det var länge sen nu.

Vägen ledde oss förbi södra båthamnen och tältplatsen och när vägen inte längre såg ut att ha något slut vände vi om. Satt en stund på klipporna vid tältplatsen med båtar på svaj utanför och dom där ljuden som bara finns i en sån miljö. Någon som ror, lagar mat, badar, kör in med snurran till stranden för att rasta hunden. Ljud som jag aldrig kan bli mätt på.

Men Stockholm Radio varnade för dålig sikt och nu såg vi även dimman komma inrullande från Mysingen så otåligheten den malplacerade, infann sig. Vi gick tillbaka, köpte glass och drack kaffe på bryggan innan vi la ut och styrde hemmåt. Hemresan var lite sådär, periodvis var dimman väldigt tät och särskilt mot slutet, när vi passerade Skutviken tappade vi visuell kontakt med land trots att vi körde så nära. Känsla och GPS fick räcka och plötsligt dök stugbyn och bryggan upp alldeles inpå. Jag hann aldrig bli nervös men har såklart respekt för dimma. Dock är det ju ingen fara på ett kav lugnt hav.

Men dimman gjorde att vi lämnade båten kvar vid bryggan vid stugbyn trots att öns tillsyningsmän nog inte gillar det så värst. Men just då hade vi dimman att skylla på. På kvällen har vi gjort en favorit i repris i bastun som blev lite misslyckad till en början eftersom det var något fel på termostaten så bastun var näst intill kall. Men vi ringde och snart kom Micke på en fyrhjuling och vred igång bastun åt oss igen. Sista halvtimmen blev givande men vi fick boka en ny tid gratis nästkommande dag.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from Stockholm County, Sweden.

Rånö 2009 del II

Alla bilder hittar du på vår semestersida Rånö 2009.

dag 3 i paradiset har förflutit. Igår kom Ulrikas bror ut med barn över dagen för att hälsa på. Blåsigt och kallt och på eftermiddagen kom regnet. Jag och MP tog tandemcykeln upp till Skutviken för att titta till båten men de västliga vindarna består så där var det lä och lugnt.

På kvällen bokade vi bastun, något vi provade en gång förra året. Men då var jag så solbränd och feber på grund av det så jag kunde inte njuta av det. Men dels har jag bestämt mig för att inte klanta mig som förra året, dels finns inte så värst mycket sol att bränna sig i =)

Men det var kanon att basta och svalka sig i havet. Och jag upptäckte att det faktsikt är mycket skönare att upphettad efter bastu kasta sig i havet än utan bastu. Men temperaturen i havet ligger å andra sidan runt 19–20 grader så det är ingen kyla direkt.

Idag onsdag gick vi hela familjerna genom skogen upp till Skutviken för att hitta en genväg som skulle vara mycket närmare. Dit gick det sådär, hamnade lite fel och fick klättra i berg och få benen uppätna av insekter =) Men när vi suttit vid båten en stund, barnen badat och vi gick hem hittade vi en betydligt bättre väg.

Ikväll har vi ätit på Rånö Källan en sjökrog jag hävdar har den absolut bästa potatissalladen, trevligaste personalen och den bästa miljön och min favoritöl från Nynäshamns ångbryggeri. Det blir nog bara ett besök där denna veckan om ekonomin ska få styra och det var kanon. Även om Oxfilén var i minsta lager så var den gudomligt god och när jag känt efter en stund så var jag faktsikt dessutom mätt =). Hit rekommenderar jag alla att komma och äta! Lite som med Rånö över huvud taget, inte lätt att sätta fingret på varför detta är så bra i all sin eklehet, det bara är perfekt! Och just när det gäller Rånö Källan är det nog personalens lättsamma stil, acceptansen av vilda och glada barn, de stora ytorna för dom att rusa på mellan rätterna, lukten i vinden! Hoppas verkligen jag får komma hit fler gånger i år!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

Rånö 2009 del I

Alla bilder hittar du på vår semestersida Rånö 2009.

Så var det då äntligen dags för vår vecka ute på Rånö. Alla bilder hittar du på vår semestersida Rånö 2009.

