Vårrusta båtar del VI

Nu börjar det äntligen röra på sig! Nu hänger drevet där på plats, nästan helt inkopplat. Men eftersom jag inte lämnat in några reservnycklar gick det inte att komma åt powertrim så de kunde inte slutföra monteringen. Nu är dock nycklarna på plats och vi hyser gott hopp om sjösättning innan helgen.

Jag, Emilia och jesper åkte ut till marinan. Det kändes lite motigt bara för att lämna nycklarna. Men vill man ha det klart får man anstränga sig lite. En ganska grådassig dag med duggregn men inte så farligt kallt.

Det har fortfarande inte löst sig med en ny vättig båtplats men får hoppas att det gör det snart. Får prova att backa in i en Y-bom och se om det är hyfsat enkelt och om det då är lätt att lasta på framför allt hunden.

I helgen fick vi ett livstecken från dem som köpt vår gamla Bonum 25. De har kommit längre än oss och hunnit vara ute på en tur vilket ju är lite orättvist =) Deras frågor handlade bara om installation av ekolodsgivare och så länge det är på den nivån är det ju glädjande och skönt att det går bra för dom.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Vårrusta båtar del V

Nu var det nästan en vecka sedan jag skrev något. Och det kan ju ha sina förklaringar. Det var många tråkigheter på en gång där ett tag och inspirationen har inte varit på topp. Och det har för all del inte hänt så mycket värt att blogga om.

Idag åkte jag dock ner till marinan efter jobbet för att se om jag fått mitt drev monterat. Jag har flera gånger försökt att boka och få besked om en tid men det har inte gått. I påskveckan sas ”kanske i veckan men troligast nästa vecka” och det var ju en stund sedan. Så här har det egentligen alltid varit på det varv där jag har min båt. Det har många fördelar att det inte är så stelt och man sjösätter när man vill. Det är ingen speciell helg man måste vara klar. Har man varit tidig har dom bara lyft i båten. Har man varit sen och legat lite ivägen har dom helt enkelt lyft andra båtar över. Det har passat mig ganska bra. Mest gillar jag läget.

Men det har varit stört omöjligt att boka sjösättningar och upptagningar eller andra arbeten. Man har fått jaga och försöka fånga dom på varvsområdet och försöka snacka sig till ett besked eller helst få det gjort genast. Och det är klart att det upplägget inte funkar. Så jag tyckte det lät ganska bra för något år sedan när alla beställningar skulle gå via kontoret. Dels för att dom skulle vara säkra på att få betalt för allt såklart, men också för att kunna planera sin tid bättre. Men om man inte ändrar sitt sätt att arbeta, fortsätter som man alltid gjort spelar det tydligen ingen roll hur noga jag som kund är att gå via kontoret. Det blir inga bättre besked för det.

Nu är båten bottenmålad, vaxad och tvättad och klar för sjösättning. Mitt drev ligger dock inlåst på förvaring och jag vill ha hjälp att montera det och helst också se och lära för att kunna göra det själv i fortsättningen. Men där ligger det och jag får inga svar per mejl och per telefon blir det ingen tid bokad. Bara samma svar, ”någon gång i veckan om det blir en lucka och det blir det säkert”. Kompetensen hos personalen är strålande och när dom väl gör något blir det rätt och riktigt gjort.

Jag kan förstå, även om jag nu varit kund i 8 år, att jag kanske inte är den kund som genererar mest inkomster som dessutom skaffat en mindre båt. Jag kan ta ett besked, att man har tid med mig först om några veckor eller ännu längre. Men bara jag får en tid. Till och med ett nej kan jag ta, ”vi har inte tid med dig”, eller tredubbla priset om man vill ha det gjort fort. Då har jag åtminstone ett val och en möjlighet att lösa det på annat sätt. Nu går jag och tror att något ska hända men blir bara besviken och solig dag efter solig dag passerar och man bara längtar ut på havet. Och snart stundar en långhelg med mycket ledig tid.

Jag avskyr att vara påträngande, jobbig och tjatig och känner nog mest att det är mig det är fel på. Men nu måste jag göra ett nytt försök att få ett besked. annars får jag hämta ut mitt drev och låta en extern firma montera det vilket ju även det känns avigt när resurser finns så nära. Och sen måste ju ändå båten sjösättas. Ska jag ringa en kranbilsfirma på stan för det med? Just detta får mig ibland att fundera över om ett varv med hårdare rutiner och krav kanske inte vore skönare ändå. Helt klart är att det är hög tid att lära sig montera på och av drev på egen hand. Bara någon kan visa först eftersom man inte har någon större lust att göra fel med slangar, styrning, växel och annat.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Vårrusta båtar del IV

Nu är båten äntligen klar och redo för sjösättning, åtminstone så långt som jag kommer nu. Nu återstår bara montering av drevet och sedan är det klart! Det känns väldigt skönt!

Idag åkte vi ut ett litet gäng. Vädret var vackert och klarblå himmel med sol, men det blåste ganska mycket och ganska svalt. Vi frös alla ganska mycket. Men ändå skrapade vi först badplattformarna med hjälp av varmluftspistol för att få bort de sista resterna av lack vilket inte var så mycket som satt kvar av sig själv. Därefter slipade vi med maskin och sist med fint papper. Det var inte så svårt att få trät väldigt fint. Sedan oljade vi över och undersida med teakolja och första gången sög trät åt sig som en svamp och från att ha varit ganska grådaskigt och trist mörknade det och blev väldigt fint. Vi fick olja det två gånger och ösa på ganska ordentligt innan det var ganska mättat.

Om inte ännu större skillnad syntes på trälisten som går runt hela båten. Där kapellet tar slut, runt hela vindrutan var trälisten väldigt grådaskig och trist och alldeles fnasig och torr. Ansatt av väder och vind, fart och stänk av saltvatten. Den slipade vi med fint papper och oljade även den och blev otroligt fint. Ska bli kul att se hur det blir när det får stå och dra åt sig lite ett par dagar. Får se om man behöver olja det igen eller om det räcker.

Till och med den lilla träplattan där akterlanternan sitter monterad på samt knapen i fören fick sig en genomgång och vi var ganska överens om att mängden trädetaljer på den här båten var alldeles tillräckligt. Dels var det i ganska fint grundskick och kunde fräschas upp med ganska små insatser, dels hann man inte tröttna och känna det som ett måste innan det var klart =). Och jag älskar jobb där man snabbt ser resultat. Att vaxa, olja och liknande tycker jag är kanon eftersom man ser en direkt förbättring.

