Jag säger ofta att man skulle gå i skolan nu istället :) Inte bara för att man, som dottern just har fått, kan få en sprillans ny MacBook Air 13″ i kartong med sig under armen som man sen låter sin pappa installera :) Det i sig är i och för sig helt otroligt hur krigen mellan skolorna om eleverna tagit sig i uttryck och att det kan vara värt den pengen för att få elever till sig.
En del ogillar skarpt företeelsen och visst man kan dra saker till sin spets i det oändliga. Att bara få en dator för över 10.000kr sådär utan vidare utan känsla för hur mycket det kostar är en sak man ofta får höra. Något man förr fick jobba till sig under flera år eller aldrig uppnådde, får man nu med sig bara för att man valt rätt skola och rätt linje.
Men som den IT-förälder jag är kan jag hålla med om en del av invändningarna men tycker ändå fördelarna överväger. Dels det självklara, att hänga med i utvecklingen och få en IT-vana tidigt gör det lättare att hänga med senare i livet. Många är de äldre som klagar på att man inte hänger med i utvecklingen. Många av samma kategori klagar samtidigt på barnens IT-intresse och möjligheter.
Skolan känns på många sätt helt annat idag och nästan varje gång jag å mina barns vägnar kommit i kontakt med skolan har jag känt att man borde växt upp nu istället :) Bara klimatet mellan lärare och elever i den skola vi valt för våra stora barn är väldigt främmande från det jag växte upp med. Lärare som äter och umgås med eleverna, skämtar och deltar på ett helt annat sätt minskar distansen och ökar trivseln. Men det är klart, det finns ju de som klagar på det också. Att distansen, eget lärarrum och att inte bli kompis med barnen också är fel.
När jag här om dagen gick in i min dotters nya gymnasieskola fick jag mer känslan av ett företag än en skola. Lugnt, rent, trivsamt och trevliga elever och lärare. Det var så långt från lukten av knäckebröd och gammal mjölk som man kan komma.
Men främst är det såklart de förändrade möjligheterna till studieteknik. Att ge eleverna en egen dator ger dem fulla möjligheter att söka information på internet. Där finns allt man behöver för att lära sig, både äkta vara och riktig information och också rikligt med information som kräver att man lär sig vara kritisk i sin informationsgranskning.
Kanske lite att överdriva, men jag som gick igenom i stort sett halva skoltiden utan komplett studielitteratur skulle uppleva dagens möjligheter som ett himmelrike i jämförelse. Den speciallitteratur i tal och punktskrift jag behövde, var man tvungen att beställa månader eller halvår i förväg och den kom ofta ändå en halv termin försent. Litteraturen var också jämfört med de andra elevernas, stor och tung och otymplig och skolväskan jag bar liknade mer en hockeytrunk än en skolväska och jag fick ändå ofta prioritera vilka böcker jag skulle släpa hem.
Idag är allt mindre. En mattebok som de vanliga eleverna fick kunde vara på 10 volymer punktskrift. Idag är det en CD-skiva eller en bok man laddar ner och lägger på ett minneskort. Den mesta informationen finns på nätet, bara att söka och läsa.
En annan stor förändring skulle ha varit möjligheten att OCR-tolka text, dvs att skanna den och få in den i ett dokument i datorn. Timmarna jag och speciallärare lade ner på att skriva av stenciler till punktskrift eller läsa in dem på kassett var enorm. Nu, in med pappret i skannern och 20 sekunder senare ligger det i ordbehandlaren.
Så visst skulle man vilja gå i skolan idag istället. Jag tror helt ärligt att jag skulle ha klarat mig mycket bättre med dagens möjligheter.
Och nu är Denise så klart urlycklig för sin nya dator och det är lätt att förstå :) Vinsten för elever med allehanda specialbehov är lätt att se. Där är datorn heller inget nytt hjälpmedel i skolvärden. Men jag är säker på att vinsterna för ”vanliga” elever också är enorma.
Och slutligen, det var ju extra roligt att installera en MacBook till. Att man valde Mac är lätt att förstå :)
[tags]Barn, Skola, Skolan, Utbildning, Lågstadiet, Mellanstadiet, Högstadiet, Gymnasiet, Gymnasium, IT, Datorer, Apple, Mac, MacBook, MacBook Air[/tags]
59.167770418.1388931