Om man nu kan säga att tredje året har blivit en tradition, så är det numera en tradition =). Rånö har för mig blivit ett litet paradis, en plats att vila ut på i all sin enkelhet. Om någon frågar vad som är så speciellt med just den ön finns nog inget bra svar.

I år hade vi bestämt oss för att göra packningen bättre och mer kompakt. De två tidigare åren var ett väldans släpande av resväskor, lösa påsar och saker. Men efter lite övning från vår resa till Gotska Sandön blev det klart bättre. Allt bara i ryggsäckar och några få påsar med mat samt öl och läsk. Det blev förvisso 2 billass ut, ett igår och ytterligare en full bil idag, men när det väl var instuvat i båten såg det inte längre så mycket ut.

Klockan ringde före sex och straxt efter 7 var vi iväg. Mia, Ulrika, barnen och en tandemcykel tog pendeltåget ner mot Nynäshamn och Utöexpressen. Jag, MP och 2 barn tog bilen ner till marinan för att åka över i egen båt.

Såklart har vi studerat vädret och det skulle vara blåsigt men fint väder. Inatt kom regnet och kort därefter vinden som ryckte och slet i taket över uteplatsen. Jag låg och tänkte att det nog skulle bli en lustig dans över Mysingen idag om det fortsatte sådär. Och idag på morgonen rapporterade Stockholm Radio risken för vindar upp mott 11 sekundmeter till 100%. Men västliga vindar så vi skulle få nästan medvind över och kanske inte så mycket sjö skulle hunnit byggas upp under natten.

De västliga vindarna gjorde att det rådde ett bedrägligt lugn ute vid marinan. Vi lastade i båten och straxt efter 8 la vi ut. Visst skumpade det en hel del men vi åkte med vågorna och vinden snett bakifrån. Mysingen har jag oftast den streckan bara upplevt i sju knop. Då har resan tagit nära 2 timmar och man har sakta upplevt Mysingens skiftande områden med lite högre vågor straxt utanför Slangholmarna, längre vågor ute över de stora djupet för att sedan bli högre igen när man närmar sig öarna. Mitt ute på Mysingen kommer dessutom vågorna från alla håll på något skumt sätt. Nu fick jag susa fram i 24 knop och uppleva Mysingens skiftningar i något helt annat än Ultrarapid.

Men solen sken och det var varmt. Denise och Jesper satt bak och stänktes ner av sjön och hade det nog ordentligt roliigt. Väl framme på Rånö gick urlastningen lika bra och när vi var 2 vuxna och 2 barn som bar, räckte det med 2 vändor upp till stugorna så var båten tömd.

Vår plan var att runda Rånö och möta de andra vid Waxholmsbåten. nog för att vi inte kunde ta med dom på grund av tandemcykeln men vi ville ändå ut och åka lite. Men tiden blev för knapp så vi åkte ut en sväng och buskörde lite i vågorna och stänkte ner oss lite till innan vi slutligen la båten i Skutviken några kilometer norr om stugbyn, förtöjde och gick vägen hem.

I övrigt har vi inte gjort så mycket denna blåsiga och soliga dag, precis som det ska vara. Vi åt en snabb lunch, låg lite på stranden och grillade sedan kött över vedeld. Det gick sådär att få en bra glöd på ved i en grill där gallret låg alldeles för högt men till slut fick vi äta. Resen av veckan ska det slöas så mycket som möjligt och hoppas på lite fint väder.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

Premiär på sjön

Så var det då äntligen dagen D! Premiär på sjön, även om det blev en väldigt sen sådan detta år! Igår kom båten tillbaka från verkstad där den legat enda sedan sjösättningen i slutet på maj.

Men nu är den lagad och nu får man passa på at njuta för de dagar som gått förlorade. Vi åkte ut ett helt gäng. Förutom hela vår familj, följde även Ulrika och Mattias med barn och farmor och farfar ut med kylväskor och grillkol. Vi hann lite före så jag passade på att cabba ner och försöka städa så gott det gick. Dammsuga sand och grus och Mia torkade alla ytor så gott det gick. Men vattnet blev alldeles svart så det behövs nog en omgång till innan det blir helt rent. Men nu kan man ändå ta i den utan att det kändes smutsigt.