Vad som återstår nu är att städa maskinrummet och göra det skinande vitt och rent. Torka bort allt oljespill och smuts. Det är inte bara bra för brandrisken utan också trevligt om man måste sitta där att kunna kräla runt i ett rent motorrum utan att behöva skita ner sig mer än nödvändigt. Sedan ska vi dammsuga ur båten och torka durkarna med såpavatten.

Ich slutligen ska det bli väldigt spännande att se hur lättstartad hon är efter vintervilan och gissa om jag ser fram emot att kunna vråla iväg ut över vågorna igen!

Men även om det var kallt fick vi allt gjort som vi tänkt och med bra flyt. Att grilla korv nere vid bryggan och värma sig med gott kaffe är inte heller helt fel.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Vårrusta båtar del III

Då var det bara en båt kvar att lägga ner all vår energi på och det känns faktiskt ganska skönt. Idag var det då dags att tvätta och vaxa båten så att den är redo för sjösättning. Vi kom iväg lite sent idag eftersom jag varit på ett årsmöte ute på Almåsa. Inte riktigt lika fint väder och varmt idag som igår. Lite svalare och blåsigare men ändå helt OK. Mirre fick vara hos mormor eftersom hon är lite för liten för att rusa runt där ute och vi ville gärna kunna arbeta utan att ständigt vara rädd för att hon skulle göra sig illa där eller ramla i vattnet. Men de andra tre barnen följde med liksom UP och MP med deras två barn.

Denna gången gjorde vi allt ordentligt. När vi spolat av henne så körde vi med någon ny sorts kombination av polish och vax, CLEAN & POLISH NANOcel från Hempel. Och därefter vaxade vi med enbart båtvax. Resultatet blev strålande. Dessutom vaxade vi alla ytor, inte bara skrovsidorna. Alla däcksytor och sådant. UP gjorde dessutom rent inne i båten där vi fått lite mögelprickar på stolar. Antagligen för dålig cirkulation. Men det var inget problem att få bort med såpavatten och svamp. Resultet blev helt rena och prickfria stolar vilket kändes skönt.

Nu är hela båten vaxad och tvättad. Det som återstår är att olja trälisten under vindrutan och sedan skrapa ren och olja badbryggorna. De har varit lackade men vi har bestämt oss för att prova att ha dom trärena och oljade istället. Lacken hade i vart fall släppt och måste göras om på något vis.

Sedan återstår bara att montera drevet och sjösätta. Jag hoppas på att få på det under veckan före Valborg.

Efter avslutat arbete ikväll intog vi Sibylla i Handen, 10 medlemmar av klanerna Pålsson och Nömell och åt. Det var en riktigt skön dag!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Posted from .

10-årsjubileum som båtägare

Just denna dag, den 23:e april 2009 är det exakt 10 år sedan jag köpte min första båt. Man kan läsa om det i bloggen i inlägget Båtköp. Det stod väl ganska snart klart att det dels inte var så mycket till båt och dels att jag haft för bråttom att förverkliga en gammal dröm. Jag förstod nog att den inte flöt i dåvarande skick. Ett spant hade gått av i aktern så det var en rätt stor spricka mellan skrovet och akterspegeln men det trodde sig pappa kunna hjälpa mig med. Det hade han garanterat kunnat rent tekniskt, men tiden räckte aldrig till. Och jag fick redan då stifta bekantskap med vilka begränsningar min synskada gör och hur frustrerande det är att älska båtar men inte kunna helt själv. Att mäta, såga helt rakt, eller för den delen såga och följa en skrovlinje, lacka utan att det rinner. Och för att inte tala om att köra båt själv.

Egentligen var väl inte detta min allra första egna båt. När jag gick på Tomtebodaskolan som då var specialskola för synskadade hade jag en helgfamilj som jag bodde hos var annan helg för att slippa pendla så långt jämt. Det var som paradiset för mig, med sjötomt på Muskö och massor med båtar och aldrig i kombination med alkohol som jag är uppväxt med. Jag kunde vara där nere och greja hela dagar och kunde knappt avbryta för mat. Givetvis älskade jag motorbåtar och hastighet och att åka vattenskidor, men lika förtjust i segling. Vi hade två katamaraner av mindre sort, optemistjollar och en trissjolle.

Jag döpte henne till Lydia efter en fiskebåt jag läst om i någon ungdomsbok för väldigt länge sedan. Den gick sedan under öknamnet ”clamydia”, det var bara jag som uppskattade namnet :) Båten blev ”som min” men aldrig min på riktigt så till vida att jag inte kan åka och hämta den eller ärva den till mina barn. Vi försökte ta med den ut till Rånö på semester en sommar för att jag i lugn och ro skulle kunna lära mina barn segla. men ja, då var den inte ”min” längre. Ändå går den fortfarande under beteckningen ”Jockes båt” — åtminstone när jag hör =).

Så visst var det en stor dag idag för 10 år sedan, men det blev ganska snart ett magplask. Jag lyckades hyra en ödetomt bar1 2 minuters gångväg från hyreshuset där vi bodde där jag kunde lägga båten så att jag kunde pula med den ofta. Och vi var ganska många som nog tyckte det var kul. Men när ungdomsgäng började använda det som tillhåll så flyttades båten till en fiskare ute på Muskö. Dit gick det inte att ta sig annat än med egen bil. Så då och där omintetgjordes den möjligheten. Och såhär i efterhand kan jag tycka att det var bra. För hur många timmar jag än lagt ner på båten, hade det aldrig blivit båt av den.

Min andra båt var en mer genomtänkt affär och en fullt fungerande båt. Den köpte vi i december 2001 uppe i Kramfors av en bekants bekant. En Boghammar Weekend Cabine med aluminiumskrov och träöverbyggnad. Förutom en feljusterad Volvo B23 som var nymonterad men dog i de mest olämpliga stunder så fungerade den bra. Marchade dryga 20 knop och hade toa och värmare installerade vi senare.

Den båten gick vidare när vi fick veta att vår kompis Uffe skulle sälja sin stora stålbåt Galadriel. Han och hans flicka skulle flytta söderut med sina hästar och båten rymdes inte längre i deras liv. Jag hade sagt tre år tidigare när de köpte båten — att om ni någonsin säljer den, ring mig! Och nu var det dags.

I maj 2003 stävade vi ner från Waxholm mot Nynäshamn och under de tre år vi hade båten, gjorde vi av med över 500 distansminuter till sjöss. Den var stor och dubbelruffad och gedigen, kunde ligga kvar i isen under vintern och var perfekt. En gång tog vi upp henne och målade om hela båten både ovanför och under vattenlinjen och då var det lite jobbigt för dom som målade.

Våren 2006 var det så dags igen att byta båt. Jag minns inte exakt varför, men något gjorde att det kändes som för mycket jobb med Galadriel. Hon skulle behöva ny inredning bland annat. I annonsen skrev vi priset ”eller bytes mot liknande Albin 25DL” och turen slog till igen. En familj som hade en variant av Albin 25DL fast under namnet Bonum 25, således samma skrov men 15 år nyare som de ville bli av med och gillade skarpt vår båt. De hade som hobby att renovera och hade för avsikt att göra det med Galadriel.

Så i maj 2006 stävade vi hemmåt från Upplands Väsby ner genom Mälaren och ut i sjöhavet ner mot Nynäshamn. Båten var i fint skick sånär som på väldigt basic instrumentering och elpaneler och knappar från Biltema :) Det fanns lite annat småfix med den också men inget allvarligt. Den gick under arbetsnamnet Minda men blev aldrig oficiellt döpt och denna båt tog oss till Rånö två somrar och på en hel del turer.

Hösten 2008 infann sig en ”ledsenhet” i kroppen som jag inte hittar något bättre ord på än just ”ledsenhet”. Detta gedigna båtintresse och — om jag får säga det själv — kunskap jag fått med mig från min uppväxt och utvecklat med tiden om båtar, sjömanskap och motorer. Men grunden till känslan var detta ständiga beroende av andra. Jag hittade ett båtvarv som inte tyckte jag var konstig som var blind men ändå hade egna båtar. Jag kunde önska båtplats i sjön och på land för att ha så lätt som möjligt att hitta dit och därifrån. Men att inte kunna ta sig dit och därifrån på normalt sätt var störande. Att åka därifrån innebar minst en timmes väntetid på färdtjänst och behövde man då någon liten reservdel eller hade köpt fel skruv och behövde byta ut den, så var det förenat med väldigt mycket mer omständighet än om jag varit normal seende och bilburen. Då hade jag dessutom kunnat mäta skruven/slangen med skjutmått eller tumstock och handla rätt från början.

Jag behöver hjälp att bottenmåla vilket min fru gör jättebra även om jag är måttligt säker på hur kul hon tycker det är. Och för att inte tala om att åka båt, köra och njuta av det hela vilket ändå är hela idén med det hela. Själva körandet har vart ett mindre problem eftersom jag tror att det varit ganska förnöjsamt för de som varit ute med mig/oss. Men inte alltid kunnat när jag velat.

Så jag bestämde mig nog för att inte ha mer båt där i september i höstas och annonserade ut Minda till försäljning. Ränteläget gjorde det svårt och trögare än vanligt trots en så fin och ekonomisk båt i dessa tider.

Men det som sedan hände har jag till och med haft svårt att både förstå och erkänna själv men är inte särskilt förvånad över. Jag började genast surfa ny båt och en bestämd typ. Jag kände att visst, Minda är för stor och för långsam och har för mycket av det vi inte behöver, så som toa, dubbla ruffar och liknande. Onödigt eftersom hela eller delar av familjen sover i båten kanske 1–2 nätter per år.

Varje gång jag bytt båt har jag alltid surfat efter Windy 22-båtar. Det var den båt mina fosterföräldrar hade när jag flyttade dit, i den allting började och jag tyckte mycket om den båten. Kan fortfarande minnas sorgen när dom sålde den, även om det var till förmån för en större, finare och alika snabb båt. Samma sorg som när vi sålde villan i Österskär när vi barn i familjen började bygga egna bon.

Och jag hittade en, till bra pris och som efter inspektion visade sig vara väldigt fin och välskött. Här fanns ingen halvfärdig el och inga hängande sladdar, allt var rent och fint och färdigt. Då tänkte jag att denna ska jag ha och det kan nog bli ett bra avslut på mitt båtägande. Jag löste ekonomin och i september 2008 körde jag, Joche och Egge hem den från Värmdö till Nynäshamn, läs gärna inlägget Hemtransport av ny båt.

Så nu är väl någon sorts cirkel sluten känns det som? 10 år har gott, 5:e båten om man räknar bort våra två jolar jag inte nämnt och nu lycklig ägare till en fin Windy 22DC som var till stor del upphovet till allt detta. En båt med minimal skötsel för sin storlek och rejält med fart och rymmer oss alla om behovet finns. Problemen jag kände i höstas kvarstår naturligtvis, ingenting löstes i och med en ny båt. Så någon gång måste nog detta ha ett slut även om jag bävar för den dagen. Innan dess hoppas jag mina vänner vill ut och åka mycket, hinna åka lite vattenskidor igen! Drömmen att åter komma till Landsort går ju att uppfylla. Kanske svårare med Gotska sandön, i alla fall med egen båt.

Så hur ska jag avsluta denna gigantiska bikt i E-moll med undertoner i dur? Förutom ett stort tack till mina vänner Egge och MP som är fantastiska vänner och förare med jordens knäppaste kompis! Olycklig ibland för att jag inte kan köra båt. Men frågan är hur olycklig jag skulle vara utan båt??

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Båtförsäkringar

Nu när vår Bonum 25:a har gått vidare, var det dags att kolla igenom sina försäkringspremier och vilkor. Jag har tidigare varit försäkrad i Atlantica, åtminstone med Bonum 25:an. Vår förra stålbåt Galadriel fick vi försäkra hos Folksam eftersom Atlantica krävde ultraljudsbesiktning av stålbåtar äldre än 30 år.

Men nu blev det aktuellt att ta nya tag igen och se. Just med sportbåtar som vår nya Windy 22 är så är det betydligt svårare att få en försäkring till ett bra pris på grund av hastighet och stöldbegärlighet. Och det jag förvånas mest av nu när offerterna för säsongen börjar ramla in är den stora skillnaden mellan de olika bolagen. Inte i vilkor, utan pris. Atlantica som jag tänkt stanna kvar hos erbjöd en årspremie på 5700kr. Sjöassistans i sin tur erbjöd en årspremie på 3650kr, bara där en stor skillnad. Den sista offerten jag fick in kom från Alandia där faktiskt vår nya båt varit försäkrad tidigare. Trots att det är en högfartsbåt och säkerligen ganska stöldbegärlig så erbjuder man en årspremie på ca 2600kr. Alla tre bolagens offerter grundar sig såklart på samma värde, självrisk, nautisk kompetens etc.

Så detta visar att det verkligen kan löna sig att titta runtäven när det gäller båtförsäkringar. Alandia säger sig ha märkesförsäkringar, det vill säga att man har ett antal fabrikat som man specialiserat sig på. Och just Windy är ett av dessa fabrikat. Sedan hur just detta bolag fungerar om olyckan är framme vet inte jag. Jag utgår bara ifrån det vanliga, att alla försäkringsbolag slingrar sig så mycket som möjligt. Vi har bara behövt utnyttja försäkringsbolag två gånger. En gång vid grundstötning med en styrpulpetbåt på en odokumenterad sten och en gång behövde vi bogsering på grund av maskinproblem. Båda dessa händelser har det dock fungerat bra med försäkringsbolaget i fråga, som då var Folksam.