När resten av gänget kom var det dags för en första provtur. Det var på sätt och vis lite nervöst även om den var reparerad och provkörd. Jag, MP och MPs pappa Anders tog en sväng utan barn för att kolla oljetryck, temp och höra så allt lät bra. Och visst gjorde det det! Vi hann nästan ända ner till Nynäshamn på några minuter innan vi vände hemåt igen. Jag visste inte exakt hur mycket bränsle som fanns men trippmätaren på GPSen visade 49 körda distansminuter + lite körtid hos verkstad. Så jag gjorde ett överslag och tyckte att det borde finnas 30–35 liter kvar i tanken. Har ju inte ens mätt den och vet inte exakt hur mycket den rymmer.

Tillbaka vid marinan igen drack vi kaffe innan vi lastade i 4 av de stora barnen och stack iväg igen mot Nynäshamn. Där betalade jag för tårtan som personalen ombord på färjan till Gotska Sandön ordnade inför Jespers 11-årsdag som han fick fira på resan dit.

Förutom att göra oss skuldfria handlade vi lunch på rökeriet i Nynäshamn. Vi köpte makrill, lax och böckling. Sist på schemat stod tankning av båten och då visade det sig att jag nog räknat lite fel. Det gick i 110 liter vilket nog är i stort sett vad tanken borde rymma. Så vi måste ha flutit in på ångorna. I båten står alltid 20 liter extra bränsle i händelse av att man skulle missbedöma så man inte blir ehlt srandsatt, eller kanske det borde heta sjösatt =)?

På väg tillbaka hann några av barnen somna bak på soffan ovanpå motorn. Ett väldigt sövande ljud och jag minns det själv från är jag var liten. Resan tog knappa 15 minuter, ändå hann dom somna, helt otroligt!

Sedan åt vi rökt fisk, potatissallad, grillade korv och drack kaffe i solen på bryggan. Vår nya båtplats är verkligen kanon, en hel brygga alldeles för oss själva. I våras fick jag veta att jag inte längre fick ha kvar min båtplats jag haft i många år, långskepps längst ut på stora bryggan. Jag var i och för sig inte helt nöjd med den längre eftersom vår Windy är för liten för den platsen, särskilt om det är lågvatten. Då åker den nästan in under bryggan vilket inte är så bra när vinden ligger på och vattnet stiger. Men jag kände mig ändå lite ”undanskuffad” och det såg först inte ut som om det skulle kunna gå att få en lika bra plats. Det fanns ju alltid Y-bommar men då skulle jag få svårigheter att lasta på min hund, särskilt när jag åker ut själv.

Men pappa löste det såklart när vi var ute för att flytta båten från sjösättningsdockan till min nya båtplats. Jag hade fortfarande inte fått någon plats anvisad när han kom ut för att hjälpa mig flytta. resultatet blev en brygga som egentligen inte är avsedd för oss båthyresgäster. Men den var perfekt i alla avseenden för mig och användes inte till något särskilt. Så det blev min plats.

Där satt vi nu och hade det trevligt. Barnen badade från en liten sjösättningsramp alldeles bredvid så även det var perfekt. När MPs föräldrar tog farväl för att åka söderut och hem, tog vi en tur till med båten eftersom de små barnen, Maria och Ulrika inte hade fått åka båt än. Vi rundade Herrös södra udde och åkte upp i rännilen mellan yxlö och herrö, under Yxlöbron och en bit upp innan vi vände hem igen. Vi hade en buss att passa.

Väl i hamn igen blev det lite bråttom att packa ihop och förtöja båten, men vi hann med bussen som var lite sen. Efter en väldigt krånglig hemresa på grund av fel på pendeltågen och att vi tog fel buss och fick en rundtur i ösmo innan vi till slut var på rätt kurs igen, landade vi trötta hemma igen.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Motor- eller drevproblem del VII

Så har båten äntligen kommit tillbaka från verkstad och det känns riktigt, riktigt roligt! Lite trist att halva sommaren redan gått och en massa, eller i vart fall några fina sommardagar förflutit, men desto mer glad för att den hann tillbaka innan semestern på Rånö nästa vecka. Hela planeringen bygger på att vi ska ha den med oss.