Ett annat bra tips för att förbereda sig om olyckan är framme, är att anlita en båtbesiktningsman. Du hittar dem lätt genom att söka på Google. En sådan brukar kosta ungefär 500kr plus eventuella resor och en sådan går igenom båten efter ett protokoll och lämnar detta när besiktningen är genomförd. I detta protokoll får man en ganska bra inblick i vad som behövs åtgärdas i allt vad gäller skrov, genomföringar, el, motor och brandskydd och mycket mer. Ett sådant protokoll kan vara bra att ha som stöd om olyckan är framme och försäkringsbolaget vill se att den normala aktsamheten och sjösäkerhet är uppfyllt.

Så nu när vi valt ett försäkringsbolag så hoppas vi på en skadefri och trevlig sommar.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Minda såld del III

dsc01577Så, nu är äntligen allt klart och båten som gått under familjens arbetsnamn ”Minda” har bytt ägare. Som jag skrev igår så är det med vis sorg och saknad som en väldigt kär båt försvinner.

Men det känns kanon att allt är klart. Det var en lite långdragen affär även om det egentligen var ett perfekt upplägg både för oss och dom. En drömsituation att få besiktiga en båt både på land och i vatten. Hur ofta får man som köpare göra det? Och även för oss som säljare är det ju ytterligare en trygghet att köparen verkligen fått se hela båten. Det är nog inte juridiskt oviktigt. Men framför allt känns det seriöst.

Och det var egentligen enda anledningen till att vi valde detta något omständiga och långdragna sätt att sälja båt. Vi hade ett par andra spekulanter som mer eller mindre skulle hämta båten samma dag men valde detta istället. För även om jag inte kan garantera någonting så har jag givit dom en rejäl chans att undersöka. Jag vet själv hur besviken man skulle bli om något allvarligt gick sönder kort efter att man gjort en stor investering av ens privata pengar. Och även om jag själv klarat mig hyfsat bra så har jag bekanta som sålt båtar och kort efter har maskinen skurit för ägaren. Just det är jag inte orolig för i det här fallet.

Nu får vi hoppas att dom får en kanonsommar med sin nya ögonsten. Och vi ses säkert igen eftersom de stannar kvar på samma marina ett tag till.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Posted from .

Minda såld del II

dsc01577I fredags eftermiddag sjösattes vår ”gamla” båt som gått under arbetsnamnet ”Minda”. Och idag har varit en dag full av action. Först var jag och MP ute och luftade bränslesystemet och körde sedan en sväng för att säkerställa att allt fungerade bra. Det var absolut inga problem såklart. När systemet var luftat startade den som om inte alls en hel vinter passerat och efter några sekunder gick den jämnt och bra. Jag säkerställde att oljenivån var korrekt och att termostat och cirkulationspump till kylvattnet fungerade som det skulle. Innan vi åkte hem flyttade vi henne från sjösättningsdockan till en lite mindre temporär plats.

Väl hemma så var det bara att tvätta av oljan från händerna, lösa barnpassningsfrågan och sedan åka ut igen för att träffa köparna. Det var dags för den slutliga besiktningen och provturen. Det var ganska skönt i solen men i övrigt ganska svala vindar. Som tur var hade det nojnat en del sedan jag och MP var ute men man kände tydligt aprilvindarna och att det är en liten stund kvar till riktig värme. Men provturen gick bra och vi igenom lite skötsel och visade vart alla filter och liknande sitter.

Så imorgon ska vi ses igen och skriva kontraktet färdigt och sedan är hon inte vår längre. Jag ångrar mig nog inte men det känns sorgligt. En väldigt fin båt vi trivts väldigt bra med och den absolut bästa och mest lättmekade båt vi någonsin haft. Förutom det, helt suveränt rymlig och välplanerad och jag tror det kommer passa den här familjen helt perfekt.

Sedan återstår det att se om mitt nya båtval, mindre och betydligt snabbare sort passar oss och vårt nuvarande båtåkande bättre.

Vår egen båt ska vi ta tag i på allvar någon av de närmaste helgerna om det blir fint och varmt väder för att tvätta och vaxa.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Vårrusta båtar del II

Idag var det lite svalare ute vid marinan. Vackert väder och sol men lite bit i vinden. Jag var åter tvungen att ta vägen via Båtaccenten eftersom jag glömde köpa Polish när jag var där igår. Både igår och idag glömde jag dessutom hämta ut min ekolodsgivare jag köpte i oktober och som kom i december. Men den ligger bra där den ligger tills vidare =)

Idag fick jag sällskap av Joche som antydde att han gärna lärde sig något om båtvaxningens sköna konst och det är alltid skönt att få lite hjälp. Särskilt som jag kom ut så sent idag så hade jag inte hunnit hela skrovet och ändå hann jag inte med akterspegeln. En liten yta så den tar jag förmodligen imorgon om det inte är alldeles för kallt och gråmulet. Jag är lite tveksam till om Joche uppskattade vaxning som handarbete. Man ska nog vara lite nördig om man ska gilla det. Visst, man får kramp i armarna efter allt gnuggande men lukten och den stora förändringen i resultatet är obetalbar. Tyvärr var det inte helt optimalt idag eftersom det så småning om blev kallt om fuktiga händer. Lite mer sol så hade det varit optimalt.

Windyn gick inte att vaxa eftersom den behöver tvättas mer. Avspolningen igår räckte inte. Men på den är det betydligt mindre skrovytor så den lär gå fortare. Och med den är det ingen direkt brådska eftersom drevet inte ens är monterat ännu.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Vårrusta båtar

Tack vare gårdagens festligheter kom vi iväg något senare än planerat. En strålande dag med vårsol och närmare 18 grader i skuggan. Jag var tvungen att passera Båtaccenten på väg ut till marinan för att köpa bränslefilter, pollerdukar och termostater.

Väl ute spolade vi av båda båtarna och Mia bottenmålade dem och jag bytte bränslefilter. Ett ganska kladdigt göra. Antingen har jag dålig rutin eller så slabbar alla sådär men det gick bra. Det nya filtret till MD17D-maskinen var lite större än det gamla och jag fick nett och jämt in det mellan munstycket och bultarna som motorn sitter i. När filtret var på plats kunde jag inte göra mer eftersom jag glömde både nycklar och spolhink hemma så det gick inte att provstarta. Och då får således termostatbytet också vänta eftersom jag vill fylla sötvattensystemet med nytt vatten genast så att jag inte glömmer av det.

Men det är skönt att ha dem målade. Trots att jag meddelat marinan att de kunde montera drevet i veckan som gick i mån av tid så satt inget drev på plats ännu. Men det är ju ingen direkt brådska. Först ska vi få i Bonumen och slutföra försäljningen.

Imorgon bär det ut igen för tvättning och vaxning. Då hade jag även tänkt göra även Bonumen. Egentligen känns det inte som min uppgift att lägga ner dom timmarna på det, men det känns betydligt bättre att lämna ifrån sig en glänsande båt och det är betydligt svårare för de nya ägarna att vaxa när den ligger i sjön. Och är det fint väder är det ganska rofyllt även om när man går sista varvet brukar man vara ganska mör i armarna =). Men imorgon ska allt vara klart och jag ska beställa åtminstone en sjösättning till veckan som kommer.

Det var bra drag ute på marinan idag, rätt många hade lockats fram av solen och det slipades, spolades och grejades överallt. Även om man fortfarande känner antydan till kyla i vinden så är det äntligen vår!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Avtäckning av båtar

Vilken underbar dag detta har varit och fortfarande är! Solen skiner från en klarblå himmel, fåglarna sjunger som besatta och många gator är sopade från allt grus.

Jag, Mia och Emilia åkte ut till marinan för att börja göra båtarna i ordning för våren. Vår gamla Bonum 25 som är på väg att säljas täckte vi av och satte på kapellet och köpte bottenfärg så att vi kan måla den. Dessutom kollade jag vilka filter och sådant jag ska byta innan den sjösätts.

Sedan har jag beställt hjälp med montering av drevet på Windyn. Jag hade nog tänkt göra det själv men gärna med ett kompetent vakande öga och goda råd. Sedan hade jag tänkt försöka montera en ny ekolodsgivare innan båda båtarna ska bottenmålas och sjösättas. Hoppas få allt klart till veckan efter påsk. Tyvärr hann vi inte bottenmåla idag.

Och tydligen ska jag få en ny båtplats också. Min gamla fina långskeppspalts behövs till större båtar. Lite synd på sätt och vis eftersom den har varit så bra både för tilläggning och lastning av hund och nära elskåp. Men med nya båten var den platsen ändå inte så bra eftersom båten lätt gled under bryggan vid lågvatten. Nu ska jag försöka få en ny långskeppsplats vid någon av de små flytbryggorna som vore perfekt. Måste jag ta en Y-bomsplats får jag problem att lasta på hunden eftersom hon inte kan gå på de smala skarndäcken. Men vi får se vad dom kan erbjuda.

I vart fall en helt underbar vårdag och nu är våren verkligen här på riktigt. Visst kan det komma bakslag men dom lär ha föga betydelse och inte bli särskilt långvariga. Och jag längtar hårt efter att susa fram i skärgården bland öarna igen och om någon vecka eller två är det förhoppningsvis dags.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Posted from .

Spåra stulna fordon

redknows-sbx-3redknows-minifinderJag såg information om de kommande spårningssystemen från Axtech i höstas. De var på väg att lansera ny spårningsutrustning för fordon, MC, bilar, båtar och liknande. Små och relativt billiga skulle dom bli.

Jag visste att dom fanns representerade på Båtmässan 2009 men jag fann ingen jätteanledning att leta reda på dem där. Kunde själv kontrollera på webben eller i butik sedan.

Och nu är alltså utrustningen ute på marknaden. Små, relativt billiga produkter som helt klart är inom räckhåll för privatmarknaden. Små kompakta boxar med inbyggd GSM och GPS-modul som kan placeras lite varstans i båten eller bilen eller på MC’n.

redKnows MiniFinder är den lilla och lite billigare produkten. Den har inbyggd GSM och GPS-antenn och har en storlek på 78x62x28 mm. Den har larm för förflyttning om fordonet rör sig utanför ett visst område eller vibration om någon försöker flytta eller starta fordonet. Den kan larma upp till 3 mottagare via SMS och kan också larma vid låg eller bortfallen spänning.

Deras lite större SBX-3 har måtten 98x73x32 mm och är således lite större och mer avancerad. Dels har den externa GPS/GSM-antenner som kan placeras på bästa möjliga ställen samt ingångar för externa larmgivare, till exempel magnetkontakter för dörrar och luckor. Denna modell har även mikrofon så att man kan ringa enheten och lyssna på ljuden i fordonet.

Om någon rövar ens egendom kan man följa fordonet på karta antingen via dator eller mobilen och se både fart, kurs och position. Tydligen har denna typ av spårningsutrustning löst många stöldbrott det senaste halvåret.

I mitt fall vet jag inte om det är så intressant, eller möjligt rättare sagt. I så fall ska det vara försäkringsmässigt förmånligt och man ska hitta ett bra ställe i båten att dölja utrustningen på men ha fortsatt god GPS-mottagning för en hyfsad positionering. Sedan har jag mitt fartyg kedjat på en bevakad marina så det är väl ingenprioriterad utgift men klart intressant utveckling. I min lilla båt skulle jag nog ha svårt att gömma en sån här pryl på ett bra sätt.

Klart coolt är det i vart fall! Men det är väl som vanligt, att i takt med att allt fler fordon har den här typen av utrutning, allt duktigare blir tjuvarna att hitta dem. Då krävs en snabb insats innan de hinner gå igenom fordonet på en trygg plats på jakt efter trackers.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Posted from .

Digital motorinstrumentering

Jag har länge längtat efter digitala motorinstrument, att kunna se temperatur, oljetryck, varvtal, bränsleförbrukning och liknande i samma display som ekolod och sjökorten. Det är ju allmänt kanon och massor av båtägare skulle säkert uppskatta denna funktionalitet. Att kunna se temperaturen i exakta gradtal skulle nog göra det enklare att se tendenser om en termostat är på väg att ge upp och reagerar långsammare. Man skulle också kunna få akustiska larm vilket jag tror fler än jag skulle uppskatta.

För mig vore det enklare som åker med flera navigatörer. Det kan vara svårt för dom att beskriva hur nålen står i ett ograderat grönt fält men det kan vara nog så viktigt att se om den ligger någon centimeter högre än normalt. Ett exakt gradtal i siffror skulle definitivt lösa det och såklart den akustiska biten.

Jag har sett det ett tag på nya feta båtar och tänkt att detta skulle jag vilja ha men det kommer inte att komma. Ett visst hopp väcktes i höstas när jag köpte ny GPS till båten, en Garmin 525S med inbyggt ekolod. Som tillbehör köpte jag en flödesmätare som jag tidigare bara sett för dieselmotorer för rimliga priser. Denna hade ett klart rimligt pris, så vi får hoppas att den fungerar bra när den väl ska installeras.