Reparationen slutade som sagt i ett nytt underhus till drevet, eller rättare sagt ett begagnat, samt ett nytt överhus för att få en ny och hel oljepåfyllningsskruv. Även överhuset fanns begagnat så man kan säga att jag hade tur. Helt nya delar hade slutat på en helt annan prislapp men det blev väldigt dyrt ändå =( Förutom nya bälgar, diverse packningar så blev det också två nya batterier eftersom de gamla gav upp och inte längre tog någon laddning.

Nu låter allt helt normalt och det ska bli kul att ta en första ordentlig provtur.

Jag har inte pratat med mitt varv än, måste nog samla lite kraft inför det obehagliga samtalet. Jag hatar verkligen allt sånt! Man kan ju tycka att jag börjat få lite rutin på att reklamera på sistone men jag vänjer mig aldrig. Vet inte hur mycket jag kan stå på mig men ska i vart fall göra mitt bästa för att förmedla min skepsism. Någon kompensation tror jag inte så mycket på. Och egentligen vet jag inte om dom har slarvat eller om det bara kan bli så här. Men ändå tycker jag att antingen borde något synts när man bytte olja i våras. Och syntes det inget så har det blivit otätt efter påfyllningen och då hade det kanske kunnat förhindras, om man påpekat att det var trasiga gängor i oljepåfyllningen och att det inte skulle gå att få tätt. Då hade det kanske kunnat sluta med en betydligt billigare nota. Men jag ska i alla fall ställa frågan.

Men nu ska jag se fram emot mycket båtåkande och hoppas ingenting mer tråkigt dyker upp framöver.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Motor- eller drevproblem del VI

IMG_8763Nu är nog min stackars båt snart klar. Tanken var att jag skulle få tillbaka den idag men när man skruvade ihop drevet upptäckte man anledningen till att det satt tre packningar i påfyllningspluggen. Någon hade dragit sönder gängorna, försökt gänga om och gjort det snett så pluggen gick inte att få fast. Och det hade man som sagt löst med tre packningar…

Så nu blev det även ett nytt överhus till än så länge okänd kostnad. Normalt sett brukar man gänga om men då skulle hålet bli så stort och det skulle bli svårt att få tag i pluggar. Så man valde att sätta ditt ett begagnat överhus istället något som jag tycker låter rimligt men hoppas det även gäller priset.

Nästa bud för återtransport är i början/mitten på nästa vecka. Och det är ju inte så att frågetecknen kring mitt varvs hantering av problemet blir färre och mindre.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Motor- eller drevproblem del V

IMG_8763Nu har jag äntligen fått ett kostnadsförslag från verkstaden Regal Service som har hand om min båt just nu. Jag har fått ett pris och även om det var dyrt, mycket pengar, taskig tajming och kändes allmänt kymigt, blev det billigare än jag befarade. Mycket på grund av att man hittade ett begagnat underhus till drevet så jag slapp köpa ett nytt.

Det ursprungliga felet som gjorde att jag lämnade in båten var enkelt, en del hade ramlat bort vid monteringen och låg löst i bälgen och skramlade. Knutkorsen, dvs själva transmitionen var också dålig men inga konstigheter eller stora kostnader.

Men när man började riva lite mer i det visade det sig att det fanns vatten i oljan i växelhuset, och det vet vi ju att det är direkt osunt. Orsaken till vatten tror man var att det satt tre packningar i oljepåfyllningsskruven istället för en. Och gör man så får packningarna motsatt effekt och istället för att hålla tätt, läcker dom.

Vatten i oljan har orsakat att kuggarna i ”pinjongdrevet” slitits ut. Sånt går vad jag förstår att renovera och är väl det man kommer göra för att åter sälja det som begagnat men vad jag förstår är det ett drygt arbete och inte helt säkert att man lyckas. Det här låter som om det funnits vatten i oljan tidigare eftersom jag inte kört något i år. Så det är väl inte mitt varvs fel. Dock tycker jag att om man som varv byter olja i ett drev och säger ”det såg helt OK ut” är lite märkligt. Vatten i oljan syns och är något man borde reagera på. Särskilt som jag bad dom titta noga, ringde extra och frågade efterråt just för att båten var ny för mig. Det hade kanske sparat en del tid och pengar om det kommits på tidigare.