Det var åtminstone ett steg på vägen. Men när jag på båtmässan 2009 såg ett Garmin-instrument GMI-10 som kan visa data från motorer blev jag förhoppningsfull. Just då och där orkade jag inte leta upp någon personal att fråga om det även gick att applicera även på min Volvo AQ271C V8.

Men nu har jag kollat och fick mina små växande drömmar grusade. Detta kräver att motorerna redan från början är utrustade med NMEA 2000-interface och skickar data från maskinens olika givare. Det går således inte vad jag förstår att installera i efterhand på äldre maskiner. I vart fall inte ännu. Jag har inte läst på så noga om NMEA 2000 ännu men tydligen finns kompatibilitetsproblem och att olika fabrikat gör olika och funktionaliteten inte på långa vägar är garanterad.

Men om nu det börjar dyka upp olika sorters givare med NMEA-utmatning så tror jag det skulle finnas en enorm marknad. Jag skulle inte tveka en sekund.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Båtmässan 2009 del II

I lördags gick jag ett första varv på båtmässan 2009. Idag var det dags för ett andra och förmodligen sista varv för i år. Idag gick jag med min andra båtnördspolare MP =) Parkeringshuset var knökfullt så vi befarade att det skulle vara pintjockt inne på mässan, men väl inne var det väldigt glest med folk.

Vi tog hallarna i tur och ordning och spenderade mest tid i Alpha-hallen. Förutom Nord West, Targa, Anytec och Windy, kikade vi även på Princess som det denna gång inte var någon kö till. Den var rysligt stor, massor med sallonger och minst två badrum, mjuka mattor som man sjönk ner i när man gick och till och med knak i golvet som vi först trodde var en lucka som glappade men till slut enades om att det nog var immitation av knakande trägolv i fina hus =). Pentryt var inget pentry, utan kök och enorma ytor. I min smak alldeles för vräkigt och ingen som helst båtkänsla. Samma gällde Storebro som jag tror var en 42-fotare och kanske något trevligare men fortfarande för mycket.

Sedan kikade vi även på Minor, ett nytt båtmärke min pappa tipsade mig om som han gillade. Och det var helt klart en trevlig typ som påminner mycket om Targa-stuket. Helt klart är att många modeller har det utseendet med styrhytt med dörrar ut antingen bakåt och frammåt, eller ut åt sidorna för att öka säsongen i vårt kalla klimat. Och den typen av mer praktiska båtar tilltalar mig mycket mer.

Vi besökte även Ericssons tävlingsbåt från Volvo Ocean Race. 21,5 meter lång och 14 ton, i glasfiber. Enormt spartanskt inredd, men så är det ju ett tävlingsredskap och ingen semesterbåt. Grymt cool hur som helst.

I Bravo-hallen tittade vi igenom rätt många båtmärken tack vare att vi var näst intill ensamma ombord och sällan trängdes med andra besökare. Vi tittade både på Nimbus, Flipper, Aquadore, en RIB. Klart roligt att glida runt där och ha mer eller mindre fritt fram överallt.

I Charlie-hallen hittade vi alla besökare. Kanske blir människor realister i dåliga tider och håller sig bland prislappar som man åtminstone har en chans att betala =). Men där fanns inte så mycket av intresse för mig. Jag håller mig ändå ganska uppdaterad på instrument och plottrar, det som intresserar mig mest. Visst har jag som sagt lite frågor om motorövervakning men det tar jag hos min egen handlare istället.

Men efter tre timmar fick vi nog och började röra oss hemmåt. Hade inte tänkt på det tidigare men just när vi gick blev jag grymt törstig, alldeles för upptagen tidigare för att fundera på sådana jordnära behov =) Nu blir det nog inget mer besök i år. Nu ska jag omvandla alla drömmar och orealistiska fantasier till energi att börja fixa med mitt eget så fort det slutar snöa och töa om vart annat =)

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Båtmässan 2009

Så var det då äntligen dags för årets besök på båtmässan Allt För Sjön 2009, något som jag verkligen sett fram emot väldigt länge. Jag och Egge gick idag som var premiärdagen och jag trodde nog det skulle vara mera folk. Men dels hängde vi på låset klockan 10, dels är det fortfarande sportlov här i Stockholm så många har nog inte hunnit hem från fjällresor och annat.

Vi började med en snabb genomgång genom Alfa, Bravo och Charlie-hallarna för att sedan kunna göra insatser där man var mest intresserad. Och som vanligt låg det större motor- och segelbåtar i A och B-hallarna och tillbehör och hantverk i C-hallen.

Som vanligt i A-hallen låg de stora dyra monstren man bara kan drömma om. Och som vanligt var mina favoriter Anytec med sina praktsika grova allroundbåtar i aluminium, perfekta båtar för att utnyttja säsongen fullt ut. Kanske inte det finaste och mest lyxiga men klart genomtänkt, välplanerat och sjömannamässiga byggen och jag skulle ge bra mycket av min själ för att få prova att köra en sådan, i sol med öppna dörrar susa fram i skärgården, eller en en vacker höst- eller vårdag, susa fram i en folktom skärgård med stängda dörrar och påslagen värme. Man liksom känner kaffelukten och hör svag musik från stereon blandas med ljudet från turbodiesel =)

Hos Nord West cruising yachts drömde jag om att ha vunnit 15 eller 100 millar. Jag är inte säker på vad den vi gick ombord på kostade, tror det var en 37-fotare. Men säkerligen 6–8 miljoner. Och jag undrar hur det fungerar rent praktiskt att köpa en båt, cash, utan lån =). Hur det skulle kännas att vänta på leveranstiden och att hämta den från fabrik och köra hem en alldeles ny båt av den typen. Mycket kan man förutse ska hända i livet, men just det kommer aldrig inträffa. Men vakendrömmarna är väldigt behagliga =).

Även Nord West är väldigt gedigna, välplanerade och båtmäsiga och med en oerhörd lyx, med infällda spottar, plattskärm nere i pentryt som visar båtens position och färdväg, dubbla sovhytter med dörrar och en dusch med riktig duschcabin.

Targa 37 är också en ständigt återkommande favorit jag besöker varje år med ganska exakt samma drömmar som i Nord Wests monter. Det jag gillar med Targa är utgångar på babords- och styrbords sida och att man kan stå ute på däck och styra om man av någon anledning inte vill nyttja flybridgen. Kanske inte heller den vackraste skapelsen i sin lite klumpigare form men också en perfekt allroundbåt. Om jag någon dag skulle få möjlighet att välja mellan dessa tre är valet inte helt enkelt. Men det är nog inget jag heller behöver fundera djupare på =)

Windy ställde inte själva ut i år men deras 32″ Grand Tornado — som för övrigt representerade Fortuna i göta Kanal 2 — fanns hos en av deras återförsäljare. Eftersom jag numera själv är en lycklig Windy-ägare så var det lite kul att se deras betydligt mer moderna och nya skapelser. Och såklart går en hel del igen i de nyare modellerna och den norska kvalliteten har verkligen inte sjunkit. Detta är ju då mer daycruiser med mycket plats ute, sköna soffor och bord. Men det ger också mer partykänsla med mugghållare och annat. Eller så var det bara de som besökte båten samtidigt som oss som skrävlade om bärs, supa och uthällda pilsner över moccaklädsel som förstärkte det intrycket =).

Så dessa 4 är mina favoriter även om vi var ombord på långt ifrån alla båtar. Kön till Princess var även i år alldeles för lång och man körde modellen insläpp och det orkade vi inte vänta på. Av någon anledning gillar jag inte Princess. Svårt att sätta fingret på det men känslan av lite plastigt och fokus på lyx hellre än sjömannaskap. Fast det kanske är en orättvis bedömning och dessutom var det länge sedan jag var ombord på en Princess. Men man kan inte älska alla båtar.

I Volvo Pnetas monter kikade jag på en V8 som motsvarar den AQ271C jag har idag. Fanns mellan 270–330HK. Jag hittade inget pris men gissar att en ny sådan kostar över en kvarts miljon. Men dom var blanka och fina =) Sedan klämde jag på en 9-liters 6-cylindig diesel på 700hk som i alla fall inte går ner i min båt (se bilder nedan) =)

Det enda jag fastnade för i C-hallen bland tillbehören var motorgivare till Garmin-instrument. Att kunna få upp temperatur, varvtal och oljetryck i plotterdisplayen och följaktligen också larm för dessa vore guld värt. Jag ska genast hem och läsa på och se om min Garmin 525S kan ta in och visa information från sådana instrument. Bränslegivare har jag redan vilket ju är ännu ett av strålande möjligheter, att de exakt förbrukning vid ett visst varvtal för att få hyfsad ekonomi i sin körning.

I år hittade jag inte tändkulemotorer som de hade där i en monter för två år sedan har jag för mig. Då startade man en motor varje eller var annan timme. Men dom hittade jag inte i år.

Annars var det ett första kanonbesök och jag ska hinna gå minst en gång till i år, om inte annat för att kompensera att jag inte gick alls förra året =)

Och helt klart är att det även fyllde sin funktion på vårkänslorna. Hem och planera, längta och drömma och hoppas på en riktigt skön och givande båtsommar med vår egen ”nya” Windy 22 DC.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Windy lull-lull del II

img_7964För ett tag sedan beställde jag lite onödigt krimskrams till båten, sånt som är kul att ha men egentligen inte helt nödvändigt. Och idag kom grejerna. Två nyckelringar till båtens båda nyckelpar samt två Wisceyglas. Jag ironiserade lite över i mitt förra inlägg om att det var porslin och tillbehör som var mer gjorda för lyxbåtar. Jag får ta tilbaka lite av den ironin nu =) Nyckelringarna var förvisso i stål eller liknande och skulle definitivt sjunka som en sten om man tappade dem i sjön. Men wisceyglasen var faktiskt i båtmässigt lämplig hårdplast, sånt som passar alla båtägare, hög som låg =)

Det där med flytkraften i nyckelringen är kanske bra även om jag aldrig (peppar, peppar) tappat någon båtnyckel i vattnet. Men de här små kompakta fyrkantiga brickorna kändes lyxiga och trevliga i handen, med lite tyngd i som om även båten man äger är av dyrare slag. Eller som jag hellre väljer att se det som aldrig kommer få råd att köpa en fabriksny båt, sådan motor, sådan nyckelring — hård, cool och tung =)

Men på något vis känns det ändå bra, jag kan vara nördig i smyg, gå med känslan av nyckeln i fickan och bara vänta på vår!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Minda såld del I

dsc01577Så var det då äntligen på gång! Ikväll skrev vi på första delen i kontraktet om försäljningen av vår gamla Bonum 25 som gått under arbetsnamnet Minda men inte blivit officiellt döpt till det. Köparen har besiktat båten på land och kontraktet fullföljs när båten provkörts i vattnet och uppfyller de krav vi specifiserat, dvs inte sjunker och fungerar — typ =) Lite ovanlig och långdragen process att göra på det viset. Jag har själv antingen köpt båt i vattnet eller på land. Möjligheten att titta på båten både uppe och prova den i vattnet är naturligtvis optimalt för köparen och rätt sällan man har möjlighet till det till ett rimligt pris och rimlig insats. Men omständligheten till trots så är det även en trygghet för mig.

Nog för att jag var inställd på att det skulle bli tufft i höstas i och med de lite tuffare ekonomiska tiderna och att det är en del inredningsfix på henne. Men i höstas var det näst intill helt tyst. Två spekulanter tittade men i övrigt bara några få mejlfrågor om bilder och sånt där man alltid får när man säljer men som man vet bara är halvt seriöst. Jag jag var väl inte heller så ihärdig och la ner pengar på att hålla annonsen högt upp bland nya objekt.

Men nu när nyåret passerat och räntorna sjunkit och sommarsäsongen ligger betydligt mer inom räckhåll förändrades allt. Tre seriöst intresserade spekulanter. Men vi valde dom som kom och tittade och dessutom hade med sig en kunnig båtmänniska och de som var trevligast =)

Och när man ska köpa båt är det alltid bra att ha med sig någon, antingen kunnig bekant eller en besiktningsman. En sådan för privatpersoner brukar inte kosta många hundralappar och dom går igenom båten ordentligt och lämnar ett åtgärdsprotokoll efter sig. Då får man ingen garanti, men ett bra ”kvitto” på hur objektet ser ut. Jag har själv en gång köpt båt och anlitat besiktningsman och då blev nästan säljaren sur, som om man ifrågasätter trovärdigheten hos säljaren. Det kanske är en naturlig reaktion. Antingen döljer man saker man vet inte är helt 100%, eller så är man rädd att en besiktningsman ska hitta något man inte känner till.

Som säljare tycker jag nog mest det är skönt när en köpare kommer med seriös kunskap i släptåg. Visst är man nervös att de ska hitta något som är obekant även för mig. Men mest är det skönt. När man säljer något privat och skriver avtal är det ju befintligt skicks om gäller. Det tyngsta ansvaret åligger köparen och vad jag förstår är det näst intill omöjligt att hävda något efter kontraktet är skrivet från köparens sida. Möjligen om man kan påvisa att säljaren dolt någonting men hur lätt kan det vara att bevisa? Och jag som säljare vill helst aldrig mer höra av köparen, i vart fall inte på grund av att något problem uppstått. Så det är någon sorts trygghet även för mig eftersom jag vet hur mycket pengar det rör sig om och att det inte alltid är snutet ur näsan.