Nu har verkstaden i alla fall fått order att snickra ihop båten igen med nytt underhus och det går nog på någon dag eller två. Priset kommer tära hårt på ekonomin ett tag och det är pengar som hade behövts till annat, inte minst alla liter bränsle jag hade velat köra slut på i år =). Jag hade inte tänkt tala om här i bloggen vad det slutligen kostade, men ett skarpt råd till alla er med drevade båtar och motorer över huvud taget, skaffa inte vatten i oljan, det är dyrt och obra!

I förra inlägget i serien Motor- eller drevproblem del IV skrev jag om min oro att det skulle bli så dyrt att mitt båtägande skulle få upphöra. Jag vet inte, inget mirakel har sänts från ovan, inget lottovinst (jag spelar inte ens) eller liknande. Båten måste lagas och sedan om vi kommer kunna behålla den återstår att se. Det är i alla fall mitt mål. Vad gjorde jag utan båtintresset? Just det, en mycket bra fråga….

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Motor- eller drevproblem del IV

IMG_8763Jag kan inte låta bli att reflektera över skillnaden mellan företags servicenivå. När det kan ta veckor att fundera på om man har tid att analysera ett fel jämfört med att det tar 5 dagar, inklussive midsommar och helg att ha analyserat felet. Sedan att resultatet inte var så upplyftande, är en helt egen historia..

Idag ringde Regal Serivce och meddelade att man tittat på min båt. De hämtade den i onsdags och beklagade att de inte skulle hinna före midsommar =) Grundfelet var det alla andra trodde, glappa knutkors/drivknutar och en bricka som ramlat loss och låg och skramlade i drivknutsbälgen.

Hade det bara stannat där hade allt vart frid och fröjt. Nu hittade man även vatten i oljan i underhuset och på grund av det har drivningen (vad delarna nu heter =)) gåt sönder. Lite märkligt eftersom mitt varv sa sig ha bytt oolja vid monteringen av drevet och då såg inget konstigt ut och man monterade även nya pluggar och packningar. Antingen missar man att det är vatten i oljan vilket är mycket tveksamt. Eller så har man misslyckats med att få det tätt efter oljebytet. Det har i så fall orsakat att mitt drev rasat =(

Kostnader? Jodå.. Det kommer förmodligen att passera 50.000kr-strecket och gör det det, är nog min båthobby slut. Vi får se, fortsättning följer. Men om det finns någon där ute med lite extra övernaturliga krafter, kanske ni kan lägga ett gott ord för att det antingen blir billigare, eller att mitt träd på framsidan helt plötsligt ska börja blomma tusenlappar! Inget dera kommer nog att hända.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Motor- eller drevproblem del III

Nu har det varit tyst på bloggfronten från mig på ett tag. Men det har flera orsaker och den största är att jag känt mig som en död hamster i ett ekorrhjul. Det har varit för mycket tankar som det tyvärr inte går att blogga om.

Men idag har jag varit ute en sväng på marinan för att skicka min båt på service. Det fick bli en firma i stan som fick hämta den och se vad som är konstigt. Det blir kanske dyrare men jag orkar inte känna mig besviken, förväntansfull och sen frustrerad för att inget händer och ingenting går att boka.

Dom km med en stor Dodge Van och en trailer. rampen var nog lite i trängsta laget men det gick bra att få upp den. Killarna från Regal Service hade såklart gjort det där förr.

När båten var fastsurrad på trailern bar det av in mot stan och jag blev tillfrågad om lift. Jag tackade såklart ja eftersom jag annars få slå mig ner med datorn på bryggan och jobba lite i väntan på nästa färdmedel hem. Lite pyssel bara innan de lyckades koppla ur fyrhjulsdriften men till slut bar det av mot Stockholm. Jag blev avsläppt vid Globen och tog mig per tunnelbana in till jobbet igen.

Nu återstår bara väntan på domen och oavsett om det är lindrigt eller ej kommer det att kosta en slant. Bara få den dit kostar 2500kr och sen ska den tillbaka också. Men vi får hoppas att själva arbetet inte kommer svida allt för mycket över ”budget”. Men det är inte utan att det känns lite trist. Båtar är ju en dyr hobby nog som det är utan sådana här extra utgifter.