Så nu återstår bara att åtminstone den värsta kylan ger med sig så att vi kan sjösätta och genomföra det sista testet och sedan önska Minda god seglats vidare ut på haven.

Andra bloggar om: , , , ,

Posted from .

Vårtecken bland båtarna

Idag var jag och Maria ute på marinan för att träffa en spekulant på vår gamla båt. Dom var jättetreviga och noggranna. Vi får se om det blir affär. Men det känns sådär att sälja båten när det är visst jobb på den, även om priset är anpassat och jobbet ine är svårt. Eftersom jag ruttnat kan man ju förstå att andra också vill ha mindre att göra. Det finns ju ett par kategorier av båtägare, sådana som jag som vill ha lagom med fix och sådana som vill ha allt helt klart och skinande blankt och de som bara köper båt för att renovera och sedan tröttnar och säljer och letar något nytt objekt.

Men det var skönt där ute och första gången i år. Lite rått och blött såklart men ändå sådär så att det andades hopp och framtid. Och några fanns där ute som hade börjat fixa, eller som vi gick runt och överblickade läget och liksom förbereder sig.

Nu ska det ju bli lite kallt igen och kanske är det för tidigt men jag överväger starkt att lägga i henne, göra i ordning. Det blir lite pyssel som jag egentligen inte vill lägga ner men fördelen blir ju att man då istället kan höja priset som är lägre bara för att man är lat. Men vi får se, det får nog gå några veckor till så att klockan åtminstone får hinna slå mars. Blir det inte kallt och snö då så blir det inget långvarigt sedan heller.

Andra bloggar om: , , ,

Posted from .

Windy lull-lull

2003 när vi köpte Galadriel beställde jag en stor kaffemugg från USA med en fint foto på båten på avstånd. Det var lite coolt och kaffet smakade därefter väldigt mycket godare =)! Framför allt rymde muggen typ en kanna kaffe — nästan. Säkert 3dl åtminstone, en rejäl balja med andra ord!

Men suget efter något liknande infann sig aldrig med vår gamla båt Minda. Har funderat på det men kanske var det för att den var för mainstream? Kallas ju för ”havets Folkvagn” och kanske är den så ekonomisk och enormt praktisk att den gränsar till tråkig? Jag vet inte. Men Galadriels kaffekopp har jag inte druckit ur sedan båten gick vidare. Kanske borde muggen gått med båten, men dels stod det Nomell.Se på den och dels skulle jag nog inte vilja dricka ur någon annans gamla slitna kaffekopp =). Så den står där i skåpet på jobbet och ska sparas.

Men vår nuvarande Windy 22DC är lite hårdare, oekonomisk och går fort, så det kanske är läge att hitta något igen. Så jag började leta och frågade Windy själva om tillbehör i stort och smått. Dels ville jag kolla pris på nya blåa dynor med Windys namn och logga på och passade även på att fråga om små tillbehör som kaffemugg och liknande.

Och visst har dom, en liten service som ni kan se på bilden nedan. Säkert jättefin men dels är nog kaffekoppen lite för liten för mina dagliga behov då jag tror man kan få musarm av att ständigt fylla på nytt kaffe. Men framför allt funderar jag över varför man har porslin i marint sammanhang? Passar i vart fall inte sportbåtar av den typ jag har. Då behöver man hårdplast som tål lite hårda tag.

Och visst hade dom nyckelring. Va bra tänkte jag! Om jag vore båttillverkare och göra en nyckelring med namn och logga på till mina båtar, skulle ju det första kriteriet vara flytande och snygg. Jag kan inte uttala mig om den här nyckelringen Windy kan erbjuda är snygg, men den är definitivt inte flytande. Gjord i stål och fungerar utmärkt som sänke =) Även den passar således bäst på lyxbåtar där man angör med elektriskt ankarspel och landgång så man inte riskerar att tappa nyckeln i sjön, och där porslinservicen står tryggt och stadigt i skåp =)

Men hur det nu är, en sådan nyckelring måste jag ha! Man får väl i värsta fall ha den på vanlia nycklarna och sätta något mer marint på båtnycklarna!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Montera av drev

img_6986Så, då var det äntligen klart och det var ju inte så svårt som allt annat, lätt när man kan och har gjort det en gång.

Först hissade jag upp drevet och plockade bort sugslang för kylvatten samt avgasbälgen. Det gjorde jag förra gången när jag frysskyddade båten. Låte svårt att komma åt att lossa slangklämmorna men man fick dra några milimeter åt gången. Sedan lätta på hjälmen/skölden (kärt barn har många namn) för styrningen och fälla den bakåt. Togs bort med två insex-skruvar och en låsbult. Lite sur att rucka loss bara. När styrningen bar tillbakafälld kom man åt drivknutsbälgen mycket lätt.

Därefter lättar man på kåpan ovanpå eller framkant eller vad man ska säga för att kunna skruva bort växelarmen. Man fick lätta på 2 muttrar på baksidan som höll fast den så att den satt löst.

Sedan kom det krångligaste momentet, att få ur bultarna ur själva upphängningen. Dom sitter låsta med insexskruvar och ska sedan knackas ur sina hål. Här har man en fördel av att montera av drevet varje år vilket nog inte varit fallet med detta, för dom satt som berg. Till slut gick det bra och man ska nog vara noga med att fetta in dom och göra ordentligt rent innan man sätter dit dem nästa år. Ett litet tips innan man tar ur dom bultarna är för övrigt att palla upp drevet under för nu hängde det till slut bara i hydraulkolvarna. Dom var inga problem att få loss och drevet var löst!

img_6992Det kändes ganska skönt. Att få byta olja, byta bälgar och även zinkanoderna både på drevet och på skölden där båda helt klart hade gjort sitt. Göra ordentligt rent från beväxtning och lägga på nytt fett, nya slangklämmor etc. Då har man åtminstone kommit en bra bit på väg med att motverka tråkigheter nästa säsong.

img_6994Men drevet var tyngre än jag trodde. Och där det låg på en pall till slut så bestämde jag mig för att inte ta hem det utan lägga några kronor på förvaring på varvet. Då kan dom även få byta olja vilket är lite knepigt i drev eftersom den antingen tar väldigt lång tid på sig eller måste tryckas i underifrån.

Dock tror jag att jag måste göra om konserveringen av motorn då jag inte först tappade blocket på vatten innan jag körde i glycol. Vore trist om det inte finns tillräckligt med glycol i blocket och att det står och fryser sönder. Det och täckningen återstår innan vintern är här.

Andra bloggar om: , ,

Posted from .