To be continued =)

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Motor- eller drevproblem del II

20090529068Tyvärr har jag haft väldigt tjockt veckan som gått. Vår helg var helt uppbokad med annat trots det vackra vädret och den här arbetsveckan slutar först sent på lördag kväll. Men under veckan har jag läst på och ringt runt och kollat med lite olika båtkunniga vad det kan tänkas vara för fel och vad jag ska göra åt det genom att försöka beskriva fenomenet vilket inte är så lätt. Jag kan varmt rekommendera Drevia och deras forum där man själv i möjligaste mån svarar på frågor. Jag tror det är en lysande lösning. För med enkla, raka, utförliga och snabba svar så vet åtminstone jag vart jag ska köpa mina reservdelar i även fortsättningsvis.

Dessutom rotade jag fram en gammal kollega från min förra arbetsplats som jag vet pysslar med båtar och motorer, bygger. Bygger och renoverar själv som hobby. Han hade inte själv tid att kika på mitt problem tyvärr men skulle försöka sätta mig i kontakt med en av sina båtmekanikervänner så får vi se vart det leder.

Men deras utlåtande är ganska entydigt. Det är förvisso väldigt svårt att både beskriva ett läte från ett dånande maskinrum och ännu svårare att ge ett utlåtande på det sen. Men dom tror alla att det är drevrelaterat eller något lager i transmitionen mellan motor och drev. Det som är bra med det är väl att det både finns reservdelar och inte behöver bli så väldigt dyrt. Värre är om det är ett motorproblem. För att köpa en ny maskin i samma klass kommer inte att hända, och att hitta något begagnat är nog också ganska svårt. Men man får ta en sak i taget.

Sedan tog jag kontakt med ytterligare en gammal bekant. Vi har känt varandra sedan barndomen, åtminstone min barndom från tiden då jag var aktiv inom Aktiva Synskadade. Han arbetar som mekaniker inom lastbilsindustrin, så just båtar och den kraftöverföringen kanske han inte är helt säker på, men motorer kan han utan och innan. Han följde med mig ner idag till båten för att lyssna. Men redan innan, baserat på min beskrivning var han tveksam till motorproblem.

När vi kom ner var det uppehåll. Det var skönt eftersom man måste ta ner kapellet för att kunna öppna motorluckorna ordentligt. Och den var lika lättstartad som vanligt och missljudet kom direkt. Och ett vant mekanikeröra behövde inte lyssna länge för att bekräfta det han tidigare sagt. Det där var inget ljud från motor. Det kom helt klart antingen från ”struten” mellan motor och sköld där det finns lite lager, svänghjul och ”svängningsdämpare” som tydligen kan skramla om fjäderupphängningen släpper. Det kan tydligen hända på grund av lite inträngt vatten. Alterantivt kommer det från kardan och knutkors och då är det drevet.

Är det något lager eller svängningsdämparna i ”struten” är det lite besvärligt. Då måste motorn lossas från sina fästen och flyttas frammåt så att man kommer åt kåpan. Är det knutkorsen i drevet, räcker det med att montera av det igen och byta. Men tyvärr tyckte han det lär mer som om det kom just från ”struten” men det är svårt att säga tack vare att ljuden kan förvilla lite.

Så steg 1 kan vara att ta en provtur och se om missljuden ändrar sig och tilltar när man svänger. Då är det tveklöst knutkorsen. Nästa steg blir att åter igen ta upp henne och börja felsöka. Antingen låter jag mitt varv göra det och hoppas inte det tar allt för lång tid, eller låta en firma i Huddinge hämta båten och göra det. Lite dyrare men kanske snabbare. Jag ska sova på saken men även om det kommer kosta en peng så känns det nu betydligt bättre.

Bra känns det också att få starkt beröm av en van och härdad mekaniker för mitt nästan kliniskt rena motorrum, välvårdade, näst intill perfekta elsystem. Kommentaren ”här kan man vara med vita jeans utan att oroa sig” är ett gott betyg =)

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Motor- eller drevproblem

20090529068Båtsommaren 2009 verkar verkligen inte börja som jag önskat med nya båten. För en vecka sedan sjösattes den äntligen. När vi körde den till sin nya bryggplats reagerade både jag och min pappa på ett svagt missljud. Vi hann inte utröna vad det kunde vara men lutade åt att någon av fläktremmarna bara behövde sträckas.

Idag bestämde jag mig för att fördjupa mig i det när jag åkte ut för att titta till båten efter ett par blåsiga dagar och visst, missljudet var där och det är inte någon fläktrem. Det är något knackande/skrapande ljud som åstadkoms av rotation. Mycket mer än så går inte att avgöra just nu. Det går inte att höra i motorrummet till en dånande V8 varifrån ljudet kommer. Det kan vara lite av varje, allt från drevet till motor. Det är så mycket roterande delar så man måste börja bakifrån och jobba sig igenom alla möjliga orsaker och hoppas man hittar felet fort och att det är hyfsat lätt och billigt att åtgärda.

Nästa vecka ska en bekant som jobbar som mekaniker följa med ut och se vad han tycker det låter som, titta på ventilspel och lite sådant. Därefter får vi lyfta upp båten och montera av drevet igen och se om ljudet försvinner. Det känns mest troligt att något utslitet börjar avslöja sig nu när drevet varit avmonterat. Finns ljudet kvar, börjar det bli mer besvärligt, så låt oss hoppas det är drevrelaterat. Det kan vara nogs å trist ändå.

Jag kan såklart inte låta bli att känna mig oerhört ledsen och orolig för vad det kan vara. Det finns såklart en ganska tydlig ekonomisk gräns och jag oroar mig såklart för att det ska vara något allvarligt. Men vi får se framöver. Tur att det är några veckor kvar tills den verkliga båtåkarperioden börjar.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Vårrusta båtar del VII

Detta börjar bli en följetång som både börjar kännas frustrerande och jobbig. Och ena soliga dagen efter den andra passerar.

I måndags lämnade vi reservnycklar för att drevet skulle kunna monteras klart. Man kunde inte fortsätta eftersom drevet var upptiltat för mycket. Men ingen ringde för att tala om att nycklar behövdes utan jag fick veta det när jag ringde och frågade hur det gick.

I onsdags åkte jag och barnen ut igen efter jobbet sent på kvällen för att kontrollera och då satt faktiskt drevet på plats och allt såg bra ut. En ur personalen kom förbi eftersom han sett att vi kommit och meddelade att drevet monterats för sent för att sjösättas men att det definitivt skulle ske under torsdagen då man ändå behövde jobba över.

Så med gott hopp packade vi GPS, sjökort, batteriladdare och kaffetermos och åkte ner. Såklart stod båten kvar på land så vi satte oss och väntade. De såg att vi satt där men ingen gjorde någon ansats att starta kranen. Till slut gick jag och frågade och fick beskedet att imorgon under dagen skulle man nog hinna.

Jag blev lite trött. Jag menar, tar det 15 minuter att sjösätta en så liten båt som vår? Och dom vill ju att båtägaren ska vara där och köra bort sin båt direkt. Men hur ska man kunna det när det inte går att bestämma någon tid? Och just igår hade jag MP med mig som kunde hjälpa mig att köra bort den vilket kräver både lite planering för att inte tala om soppakostnader att sitta och åka fram och tillbaka för ingenting.

Så idag gjorde vi ett nytt försök och jag åkte ut med barnen. Det var till en början en ganska regnig dag med duggregn men varmt. Men frammåt tre-tiden sprack det upp så sakterliga och blev så pass fint väder att jag kunde ta ner kapellet.

Och vid 16-tiden kom först min mamma och ena syster på besök. De var på väg till affären och stannade till för att se hur det gick för oss. Och då kom kranen som på beställning och körde iväg med båten.

Sjösättningen gick fort och smidigt och till slut låg hon äntligen där! När jag vred om nyckeln var jag inte så orolig, och mycket riktigt brakade hon igång på tredje korta försöket!

Nu är just denna saga slut och nu hoppas vi på en lång, varm och skön sommarmed lite problem och mycket båtåka!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .